Oro inför sommaren 2023

Det har vi haft här i Halland i en vecka, vill minnas att vi hade det även förra året.

Visst blev det någon sorts utökad variant av eldningsförbud sommaren 2018, när man inte ens fick grilla? För det antar jag att man fortfarande får nu?

Ja, grilla i någon form av lämplig anordning är fortfarande tillåtet. Det var som sagt utökat med totalt förbud 2018.

Jag ser eldningsförbudet mest som ett tecken på hur allvarligt läget är bortanför min närmaste geografi (som jag givetvis har mer koll på än ett vidare område).
 
Har haft ett långt samtal med min höleverantör nu (vi har tidigare varit kollegor så känner honom sen länge). Han vågar givetvis inget lova eftersom inte ett grässtrå är slaget men trogna kunder står som vanligt längst upp på listan.
Han anser att det är värre i år än 2018 och funderar på att försöka få till bevattning. Lär bli dyrt foder men bara att få tag i det i år lär vara en vinstlott.
Han berättade att folk blir aggressiva när han vägrar lova bort balar till dem, alltså folk som aldrig handlar från honom i vanliga fall. Jag menar alla som har typ en hjärncell måste ju förstå att han inte kan trolla fram foder.
Har fortfarande ont i magen men det känns lite bättre nu.
 
Tänker att i längden måste man kanske ha ett alternativt foder också? Som när det är kris. Riktigt torra somrar så får man iaf in nånting.
Men för hästar vad för typ av gröda kan det vara? Något slags gräs som tål extrem torka?
 
Tack o lov ser det ut som om det kommer komma in ostadigare väder (med nederbörd och svalare temperaturer) sista veckan i juni (iaf här där jag bor). Men innan dess kommer det vara ett par veckor med höga temperaturer ( upp mot 30).

Så nu hoppas vi på regn och ymniga andra- och tredjeskördar
 
Tänker att i längden måste man kanske ha ett alternativt foder också? Som när det är kris. Riktigt torra somrar så får man iaf in nånting.
Men för hästar vad för typ av gröda kan det vara? Något slags gräs som tål extrem torka?

Sia (gräs från bland annat myr) och sly. Dags för myrslåtter alltså.

Och sluta med plöjningen! Hellre lite lägre näringshalt än inget hö alls, eller hur? Gräsrötterna håller kvar fukthalten, ju äldre vall desto stabilare torkskydd har den. Vi måste tillbaks till de hävdade ängarna. Låta träd komma upp på betesmarkerna, rötterna håller fukt och skapar skugga och lä.
 
Sia (gräs från bland annat myr) och sly. Dags för myrslåtter alltså.

Och sluta med plöjningen! Hellre lite lägre näringshalt än inget hö alls, eller hur? Gräsrötterna håller kvar fukthalten, ju äldre vall desto stabilare torkskydd har den. Vi måste tillbaks till de hävdade ängarna. Låta träd komma upp på betesmarkerna, rötterna håller fukt och skapar skugga och lä.
Låter ju som om mina betesmarker lyckligtvis har "alla rätt" då :) Har nog inte varit plöjda de senaste 45 åren, ganska mycket träd, en hel del sankmark (jag kommer stängsla mitt "träsk" i sommar om det fortsätter vara torrt), skog runtom!
 
Med 2018 ganska färskt i ryggsäcken så tänker jag att politikerna borde ta det säkra före det osäkra och låta lantbrukare göra grovfoder av allt gräs som bara finns. Det kom lite sent förra gången. Gör man det redan nu så kanske man kan med lite tur få det att finnas tillräckligt, även om kvalitén blir därefter. Men hellre något än inget.

Jag har inte ens häst i dagsläget, och känner ändå att paniken närmar sig.
 
Sia (gräs från bland annat myr) och sly. Dags för myrslåtter alltså.

Och sluta med plöjningen! Hellre lite lägre näringshalt än inget hö alls, eller hur? Gräsrötterna håller kvar fukthalten, ju äldre vall desto stabilare torkskydd har den. Vi måste tillbaks till de hävdade ängarna. Låta träd komma upp på betesmarkerna, rötterna håller fukt och skapar skugga och lä.
Sia har jag dålig koll på kan man köpa det som utsäde?

Vad gäller plöjning och så om tänker jag att det beror en hel del på hur förutsättningarna ser ut från början. Vilken typ av mark det gäller och vad som växer där. För tänker om jag jämför två olika vallar hos mig som i första anblicken är typ samma men ligger en bit från varandra så blev den ena inte lika påverkad av torkan 2018. Jo det växte skitdåligt då överallt. Men på en ena tog ju maskrosor nästan över efter det. Den andra vallen åren efter var inte alls lika påverkad utan växte på ”som vanligt” med undantag då från 2018.
Tycker det är fascinerande att det är så olika tror ungefär samma förutsättningar men måste ju vara något inne i jorden som gör. Den ena behövde iaf sås om helt den där med maskroshavet
 
Sia har jag dålig koll på kan man köpa det som utsäde?

Vad gäller plöjning och så om tänker jag att det beror en hel del på hur förutsättningarna ser ut från början. Vilken typ av mark det gäller och vad som växer där. För tänker om jag jämför två olika vallar hos mig som i första anblicken är typ samma men ligger en bit från varandra så blev den ena inte lika påverkad av torkan 2018. Jo det växte skitdåligt då överallt. Men på en ena tog ju maskrosor nästan över efter det. Den andra vallen åren efter var inte alls lika påverkad utan växte på ”som vanligt” med undantag då från 2018.
Tycker det är fascinerande att det är så olika tror ungefär samma förutsättningar men måste ju vara något inne i jorden som gör. Den ena behövde iaf sås om helt den där med maskroshavet

Nä det är bara ett allmänt och lokalt namn för diverse gräs som framförallt växer på våtmarker.

Vill du så in så kan du kolla på arter som står listade som torktåliga och mattbildande, det finns :). Undvik rajgräs som blir för sockerhögt.

Prata med din utsädesleverantör.
 
Jag fick pressat hösilaget från min egen mark idag. Det blev nio futtiga rundbalar. Visserligen på en vall som borde sås om men det har snarare genererat åtminstone 20 balar andra år. För tio tolv år sedan var problemet snarare att det blev för mycket höskörd, dock till två hästar då mot nu tre - men ändå.

Nu ger jag upp att försöka ta eget hö, för alla dessa kostnader för gödning och pressning och inte ens få ihop till en tredjedel av vinterbehovet? Det är inte värt det. Tur att jag har goda kontakter med en lokal höbonde som säljer med bra kvalitet och som har stora arealer. Jag ska vädja redan nu om att de planerar in mig under 2024 så hoppas jag få köpa till de balar som saknas till vintern också. Och hoppas att det blir en andraskörd som är bättre än detta bedrövliga resultat.
Hupp!

Då har vi ett resultat även hos mig. Två ängar genererade förra året otroliga 53 balar.

Men, höet slogs av olika anledningar inte förrän i augusti, och gräset var långt och i ärlighetens namn inte särskilt bra.

Enligt förra ägaren till gården, så har de brukat få in mellan 22-25 balar, så det är nog det "normala".

Iaf - idag har jag räknat och räknat, och inte riktigt accepterat, men det ÄR 14 balar. Varken mer eller mindre.

14 istället för drygt 20.
 
Med 2018 ganska färskt i ryggsäcken så tänker jag att politikerna borde ta det säkra före det osäkra och låta lantbrukare göra grovfoder av allt gräs som bara finns. Det kom lite sent förra gången. Gör man det redan nu så kanske man kan med lite tur få det att finnas tillräckligt, även om kvalitén blir därefter. Men hellre något än inget.

Jag har inte ens häst i dagsläget, och känner ändå att paniken närmar sig.
JV har redan släppt en allmän dispens, så man får slå trädor, kantzoner, skyddszoner etc för att få foder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp