Oro inför sommaren 2023

Med undantag på halm har vi klarat oss bra och har så det räcker till sommaren, men vi måste hitta ny bonde till nästa säsong för vår bonde ska sluta. :(
Än så länge har vi inte hittat någon, även om vi hoppas på att kanske kunna köpa från de som ska ta över hans gärden.
 
Jag kör 1 timme enkel väg och hämtar en 350kg rundbal i taget, men det har varit värt det.

Perfekta värden, perfekt kvalitet. Lågt socker hög protein låg energi. Torr timotej. Trots i princip fri tillgång (i nät) så har tjockponnisarna slimmat till sig i lagom takt. Och kraftfoderkostnaden är låg låg låg, bara krubbskrammel.

Jag kommer ha så det räcker till juni, men har en småbalsleverantör som backup. Utan analys och jag får gå igenom bal för bal pga hygienisk kvalla, men det är bättre än inget.
 
Jag har sagt ifrån 6 balar torrt hösilage eftersom det inte kommer gå åt. Min höbonde har sparat några storbalar hö till mig så om en månad går jag över på det.

Höbonde har kö så det går åt, annars hade jag självklart fått köpa balarna själv.
 
Jag har sagt ifrån 6 balar torrt hösilage eftersom det inte kommer gå åt. Min höbonde har sparat några storbalar hö till mig så om en månad går jag över på det.

Höbonde har kö så det går åt, annars hade jag självklart fått köpa balarna själv.
Vilken dröm att ha hö över ett år som detta! Måste kännas så skönt.
 
Jag hoppas på en tidig och stark grästillväxt... :cautious: har hittills köpt in tre extra storbalar men de är delvis förbrukade så det räcker bara någon vecka till av dem. Sedan har jag åtta kvar av de gamla, så det kan väl klara sig till ca 15-20 maj lite optimistiskt räknat?

Troligen kan jag tigga till mig att få köpa en storbal till eller några små när det börjar bli åtminstone lite gräsbete framåt maj - juni, men det är hur som helst inga stora marginaler. Halmen är samma sak, jag lever på att ha fyllt upp ladorna ordentligt tidigare år och inte ha slösat, men till sommaren kommer det att vara förbrukat.

Så PLEASE vädergudarna, nu har ni jävlats med oss så länge under typ alla årstider så det är fan inte för mycket begärt att ge oss ett eller gärna flera lyckade skördeår som fyller på förråden lite extra igen!
 
Jag hoppas på en tidig och stark grästillväxt... :cautious: har hittills köpt in tre extra storbalar men de är delvis förbrukade så det räcker bara någon vecka till av dem. Sedan har jag åtta kvar av de gamla, så det kan väl klara sig till ca 15-20 maj lite optimistiskt räknat?

Troligen kan jag tigga till mig att få köpa en storbal till eller några små när det börjar bli åtminstone lite gräsbete framåt maj - juni, men det är hur som helst inga stora marginaler. Halmen är samma sak, jag lever på att ha fyllt upp ladorna ordentligt tidigare år och inte ha slösat, men till sommaren kommer det att vara förbrukat.

Så PLEASE vädergudarna, nu har ni jävlats med oss så länge under typ alla årstider så det är fan inte för mycket begärt att ge oss ett eller gärna flera lyckade skördeår som fyller på förråden lite extra igen!
Jag håller verkligen med! Vi behöver en sommar som ger oss både grovfoder och möjlighet att njuta av vädret och bada. Lagom med både sol och regn.
 
Jag hoppas på en tidig och stark grästillväxt... :cautious: har hittills köpt in tre extra storbalar men de är delvis förbrukade så det räcker bara någon vecka till av dem. Sedan har jag åtta kvar av de gamla, så det kan väl klara sig till ca 15-20 maj lite optimistiskt räknat?

Troligen kan jag tigga till mig att få köpa en storbal till eller några små när det börjar bli åtminstone lite gräsbete framåt maj - juni, men det är hur som helst inga stora marginaler. Halmen är samma sak, jag lever på att ha fyllt upp ladorna ordentligt tidigare år och inte ha slösat, men till sommaren kommer det att vara förbrukat.

Så PLEASE vädergudarna, nu har ni jävlats med oss så länge under typ alla årstider så det är fan inte för mycket begärt att ge oss ett eller gärna flera lyckade skördeår som fyller på förråden lite extra igen!
Om det blir dåligt i sommar också så att man behöver stödfodra så vet jag inte vad jag tar mig till.
 
Min bonde köpte in gräsfröhalm från Danmark, så jag fodrar med ca 1/3 sådan och resten torrhö. Det jobbigaste, tycker jag, är att allting har blivit så DYRT... :( Foder kostar ungefär dubbelt så mycket, jämfört med för inte alls länge sedan. Spånet har gått upp ungefär lika mycket, och sist kunde jag inte ens få tag i något. Men det ska tydligen komma in igen. Håller tummarna! Jag köpte torvmix, och är inte överförtjust. Vare sig i priset eller hur det beter sig...
 
Min bonde köpte in gräsfröhalm från Danmark, så jag fodrar med ca 1/3 sådan och resten torrhö. Det jobbigaste, tycker jag, är att allting har blivit så DYRT... :( Foder kostar ungefär dubbelt så mycket, jämfört med för inte alls länge sedan. Spånet har gått upp ungefär lika mycket, och sist kunde jag inte ens få tag i något. Men det ska tydligen komma in igen. Håller tummarna! Jag köpte torvmix, och är inte överförtjust. Vare sig i priset eller hur det beter sig...
Jobbigt… Jag använder eldningspellets som jag blöter upp. Funkar bra! Dammar inte, ligger still, och blir superbra gödsel.
 
Blev så jäkla bra för min häst! Jag litade på leverantören och väntade in andraskörden. Fick superfina värden och lägsta NDFen och hästens mångåriga lindriga men för mig stressande magproblem upphörde på dagen när jag började ge 2023 års skörd och det håller fortfarande i sig! Så jag ska definitivt vänta in andraskörden hädanefter.

Har börjat begränsa för min häst och fodra båda ute i hagarna efter månader av hemsk lera. Våren är verkligen på väg i Skåne och jag kommer ha över till hösten som jag brukar planera.
 
Jag köpte en säck torvmix och en säck ströpellets. Men jag är inte övertygad om att jag gillar någotdera... :cautious:
Jag tror det fungerar olika för olika hästar. Jag bytte till torv för min ponny, hästen står på spån då hon envisas med att äta torven. För att få ner kostnaden så började jag också att ta in dem klockan 22 istället för 20. Otroligt nog resulterade det i att numera gör av med hälften av strö, jämfört med tidigare. Och ändå har hästarna mycket strö i boxarna och rent och fint. Jag tror också att de uppskattar att få vara ute några timmar till.
 
Jag tror det fungerar olika för olika hästar. Jag bytte till torv för min ponny, hästen står på spån då hon envisas med att äta torven. För att få ner kostnaden så började jag också att ta in dem klockan 22 istället för 20. Otroligt nog resulterade det i att numera gör av med hälften av strö, jämfört med tidigare. Och ändå har hästarna mycket strö i boxarna och rent och fint. Jag tror också att de uppskattar att få vara ute några timmar till.
Mina kommer ut kl 6 på morgonen och nu i vinter har de kommit in vid 18-tiden. De kommer att få vara ute längre och längre. Dock går jag och lägger mig redan vid ca 21:30, så det kan inte bli alltför sent på vardagarna. Och då har jag också barfotabootsen att spola av och sätta till tork, så det är lite meck på kvällarna!
 
Jag köpte en säck torvmix och en säck ströpellets. Men jag är inte övertygad om att jag gillar någotdera... :cautious:
Jag köper inte ströpellets utan eldningspellets. Och jag blöter alltid upp dem så att det blir finfördelat spån. Bara att tippa en säck i kärran, hälla på vatten och vänta en stund. Av någon anledning räcker Granngårdens och de från Jem & Fix mycket längre än exempelvis de från Byggmax trots att innehållet är lika. Jem & Fixs eldningspellets är ljusast i färgen om man gillar det. Vet inte om det är skillnad mot ströpellets men någon annan kanske har testat?
 
Så nöjd med det jag köpte, fin hygieniskt kvalitet och ok pris. Dyrare leverantör från början men han höjde inte priset i år så kommer ändå under det många andra får betala.

Det är dock lite blötare så jag kommer få öppna storbal och sprida ut på tork när värmen kommer.
Kan de gå på bete i början av juni kommer jag ha 2-3 balar kvar till hösten som säkerhet. Det har jag kalkylerat medvetet för att spara, lite mindre dygnsgiva (mina var ändå feta från början) men spridit ut på fler givor per dygn istället.
 
Tycker ändå att det blev ganska bra. Vi köper av samma bonde som tidigare och vågade vänta ut andraskörden, som blev väldigt riklig men visade sig vara svår att torka - många balar blev dammiga. Han gjorde också en del inplastade storbalar med hösilage (runt 450 kg/st) som vi köpt av nu sedan mitten av december och som är jättefina med torrt, bra hösilage som hästarna gillar. Vår dammkänsliga häst, som ofta hostar vid utsläpp på morgonen, har blivit helt symptomfri under perioden vi använt hösilage. Vi har dock få hästar, så kommer inte att fungera med hösilage när det blir varmare, utan då kommer vi få köpa småbalar med torrt hö igen (bonden har sparat dessa).

Generellt är jag väldigt tacksam att ha en höbonde som prioriterar långsiktiga kundrelationer snarare än att sälja så dyrt som möjligt, och jag kommer givetvis att fortsätta köpa av honom och gynna honom så långt jag kan!
 
Tycker ändå att det blev ganska bra. Vi köper av samma bonde som tidigare och vågade vänta ut andraskörden, som blev väldigt riklig men visade sig vara svår att torka - många balar blev dammiga. Han gjorde också en del inplastade storbalar med hösilage (runt 450 kg/st) som vi köpt av nu sedan mitten av december och som är jättefina med torrt, bra hösilage som hästarna gillar. Vår dammkänsliga häst, som ofta hostar vid utsläpp på morgonen, har blivit helt symptomfri under perioden vi använt hösilage. Vi har dock få hästar, så kommer inte att fungera med hösilage när det blir varmare, utan då kommer vi få köpa småbalar med torrt hö igen (bonden har sparat dessa).

Generellt är jag väldigt tacksam att ha en höbonde som prioriterar långsiktiga kundrelationer snarare än att sälja så dyrt som möjligt, och jag kommer givetvis att fortsätta köpa av honom och gynna honom så långt jag kan!
En sån höbonde har jag med. Han är guld värd och har vid flera tillfällen varit anledningen till att jag har haft råd att behålla hästarna.
 
Vilken dröm att ha hö över ett år som detta! Måste kännas så skönt.
Min uppfattning är nog att det häromkring (södra Halland) faktiskt finns en del grovfoder "över". Ser ganska mycket annonser om hö/hösilage som säljes nu och det tolkar jag som att folk faktiskt har hö över och/eller inte fått sålt allt de skördat förra säsongen. Det som det generellt verkar vara brist på häromkring är dock halm, ingen verkar ha det.
 
En sån höbonde har jag med. Han är guld värd och har vid flera tillfällen varit anledningen till att jag har haft råd att behålla hästarna.
Kan bara instämma! Verkligen guld att ha en sån - jag försöker återgälda genom att aldrig ifrågasätta priset, köpa det jag sagt att jag ska köpa, höra av mig i tid om jag behöver mer etc. I största allmänhet försöka vara en så bra kund som jag bara kan!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp