Orolig!! Färg på fostervatten???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saris
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 5 863
S

saris

Hej igen!
Mitt sto skulle som sagt fölat i fredags och vi har vakat över henne med kamera varje dag och natt. Hon är lugn men har haft som värkar då hon stångar och stönar. Ibland har hon legat ner och tittat sig på magen och slagit med svansen. Se senaste dygnen har hon varit ganska lugn och idag har hennes mjölk blivit som mjölk. Förut har den varit mer gulögenomskinlig och nu är den mer vit.
Men idag såg jag också att hon hade en droppe som hängde i nederkant på vulvan. Den var genomskinligt röd. Så när jag stod och borstade på henne så "sprutade" hon ut en liten skvätt av samma sak. Är det här normalt eller borde jag ringa veterinär??

Orange, kladdigt "vatten"

For en timmes tid sedan tyckte jeg mitt ene høgdrektige sto kissade på så konstigt sett, det rann nedover låren og kisset hadde konstig orange farge (färg).

Jeg tok henne over i en liten paddock, og hun fortsatte skvetta. Det lukter ikke urin og er lite blodblandat, kladdigt. Antar det er snakk om några liter.

Føl? Nei, stoet er helt uanfektad og eter og ser nøgd ut. Fostervatten? Eller kan det vara en infektion? Nå er jeg nervøs. Jeg har ringt veterinær, som skal komme så fort hun kan, men det drøyer nok et par timmar...

Det her stoet fikk et føl som lå i fellege i 2004 og blev svårt skadat innvendig. Hun var förlamad i ena sidan i flera veckor og stod på penicillin i lång, lång tid. Hun overlevde typ against all odds.

Noen som har vært med om liknande? Det orange "kisset"? Hesten har ikke hvit mjølk og ser egentlig ikke ut sin hun skal føla før om 14 dager. Just så var det da det gikk galt også... Innan det hadde hun två helt normale føllinger.

Sv: Orolig!! Färg på fostervatten???

Oj, vi postade på likt. Se mitt innlegg ovan, jeg tror vi er i samma båt.

vit mjölk är ett säkert tecken på fölning.

Tror inte du ska anta att det är fostervatten dock! Skulel det gått hål på blåsan så skulle allt fostervattenr unnit ut och då hade stoet varit dött nu.

Jag tror stenhårt på att du har en alldeles normal fölning att se fram emot inatt. Lyllos!

Rapportera vidare!

Sv: Orange, kladdigt "vatten"

Hoppas verkligen det löser sig! Om det inte är dags för fölning än så får vi hoppas at det inte var vattnet som gick, även om det kanske verkar så.. Lycka till, ledsen jag inte kan ge dig något råd!

Tycker det låter som att det är föl på G. När är hon beräknad att föla? Håller tummarna för dig och din häst.

Brunstig? Hoho, jeg håper du tuller. Vi snakker hest som er drektig på ca. 330. dygnet.

Veterinær har vært her nå, og hun mener at hesten er i fødsel og kommer til å følle i natt. Annars har hon konfererad med et par kolleger om flytningen (eller hva man skal kalla det), som hun aldri hadde sett makan til, verken i farge eller mengde. Usj. Hesten har fått penicillin for sikkerhets skyld, i tilfelle vi snakker infektion, og skal ha penicillin to dager til.

Den indre fostersekken er intakt. Føllet ligger så langt helt riktig. Det er så langt nede nå at man kan se fosterblåsan når man vidjar (den från tidigare maltrakterte) skjeden. Og det lever!

Gud, dette er i overkant spennende.

Så där hade mitt sto 3-4 dagar innan hon fölade. Jag trodde att hon blödde från slidan och höll på att gå i taket av oro, men tryckte ett papper mot droppen och såg att vätskan var en rödbrun flytning som inte var lika tjock som blod.

knapplån

Jag har sammanfogat två trådar med samma ämne, om det ser konstigt ut så vet ni nu varför! :D

Jeg lette febrilsk etter min tråd. Fram og tilbake, side 1, side 2, side 1, side 3...

Inget føll. Men "flytningene" verkar ha slutat, nå er det mer blankt slim. Hesten står inne, og jeg har henne i monitor på kjøkkenbordet. Hun går monotont rundt og rundt og rundt og rundt og pisker med svansen...

Hoppas det blir fölis nu då. Håller tummarna för dig och din häst.

Jippi! Nu har han kommet, og alt gikk takk og lov bra. Han ble født i natt rundt två og virker sterk og fin. Mørkebrun med bles og långa vindskeive øron.

Åh vad roligt att det gick bra!!

Vi vill se bilder på underverket! :D (kanske inte riktigt än då stackarn ju knappt har kommit ut men.. ;) )

Grattis !
Vad skönt att det gick bra, tyckte det lät oroväckande det du skrev men vilken lättnad att det inte var så farligt ändå.

Jeg var bra stressad her forrige kvelden, ja. Men når jeg fikk bekreftet at føllet lå i rett position, det levde + at stoet mådde fint, så greide jeg å tro på at alt var bra og holde katastrofetankene på avstand.

Det enda som var annorlunda i forhold til det her stoets tidigare følninger var at efterbyrden (som var hel og så normal ut) kom sammen med føllet uten opphold.

Vidunderet skal få komme ut i efterniddag, og da skal den selvsagt fotograferes. Jeg varnar allerede nu for at den har kaninøron som pekar lite alle veger + en utvekst på sin underleppe (som jeg antar tørker inn og faller av, annars får en veterinær skjære den av). :smirk:

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 619
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025