Orolig för anhörig

BernT

Trådstartare
Vill börja med att det är inte min anhörig och jag får skriva om det. Kan nog inte skriva ut hur detaljerat som helst för att inte "outa" personen. Men ska försöka återge ändå hyfsat.

Jag var med hemma hos en äldre anhörig som finns i min närhet. Med äldre menar jag pensionsålder + något år till så inte lastgammal direkt. Vi skulle städa lite då personen varit lite krasslig.

Det som mötte var typ misär. Det var så äckligt. Jag är inte lättäcklad av mig, i gymnasiet städade jag bla åt förståndshandikappade som hade typ bajs på väggarna så ja jag har sett det mesta och detta var ändå jävligt äckligt ur mina mått mätt.

Huset var inte dammsuget på säkert ett halvår, golvet var helt flottigt överallt i alla rum, i köket fanns ett berg av disk. En del bestick hade matrester börjat mögla på så de kastade jag. På tallrikarna satt bestick fast för att de legat så länge osv. I fönstrena låg 30+ döda flugor osv.

Men vi städade på och fick det hyfsat. Inte golven eftersom det skulle krävas typ tre omgångar med våttorkning och dammsugning, det hann vi helt enkelt inte.

Tills vi kom till badrummet. Det var skit (ja bajs alltså) på golv, intorkat, på toalettsitsen, på utsidan av toalettstolen(!!), i badkaret osv. Handfatet var också nergeggat med något äckligt.

Vi hade inte med oss några handskar så badrummet städade vi inte, där gick vår gräns tyvärr.

Men vad gör man? Personen klarar sig uppenbarligen inte själv ju. Såhär fruktansvärt äckligt kan man ju inte frivilligt vilja ha det?

Jag upplever i övrigt personen som normal, kanske något åt dement-hållet/glömsk iaf då den tex kan berätta samma historia 3-4 gånger i samma samtal och inte minnas att den redan sagt det. Samt ringa mig och tro att jag är en annan person. Samtidigt kan den minnas andra saker hur bra som helst.

Det finns många i den närmsta kretsen runt personen men ingen vill riktigt ta i det.

Känner mig lite uppgiven, man vill ju hjälpa men jag är gravid i v 33 så har inte direkt all ork att lägga på detta heller + att det finns andra som borde ta tag i det istället för jag. Jag är väl för snäll eller något.

Jag tänker ju att personen borde flytta till tex boende? Eller åtminstone få hemtjänst nån gång i veckan. Först krävs dock en sanering av huset, utfört av en städfirma, hemtjänsten lär inte vilja vistas i huset annars.
 
Ta kontakt med kommunens biståndskontor då personen tydligt behöver stöttning i vardagen. Hemtjänst är en bra start! Dessutom snabbare att få ( i alla fall här) än boende.

Hemtjänsten här får städa och tvätta och det kanske räcker för personen med just den hjälpen?

(hemtjänsten kommer bli mycket glada för en sanering innan också, hur smutsigt det behöver vara innan hemtjänsten inte får gå in tror jag är 1 m dynga på golvet typ)
 
Ta kontakt med kommunens biståndskontor då personen tydligt behöver stöttning i vardagen. Hemtjänst är en bra start! Dessutom snabbare att få ( i alla fall här) än boende.

Hemtjänsten här får städa och tvätta och det kanske räcker för personen med just den hjälpen?

Vi har ännu inte pratat med personen i fråga. Jag tror den kommer sätta sig på tvären. När vi sa att vi skulle städa var svaret "men nej inte behöver ni diska" som att disken var det stora problemet...

Jag ska ringa biståndskontoret på måndag, men jag bor typ 30 mil bort så kan inte närvara på något möte. Däremot tog jag bilder på hur det såg ut innan vi städade som jag kan maila till biståndsbedömmaren.

Vad händer om personen vägrar ta emot hjälp?
 
Vi har ännu inte pratat med personen i fråga. Jag tror den kommer sätta sig på tvären. När vi sa att vi skulle städa var svaret "men nej inte behöver ni diska" som att disken var det stora problemet...

Jag ska ringa biståndskontoret på måndag, men jag bor typ 30 mil bort så kan inte närvara på något möte. Däremot tog jag bilder på hur det såg ut innan vi städade som jag kan maila till biståndsbedömmaren.

Vad händer om personen vägrar ta emot hjälp?
Det är väl där som de anhöriga får lägga energin kan jag tycka. Att en person sätter sig på tvären får inte hindra de anhöriga att sätta ner foten och tala om vad problemet är och kräva bättring istället för att vara rädda för att trampa vederbörande på tårna och låta det gå för långt.

Jag har träffat flera personer som inte klarat av att ta hand om sitt hem vilket har resulterat i en rent hälsovådlig boendemiljö. I de fallen har de anhöriga gett upp i rädsla för att trampa den drabbade på tårna och det har verkligen gått åt helvete innan socialtjänsten fått reda på missären alternativt gjort en anmälan (vid ett par tillfällen har faktiskt personen haft hemtjänst som bokstavligt talat fått kliva över sopberg i lägenheten för att kunna lämna mat, men någon anmälan har inte gjorts :p).

Man får lov att samarbeta med socialtjänsten och köra en övertalningskampanj och på det sättet förmå personen att ta emot hjälp. Det brukar gå om man är riktigt envis och om socialtjänsten har en duktig handläggare med lite jävlar anamma!
 
Det är väl där som de anhöriga får lägga energin kan jag tycka. Att en person sätter sig på tvären får inte hindra de anhöriga att sätta ner foten och tala om vad problemet är och kräva bättring istället för att vara rädda för att trampa vederbörande på tårna och låta det gå för långt.

Jag har träffat flera personer som inte klarat av att ta hand om sitt hem vilket har resulterat i en rent hälsovådlig boendemiljö. I de fallen har de anhöriga gett upp i rädsla för att trampa den drabbade på tårna och det har verkligen gått åt helvete innan socialtjänsten fått reda på missären alternativt gjort en anmälan (vid ett par tillfällen har faktiskt personen haft hemtjänst som bokstavligt talat fått kliva över sopberg i lägenheten för att kunna lämna mat, men någon anmälan har inte gjorts :p).

Man får lov att samarbeta med socialtjänsten och köra en övertalningskampanj och på det sättet förmå personen att ta emot hjälp. Det brukar gå om man är riktigt envis och om socialtjänsten har en duktig handläggare med lite jävlar anamma!

Känns som det här kan bli både jobbigt och långdraget. Personens hem är absolut inte stökigt, verkligen inte. MEN det är ju istället skitigt och äckligt. Men inga miljarder prylar liggandes på golv eller så utan det är smuts, damm och nån fet hinna på golv. Disk i mängder i kök förvisso och så den extreeeemt äckliga toaletten.

Kommer social/hemtjänsten ens vilja hjälpa till om personen säger att den minsann klarar sig själv? För det gör den ju inte, eller överdriver jag?
 
Jättebra om du eller annan tar kontakt på måndag
När min mormor levde var hon jättemkt emot att få hemtjänst. Alt funkade ju då bra.
Men sen gick hon med på att träffa hemtjänsten. Och då vände det!
För de killarna och tjejerna var ju så söta. Så även den mest envisa kan ändra sig.

Om personen vägrar- försök lirka med att vi kan i alla fall träffa hemtjänsten. Sen kan man säga att de kan väl i alla fall få komma ett par gånger etc... Så kanske personen gillar dem.
 
Om det blir svårövertalat med hemtjänsten, så finns det privata alternativ också.
Nu kommer förutsättningarna för RUT-avdraget tyvärr ändras, så kostnaderna kommer gå upp. För två äldre i min krets så har det varit guld för dem med RUT i och med att priset på hjälpen har varit ungefär samma som för hemtjänsten, men med skillnaden att de själva har mer frihet att beställa och bestämma vad de vill få hjälp med. De har personligen också känt att de inte ligger samhället till last - även om man kan tycka att de inte behöver känna så.

/V
 
Jättebra om du eller annan tar kontakt på måndag
När min mormor levde var hon jättemkt emot att få hemtjänst. Alt funkade ju då bra.
Men sen gick hon med på att träffa hemtjänsten. Och då vände det!
För de killarna och tjejerna var ju så söta. Så även den mest envisa kan ändra sig.

Om personen vägrar- försök lirka med att vi kan i alla fall träffa hemtjänsten. Sen kan man säga att de kan väl i alla fall få komma ett par gånger etc... Så kanske personen gillar dem.

På den här personen kommer det inte funka med stt personalen är "söta", tyvärr.
Jag funderar lite på om hen lever i förnekelse, hen var en sväng på sjukhuset (inget allvarligt) och sa "vad gör jag här, jag är ju mycket yngre än alla andra". Och efter att snabbt kollat övriga patienter på avdelningen kan jag konstatera att nej, hen var INTE bland de yngre på avdelningen. Och nä, det var inget skämtsamt sagt heller utan fullt allvar.

Samtidigt så förstår jag bara inte, hur kan man gå in i sitt badrum och använda det när det är skit överallt och inte reflektera över det? Jag fattar verkligen inte.
 
Är personen fysiskt frisk? Klarar hen sig själv när det gäller andra saker som att handla, betala räkningar, hyfsad personlig hygien?
Det är nog inte hemtjänst som behövs egentligen utan någon form av boendestöd. Först en sanering helt enkelt av en städfirma, där kan soc hjälpa till men det beror nog på ens ekonomi. BRA att du dokumenterade hur det såg ut!
Boendestöd städar inte åt brukaren utan är snarare just ett stöd, hjälper visserligen till men är mer till för att motivera, strukturera och peppa.
Jag har själv haft boendestöd (har diverse psykiska problem, även om jag mycket väl vet HUR man gör saker och ting så får jag liksom inte tummen ur och sedan får jag ångest för att jag inte gjort det jag borde fixat).
Det gick väldigt mycket fortare att få än hemtjänst och funkade dessutom väldigt mycket bättre, jag beviljades dessutom en massa stöd på direkten till skillnad från mina äldre anhöriga där vi verkligen fått slåss för att de ska få hemtjänst överhuvudtaget.
Helt skilda avdelningar, helt enkelt.
Mina boendestödjare var superbra, det klickade direkt och de var en precis lagom blandning av pepp, stöd och lite pushande. Väldigt finkänsliga när det gällde privata saker och väldigt förstående.
De förstod till exempel med en gång att man kan inte ringa till mig utan man messar eller mejlar (vilket Försäkringskassan under 10 års tid ännu inte begripit).
Jag skämdes som en gris över hur det såg ut hemma och då var det inte tillnärmelsevis så äckligt som du beskrivit. Dammigt och smutsigt, ja, men toan var till exempel visserligen smutsig men det var "rent" damm, inte avföring.
Det är nog bra om personen du känner kan få någon form av läkarutlåtande OM det är något som fattas hen? Det låter inte helt normalt att hen har så dåligt minne till exempel. Och - om ni överhuvudtaget får soc med på tåget så städa inte mer förrän de varit där och gjort en bedömning...
Lycka till, hoppas att det löser sig och att ni får hen att samarbeta!
 
Om det blir svårövertalat med hemtjänsten, så finns det privata alternativ också.
Nu kommer förutsättningarna för RUT-avdraget tyvärr ändras, så kostnaderna kommer gå upp. För två äldre i min krets så har det varit guld för dem med RUT i och med att priset på hjälpen har varit ungefär samma som för hemtjänsten, men med skillnaden att de själva har mer frihet att beställa och bestämma vad de vill få hjälp med. De har personligen också känt att de inte ligger samhället till last - även om man kan tycka att de inte behöver känna så.

/V

Tack för tipset men det lär inte bli aktuellt. Annat än för saneringen då. Om städfirman ens vill ta på sig uppdraget. Vem vill städa ett skittäckt badrum liksom.

Sen finns ju en annan aspekt, fortsätter huset skötas om så illa finns ju snart inget värde kvar i det. Det är ju inte heller så bra. Är ju bra om en försäljning löser huslånet. Lite dumt att det är hus med, hade det varit hyresrätt hade ju en hyresvärd reagerat till slut på misskötseln och kanske blivit lite wake up call.
 
Är personen fysiskt frisk? Klarar hen sig själv när det gäller andra saker som att handla, betala räkningar, hyfsad personlig hygien?
Det är nog inte hemtjänst som behövs egentligen utan någon form av boendestöd. Först en sanering helt enkelt av en städfirma, där kan soc hjälpa till men det beror nog på ens ekonomi. BRA att du dokumenterade hur det såg ut!
Boendestöd städar inte åt brukaren utan är snarare just ett stöd, hjälper visserligen till men är mer till för att motivera, strukturera och peppa.
Jag har själv haft boendestöd (har diverse psykiska problem, även om jag mycket väl vet HUR man gör saker och ting så får jag liksom inte tummen ur och sedan får jag ångest för att jag inte gjort det jag borde fixat).
Det gick väldigt mycket fortare att få än hemtjänst och funkade dessutom väldigt mycket bättre, jag beviljades dessutom en massa stöd på direkten till skillnad från mina äldre anhöriga där vi verkligen fått slåss för att de ska få hemtjänst överhuvudtaget.
Helt skilda avdelningar, helt enkelt.
Mina boendestödjare var superbra, det klickade direkt och de var en precis lagom blandning av pepp, stöd och lite pushande. Väldigt finkänsliga när det gällde privata saker och väldigt förstående.
De förstod till exempel med en gång att man kan inte ringa till mig utan man messar eller mejlar (vilket Försäkringskassan under 10 års tid ännu inte begripit).
Jag skämdes som en gris över hur det såg ut hemma och då var det inte tillnärmelsevis så äckligt som du beskrivit. Dammigt och smutsigt, ja, men toan var till exempel visserligen smutsig men det var "rent" damm, inte avföring.
Det är nog bra om personen du känner kan få någon form av läkarutlåtande OM det är något som fattas hen? Det låter inte helt normalt att hen har så dåligt minne till exempel. Och - om ni överhuvudtaget får soc med på tåget så städa inte mer förrän de varit där och gjort en bedömning...
Lycka till, hoppas att det löser sig och att ni får hen att samarbeta!

Fysiskt frisk tror jag. Handla osv klarar hen + sköta sig själv. Jag tror inte soc hjälper till med en sanering men där kommer vi runt omkring betala, så det löser sig. Boendestöd låter ju jättebra! Ska fråga om det när jag ringer.

Kan man säga om hen vägrar samarbeta att "om du inte börjar städa själv eller tar emot hjälp så kommer jag/vi inte vilja komma på besök för det är faktiskt för äckligt här" eller utpressar man då?
 
Jag tror oavsett att ett samtal på måndag är bra som en början. Ring och se vad de säger.

Om en person vägrar att få hjälp och om det inte biter på en att prata med personen- tja... Vad gör man då?
 
Tack för tipset men det lär inte bli aktuellt. Annat än för saneringen då. Om städfirman ens vill ta på sig uppdraget. Vem vill städa ett skittäckt badrum liksom.

Sen finns ju en annan aspekt, fortsätter huset skötas om så illa finns ju snart inget värde kvar i det. Det är ju inte heller så bra. Är ju bra om en försäljning löser huslånet. Lite dumt att det är hus med, hade det varit hyresrätt hade ju en hyresvärd reagerat till slut på misskötseln och kanske blivit lite wake up call.
En granne till mig blev vräkt från sin bostadsrätt , med hjälp av saneringsfirma bl.a.
 
En granne till mig blev vräkt från sin bostadsrätt , med hjälp av saneringsfirma bl.a.

Jo men en bostadsrätt äger man ju inte på samma sätt som en villa. Har svårt att tro att hen skulle bli vräkt från huset. Det skulle va om hen slutade betala huslånet och banken tar det men så illa är det inte. Däremot vet jag att hen fått föreläggande från kommunen att klippa häcken (står mot en väg) men det fick å andra sidan 14 grannar till så.

@stjarnhimmel
Jag hoppas hoppas verkligen att det ska hjälpa att börja dra i lite trådar. Annars får jag väl säga som det är, att vi inte vill komma dit på besök om det är äckligt.
 
Jo men en bostadsrätt äger man ju inte på samma sätt som en villa. Har svårt att tro att hen skulle bli vräkt från huset. Det skulle va om hen slutade betala huslånet och banken tar det men så illa är det inte. Däremot vet jag att hen fått föreläggande från kommunen att klippa häcken (står mot en väg) men det fick å andra sidan 14 grannar till så.

@stjarnhimmel
Jag hoppas hoppas verkligen att det ska hjälpa att börja dra i lite trådar. Annars får jag väl säga som det är, att vi inte vill komma dit på besök om det är äckligt.
jag tänkte närmast på om det är sanitär olägenhet och kommunen kan ha nåt att säga till om, för hennes bästa
 
@BernT: Jag tycker det låter som begynnande demens eftersom en sådan nivå av skitighet inte kommer på en gång. Förändrad verklighetsuppfattning ("alla andra är yngre än mig" fast så inte är fallet) är inget ovanligt heller. Åldern stämmer rätt bra för demens också.

Kolla in @Stereo s tråd om sin mamma, där har du tips om hur man kan gå vidare. Skulle det vara demens hjälper inte hot etc, det kommer inte att göra något bättre.
 
Min mamma var inte i närheten så dement , men jo nog var hon dement i vissa sammanhang. Vi tror att hon städade utan glasögon :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 223
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 713
Senast: Draumsyn
·
Övr. Barn Detta är inte en tråd där jag egentligen vill ha så mycket råd för hur jag ska göra för ingen kan ju egentligen hjälpa så mycket...
Svar
18
· Visningar
2 082
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp