Bukefalos 28 år!

Oro inför sommaren 2023

Men så skrev du inte , du skrev att ni skulle vänta med att slå för om ni slog nu så skulle stubben torka ner. Och du tog din granne som exempel. Din granne har fått in det som fanns på vallen, om han hade väntat så hade vallen torkat ner, hur mkt beroende på vädret, en nedtorkad vall hämtar sig inte vid regn bättre att ta det som finns.
Ja det också. Ser ju hur andra har det och därför kommer vi vänta in i de längsta med att slå även om vi bara slår en gång de här året istället för två. Men vi slår sällan före midsommar inte ens vanliga år. 2018 tog vi in det i juli någon gång.
 
Är så oändligt glad att jag har min ponny ute på foder och numera är hästlös.

Träffade en stallägare igår och de hade fått 20% av förstaskörden jämfört med tidigare år.

Min föredetta stallägare har säkrat sitt hö, men fick byta leverantör då den vanliga inte ens har tillräckligt till sina kor och kommer behöva slakta fler än vanligt.
 
Är så oändligt glad att jag har min ponny ute på foder och numera är hästlös.

Träffade en stallägare igår och de hade fått 20% av förstaskörden jämfört med tidigare år.

Min föredetta stallägare har säkrat sitt hö, men fick byta leverantör då den vanliga inte ens har tillräckligt till sina kor och kommer behöva slakta fler än vanligt.
Undrar hur många djur som måste gå till slakt tidigare i år ... Förra gången var det tre till fyra månaders väntetid här.
 
Vår andra beteshage som det är tänkt att våra 5 hästar ska gå i om ca 2 veckor. Ganska mycket torka men ett fåtal plättar med grönt gräs.

Fortfarande inget svar från vår höleverantör, vi är inte oävna att köpa fjolårets, men leverantören har flera kunder. Som tur är brukar vi köpa hela årets förbrukning direkt och därmed få förtur men lite oroligt är det att vi inte fått besked om vi kan boka 8,5 ton eller ej.

Skåne, Skanör/Falsterbo
 

Bifogade filer

  • 20230610_122720.jpg
    20230610_122720.jpg
    471,8 KB · Visningar: 98
För att dra tanken lite vidare, så tror jag att man inte hade möjlighet att vara knusslig med lite mögel på fodret förr, om det var små skördar. Hellre lite dåligt foder än inget foder alls, typ. :(
Kan nog vara så. Minns ju de gamla när jag var ung och dom berättade att dom ibland fick bära ut korna från stallet till betet för dom var så magra på vårkanten när dom växte upp😪
 
Slog ca 20 ha i onsdags, balade igår, fick 44 balar a' 400 kg ts = 17 600 kg ts, jag behöver ca 60 000 kg ts totalt.. Har 15 ha kvar att slå, som ska bli hö, får se vad det blir av det. Hoppas på en mild och blöt höst så det blir en skörd till. Normalt får jag ihop hela årsbehovet på första skörden så det blir spännande det här...
 
Jag skrev till vår leverantör nyss, får se vad det blir för svar. De var lite tveksamma 2018 men vi fick vad vi önskade då, det är en stor producent i Skåne. Behöver 3.5-4 ton, har väl knappt 1 ton kvar från förra årets skörd. Hoppas mest inte de höjer priset ännu mer, var över 7.20 kr/kg redan förra året 🙃 Småbalshösilage.
 
Stallägaren pressade i torsdags. Förra året blev det 35 balar på förstaskörden, i år blev det 15... Tack och lov fanns det kvar 15 balar från förra året så vi har 30 nu och behöver ca 50 totalt så vi får se hur andraskörden blir. Många bönder hugger sina sädesfält och gör helsädesensilage av det till sina kor istället för att lämna det till tröskning i höst.
 
Har ar nastan allt gult och torrt redan nu efter 7 (kanske 8-9) veckor utan regn. I vanliga fall sa slutar det regna i slutet pa Juni ... men nu slutade det regna i slutet pa April redan.

Det vill saga, det regnade i gar. Ett oerhort fint duggregn dar man kunde se varje enskild droppe pa alla dammiga bilar, och allt annat dammigt. Tva ganger under dagen medan det blaste tillrackligt for att snabbt torka upp allt som kom ner. Vara soffkuddar var inte ens fuktiga. :cautious:

Da vi inte har sa himla bra gras har i staten sa importeras valdigt mycket foder fran mer ostliga stater i alla handelser sa jag ar inte sarkskilt orolig for djuren ... men brandrisken. 🔥

I gar luktade det brandrok och vi hade en mindre brand inte sa langt harifran ... det ar en massa mindre brander lite overallt har i Oregon, i Washington, British Columbia (Canada) och i Californien. Aven Montana har en hel del mindre brander nu. Jag oroar mig for nar det blir en storre brand som binder ihop manga av de mindre. Det har ar tidigt for sa manga brander och inget regn i sikte.☹️
 
Har ar nastan allt gult och torrt redan nu efter 7 (kanske 8-9) veckor utan regn. I vanliga fall sa slutar det regna i slutet pa Juni ... men nu slutade det regna i slutet pa April redan.

Det vill saga, det regnade i gar. Ett oerhort fint duggregn dar man kunde se varje enskild droppe pa alla dammiga bilar, och allt annat dammigt. Tva ganger under dagen medan det blaste tillrackligt for att snabbt torka upp allt som kom ner. Vara soffkuddar var inte ens fuktiga. :cautious:

Da vi inte har sa himla bra gras har i staten sa importeras valdigt mycket foder fran mer ostliga stater i alla handelser sa jag ar inte sarkskilt orolig for djuren ... men brandrisken. 🔥

I gar luktade det brandrok och vi hade en mindre brand inte sa langt harifran ... det ar en massa mindre brander lite overallt har i Oregon, i Washington, British Columbia (Canada) och i Californien. Aven Montana har en hel del mindre brander nu. Jag oroar mig for nar det blir en storre brand som binder ihop manga av de mindre. Det har ar tidigt for sa manga brander och inget regn i sikte.☹️
Just horrible!
:cry:
Jag kan inte föreställa mig skräcken för en wild-fire utom kontroll.

Hur gör du och dina grannar för att klara den nojan, som det borde föra med sig?
 
Just horrible!
:cry:
Jag kan inte föreställa mig skräcken för en wild-fire utom kontroll.

Hur gör du och dina grannar för att klara den nojan, som det borde föra med sig?

Jag har turen att bo i en mindre stad (65000 innevanare) som ar omringad av jordbruks omraden pa 3 sidor. Det ar relativt langt till skog eller stora ytor som kan fora branden vidare ... just har dar jag bor.

Vi ar inte direkt oroliga for oss sjalva har, men vi oroar oss hela tiden for hela omradet, for manniskor vi kanner, for omraden som betyder mycket for oss, for att just wildfires ar sa oerhort hemskt och staller till sa stora skador. Och inte minst for att wildfires ofta ar startade av oforsiktiga manniskor.

2017 gick en kvinna forbi nagra ungdommar och sag en kille med (som hon trodde) en "firecracker" hogt uppa pa ett utsiktsberg. Hon sa till honom att inte kasta, men han tande pa och kastade den ner i en tradbevuxen canyon ... mitt i torrsasongen.

Han domdes nagot halvar senare till enorma skadestand, (som alla vet att han inte kan betala, men han maste betala vad han kan under 10 ar, har han da skott sig kan resten skrivas av) massor av "community service" och 5 ars "probation" (gor han nagot mer illegalt innom 5 ar blir det fangelse).
Efter den dommen har vi inte alls haft lika manga slarv och kanske medvetet startade brander har i Oregon ... sa han gjorde i alla handelser en viss nytta.
 
Jag såg att några bönder hade satt sudangräs för att klara grovfodret. Är det någon som vet vad hästar tycker om sudangräs? Är det smakligt eller inte?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp