Oro inför sommaren 2023

Är lite orolig över betesperioden då vi har sex hästar, utöver mina egna sex, som kommer hit på bete.
En hage som är delvis äng och delvis skog växer på väldigt bra, men där var det fortfarande blött för ett par veckor sedan. Övriga hagar som är mer utsatta för sol växer sådär. Vi har haft turen att få ett par mindre regnskurar senaste veckorna men det har inte gjort mycket...
Har två alternativa höleverantörer till vintern (om de får tillräckligt) och har ca 4 ton småbalshö och 30 rundbalar kvar från förra året så sitter inte i skiten ännu...
Hade som reservplan att låta slå vår vall men eftersom tillväxten varit rätt dålig så får det bli bete istället.
 
På skånska slätten är det snustorrt. På flera håll ser man vattenkanoner på åkrarna och det finns inget regn i sikte. Hösilage till hösten är beställt och jag hoppas verkligen att det får någorlunda bra värden. Vi har som tur är bara 4 hästar över sommaren på gården där vi står så förhoppningsvis räcker betet ett tag i alla fall. Det är visserligen ingen tropisk hetta än men bristen på regn gör mig verkligen orolig :(
 
Jag har varit och tagit analysprov på det som pressas till mig idag. Det ser fint ut och strängarna är inte alltför tunna iaf, det kommer räcka till mig. Men betena växer inte särskilt mycket nu. Jag har ett par avrinningsdammar som ännu inte är torra, funderar på att gå ner med en sänkpump och pumpa upp lite därifrån i ena hagen för att se om det gör någon skillnad.
 
Tycker synd om er i Skåne! Hoppas ni får regn snart 🙏
I Uppland är det ok än så länge. Inte den bästa sommaren vädermässigt men ok och en del regn men ganska torrt. Men inte kaostorrt som längre söderut!
 
Mitt hösilage pressades igår, jag var ute och tog analysprover och det ser fint ut och relativt tjocka strängar. Däremot hög ts, högre än vi haft innan. Vi har några avrinningsdammar på vår mark. De är inte helt tomma ännu så min plan för helgen är att försöka dra ner en sänkpump och vattna lite i ena hagen. Jag håller på och lånar ihop jordade sladdar från grannarna för att få ner el dit bara.
 
Mitt hösilage pressades igår, jag var ute och tog analysprover och det ser fint ut och relativt tjocka strängar. Däremot hög ts, högre än vi haft innan. Vi har några avrinningsdammar på vår mark. De är inte helt tomma ännu så min plan för helgen är att försöka dra ner en sänkpump och vattna lite i ena hagen. Jag håller på och lånar ihop jordade sladdar från grannarna för att få ner el dit bara.

Det finns ingen möjlighet att låna ett elverk? Det kan ju vara smidigare än en massa sladdar beroende på hur långt det är.
 
Var nere på vallåkern nedanför mitt där bonden ska slå snart. Gräset brukar vid denna tiden på året vara högt som ett traktordäck, nu gick det mig till knäet :( Och i hagarna har det slutat växa. Att det blåser som tusan varje dag med och nätterna fortfarande är kalla gör inte saken bättre direkt . Blekinge
 
Jag har ju inga djur men en åker och den ser bedrövlig ut (precis som gräsmattan). Kall vår så inget kom igång riktigt även om det var rätt blött och sedan pang på med värme utan nederbörd. Jag är glad att jag inte har djur nu kan jag säga...

Eldningsförbud i norra Dalarna from idag och jag tror inte min kommun ligger långt efter, vi har haft flera mark/skogsbränder i närområdet redan (jag är i Falu kommun).

Edit: Och det sabla blåsandet gör ju inget bättre, det torkar ur allt rejält.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp