Oro inför sommaren 2023

Tycker det här växer väldigt bra med tanke på att det inte kommit en droppe på 20 dagar och då var det lite som kom.
Undra om det beror på att det varit så svalt? Är ju föst nu dom senaste dagarna det blir över 20grader om dagarna här.

Här var det iaf rätt blött innan det slutade regna. Så det kan ju vara så att det ser torrt ut på ytan och sen längre ner dit rötterna når) så finns det fukt?
 
Det finns ingen möjlighet att låna ett elverk? Det kan ju vara smidigare än en massa sladdar beroende på hur långt det är.
Det handlar om 150-200 m, och jag har själv sladd till minst halva sträckan, så det är nog ändå det lättaste. Sen är jag rädd att vattnet hunnit sjunka undan innan jag hinner få upp något, vi får se hur det ser ut på lördag.
 
Om någon kollega nämner det ”underbara” sommarvädret vi har kommer jag få härdsmälta
2018 fick jag bita mig i tungan vid flera tillfällen
Får hålla mig undan så gott det går

Fast man får faktiskt tycka att det är skönt med sol och värme samtidigt som man tycker att det är oerhört synd att det inte regnar tillräckligt! Jag kan iaf hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag kan t.ex. njuta av solen och värmen och vara på stranden och ha det gott samtidigt som jag önskar att det hade regnat tillräckligt.
 
Fast man får faktiskt tycka att det är skönt med sol och värme samtidigt som man tycker att det är oerhört synd att det inte regnar tillräckligt! Jag kan iaf hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag kan t.ex. njuta av solen och värmen och vara på stranden och ha det gott samtidigt som jag önskar att det hade regnat tillräckligt.
Förlåt
 
Fast man får faktiskt tycka att det är skönt med sol och värme samtidigt som man tycker att det är oerhört synd att det inte regnar tillräckligt! Jag kan iaf hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag kan t.ex. njuta av solen och värmen och vara på stranden och ha det gott samtidigt som jag önskar att det hade regnat tillräckligt.
Såklart får man njuta av solen och värmen samtidigt som man är orolig!

MEN. Jag kan hålla med @Snowball om att det kan vara jobbigt/provocerande att höra många lovorda värmen när det även är en katastrof för djur och natur (och människor). Hör ibland på nyhetsmorgon om "det härliga sommarvädret håller i sig" och hur värmen och solen hyllas och njuts av. Det blir säkert mer under sommaren. Och ja, det ÄR härligt med värme och sol! Men till en gräns. Någonstans tippar det över och svårigheterna för djur, natur och människor som livnär sig på detta är alltför stora för att kunna njuta av värmen. Tycker jag iaf.
 
Såklart får man njuta av solen och värmen samtidigt som man är orolig!

MEN. Jag kan hålla med @Snowball om att det kan vara jobbigt/provocerande att höra många lovorda värmen när det även är en katastrof för djur och natur (och människor). Hör ibland på nyhetsmorgon om "det härliga sommarvädret håller i sig" och hur värmen och solen hyllas och njuts av. Det blir säkert mer under sommaren. Och ja, det ÄR härligt med värme och sol! Men till en gräns. Någonstans tippar det över och svårigheterna för djur, natur och människor som livnär sig på detta är alltför stora för att kunna njuta av värmen. Tycker jag iaf.

Fast i år är det ju knappast värmen som är problemet utan torkan! Temperaturerna som varit här i Skåne hade iaf varit toppen för växtligheten och den växande grödorna om det bara hade regnat tillräckligt. Lantbrukarna hade inte haft nåt problem med temperaturerna i år om det bara hade regnat tillräckligt. Med tillräckligt med regn så hade den här temperaturen bidragit till god tillväxt.
 
Om någon kollega nämner det ”underbara” sommarvädret vi har kommer jag få härdsmälta
2018 fick jag bita mig i tungan vid flera tillfällen
Får hålla mig undan så gott det går
Känner igen känslan. Fy vad jag led 2018 av den vidriga hättan men även värmen som var 2021😔. 2021 fick dom på jobbet sänka takten på montering efter några hade svimmat av värmen.
 
Fast i år är det ju knappast värmen som är problemet utan torkan! Temperaturerna som varit här i Skåne hade iaf varit toppen för växtligheten och den växande grödorna om det bara hade regnat tillräckligt. Lantbrukarna hade inte haft nåt problem med temperaturerna i år om det bara hade regnat tillräckligt. Med tillräckligt med regn så hade den här temperaturen bidragit till god tillväxt.
Menar såklart vädret, temperatur och nederbörd i ett :)
 
Det har varit en ryckig vår och försommar här i Norrbotten, när snön väl smälte gick det väldigt fort och blev varmt och torrt, sen har vi suttit i en kallbubbla med lågtryck.

Men det regnar inte nog mycket trots det :/. Det kommer små regnskvättar flera gånger i veckan, och har bara varit runt +10C, men mängden är inte tillräcklig och det blåser hela tiden. Två gånger har mina regntunnor fyllts normalt senaste månaden. Så jag har stått i mulet väder med mössan på och vattnat, vilket känns skumt.

Betet verkar växa ok än så länge (första höskörden häruppe brukar ske efter midsommar), men jag är väldigt glad att jag har en till plätt att låna i år som är skuggad. Gräsmattan är igång, så allt gräsklipp går just nu till att täcka odlingarna för att skydda mot uttorkning.

Nästa vecka tror jag vi får samma värme som resten av Sverige.
 
Ja, fy fan för det här vädret. En katastrof som bara väntar på att hända nu om det inte kommer ordentligt med regn, skogsbränderna har ju redan börjat. Hu så hemskt med bränderna i Nordamerika, Sibirien, Europa, Amazonas och snart även här.

Usch, jag blir på lika jävligt humör varje gång någon pratar om hur "bra" väder det är. Nej, hade det varit bra väder hade det kommit regn! :rage:
 
Menar såklart vädret, temperatur och nederbörd i ett :)

Fast temperaturen är inget problem för lantbruket än så länge. Här ska det vara 23 grader som varmast idag enligt SMHI. Högsta dygnstemperaturen de närmsta 10 dagarna pendlar mellan 19-24 grader. En riktigt bra temperatur om man råkar vara vete, havre, jordgubbe, vallgröda m.m. Vattenbristen är en helt annan sak och ett oerhört STORT problem!!
 
Fast temperaturen är inget problem för lantbruket än så länge. Här ska det vara 23 grader som varmast idag enligt SMHI. Högsta dygnstemperaturen de närmsta 10 dagarna pendlar mellan 19-24 grader. En riktigt bra temperatur om man råkar vara vete, havre, jordgubbe, vallgröda m.m. Vattenbristen är en helt annan sak och ett oerhört STORT problem!!
Nej, temperaturen är inget problem här i Skåne idag. Men allt pekar ju åt att det kommer bli ännu varmare. Samt att vinden torkar ut ännu mer.

Jag kanske uttryckte mig klumpigt och mest nämnde värme i mitt inlägg. Men om det hade varit varmt men bara regn hade lovorden över sommarvädret nog inte varit så många. Sol och uppehåll brukar framställas som bra sommarväder, i alla fall i de "källor" jag nämnde.
 
Nej, temperaturen är inget problem här i Skåne idag. Men allt pekar ju åt att det kommer bli ännu varmare. Samt att vinden torkar ut ännu mer.

Jag kanske uttryckte mig klumpigt och mest nämnde värme i mitt inlägg. Men om det hade varit varmt men bara regn hade lovorden över sommarvädret nog inte varit så många. Sol och uppehåll brukar framställas som bra sommarväder, i alla fall i de "källor" jag nämnde.

Allt är inte antingen eller. Det kan vara fint väder och regna då och då.
 
Allt är inte antingen eller. Det kan vara fint väder och regna då och då.
Såklart det kan. Fint väder med regn då och då är bra sommarväder för gemene man. Fint väder med bara sol anses nog också som fint väder för gemene man. Det bästa är såklart scenariot med regn. Men nu är nog det mest troliga situationen med bara sol. Och det framställs också som fint väder vid exempelvis fikabordet, på nyhetsmorgon, vid småprat mm., vilket kan vara provocerande för vissa. Det som togs upp innan :D
 
Jag funderar allvarligt på det här med hästarna. Jag älskar dem och de är meningen med livet men orkar jag med den här oron igen och igen. Går det att få tag i foder till hösten?, räcker betet? kan de ens gå på ett stressat bete? Osv osv

Ja när ens huvudsakliga intressen i livet är hästar och trädgård/odling så är det svårt att hitta en avslappnad stund för att bara förbehållslöst njuta av dem. Särskilt under denna årstid när man "ska" ha tid att göra det, när det är ljust och det ska vara skönt och berikande att vara ute och ladda batterierna inför den mörka och mer slitsamma årstiden.

Men oron och stressen är där och sticker fram allt oftare. Att växterna i ens rabatter och planteringar dör är ju i det globala en väldigt futtig fråga, men samtidigt ett stort glädjeämne i livet som vrids till något påtagligt eländigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp