Orolig för anhörig

@Whirlie

Det har nog pågått minst ett år. Kanske mer. Svårt för mig att avgöra eftersom jag bor så långt bort. Men säg 1.5 år så bör det vara rimligt. Alla vet ju om det i närmsta kretsen men inget händer, men senaste halvåret har det väl eskalerat och det snabbt (alltså försummelse av hus och hem).

Infektion har inte hen, det är kollat pga nyligen besökt läkare.
Något som gör mig konfunderad är att hen har en särbo som vägrar bo i huset då det är så skitigt och äckligt och ändå reagerar inte den här personen eller ens får en tankeställare. Tyvärr är Hens särbo dement men tar medicin mot det så hyfsat klar men där finns ingen hjälp att få.

Jag fattar verkligen inte, huset är ju helt okej så bara hen städade upp och höll efter skulle det inte finnas något att anmärka på.
 
Nu ska hen be läkare att skriva ut starka sömntabletter. Du vet att då är det nolltolerans på alkohol sa jag. "Ja men jag ska inte blanda det" var svaret. Men hen förstår inte att man kan inte dricka alkohol typ kl 18 och sedan vid 22 ta en sömntablett modell stark. För hen anser att om inte båda intas samtidigt så blandar man ju inte. Suck.
Förmodligen kommer läkaren ta blodprover först, bl.a ett som kan påvisa regelbundet alkoholintag. (Att det finns ett sånt prov behöver du ju inte säga till din anhörige).
Vad är det för starka sömntabletter?
 
Förmodligen kommer läkaren ta blodprover först, bl.a ett som kan påvisa regelbundet alkoholintag. (Att det finns ett sånt prov behöver du ju inte säga till din anhörige).
Vad är det för starka sömntabletter?

Tror inte blodprov kommer tas faktiskt, men vore ju skitbra om så var. Tror det var zopiklon hen ville ha. "Det starkaste" ville hen ha iaf.
 
Tror inte blodprov kommer tas faktiskt, men vore ju skitbra om så var. Tror det var zopiklon hen ville ha. "Det starkaste" ville hen ha iaf.
Zopiklon är inte starkt direkt (tycker jag iallafall, har växlat mellan den och zolpidem i sisådär 10 år nu). Jo kanske i början men den slutar ju fungera efter hand.
 
Zopiklon är inte starkt direkt (tycker jag iallafall, har växlat mellan den och zolpidem i sisådär 10 år nu). Jo kanske i början men den slutar ju fungera efter hand.

Ja alltså hen kan inga namn på sömnpreparat. Men det skulle vara det starkaste som gick att få iaf. Låter inte särskilt bra. Sen ska zopiklon knappast blandas med alkohol.
 
Nej definitivt inte! Då kan det gå tokigt. :crazy:

Tyvärr är det ju det som inte går in hos hen. Men jag hoppas att läkaren inte skriver ut något. Men hen är ju över 55 så borde kunna få melatonin utskrivet, det ska väl vara "snällare" har jag för mig Är inte så insatt i medicin :p
 
Usch det har börjat eskalera nu. Hen har rasat i vikt, äter inget (enligt sig själv på flera veckor) sover inget (också på flera veckor). Har gjort en operation (inget farligt) som innebär att hen har kateter som hen är trött på och säger att blir hen inte av med den snart så ska hen dränka sig.

Hen har varit på x antal återbesök och om hen nu tappat så mkt i vikt som det sägs (jag har inte sett, bor som sagt väldigt långt bort) så borde ju sjukvården reagerat väl? Om någon tappar 10-15 kg från ena återbesöket till det andra borde väl sjukvård reagera?

Hen ska hämta ut sömntabletter idag så att hen kan sova. Enligt annan anhörig så var hen så svag häromdagen att det var otäckt och den anhöriga tycker att hen ska läggas in på sjukhus med dropp. Det kommer dock inte hända om ingen annan bokstavligen tar hen i handen och släpar till sjukhuset.

Alltså jag vet inte vad jag ska göra. Det känns som personen mest vill klaga och ha offerkofta men absolut inte göra något åt det. Vi säger alla till att hen ska uppsöka sjukvård och hen svarar jakande. Men sen händer INGENTING!! Och allt prat om att hen ska ta livet av sig, är deprimerad, inte mår bra osv. Inte sådär superkul för oss anhöriga, speciellt inte när vi försöker göra något åt det men inte får någon respons.

Jag tycker hen ska ringa 1177 och förklara läget. De lär skicka ambulans då så hen blir inlagd. Mm sa hen, sen hände inget. Jag kan knappast ringa åt hen ju. Vad gör man? Vi är alla oroliga men det händer liksom inget.
 
Tyvärr är det ju det som inte går in hos hen. Men jag hoppas att läkaren inte skriver ut något. Men hen är ju över 55 så borde kunna få melatonin utskrivet, det ska väl vara "snällare" har jag för mig Är inte så insatt i medicin :p
Melatonin fungerar ju bara bra om det är melatoninbrist som gör sömnlösheten.
Men ja, det är inte beroendeframkallande eftersom man faktiskt bara tillför en signalsubstans som kroppen egentligen borde sköta balansen av själv.Min lyckas dock inte med det i perioder och det var min läkare som sade ovanstående. För att citera exakt: "Om du märker klar skillnad i sömnkvalité av den så har du förmodligen brist. Om du inte har det får du möjligen en förbättrad insomningseffekt men är fortfarande lika lättstörd.
 
Melatonin fungerar ju bara bra om det är melatoninbrist som gör sömnlösheten.
Men ja, det är inte beroendeframkallande eftersom man faktiskt bara tillför en signalsubstans som kroppen egentligen borde sköta balansen av själv.Min lyckas dock inte med det i perioder och det var min läkare som sade ovanstående. För att citera exakt: "Om du märker klar skillnad i sömnkvalité av den så har du förmodligen brist. Om du inte har det får du möjligen en förbättrad insomningseffekt men är fortfarande lika lättstörd.
En del menar att kroppens egen produktion av melatonin upphör heltom man tar det för länge och då måste man fortsätta ta det. Vet inte om det stämmer. Jag har tagit melatonin i mer än 4 år så vet inte om det sabbat min naturliga produktion. :crazy:
 
En del menar att kroppens egen produktion av melatonin upphör heltom man tar det för länge och då måste man fortsätta ta det. Vet inte om det stämmer. Jag har tagit melatonin i mer än 4 år så vet inte om det sabbat min naturliga produktion. :crazy:
Jag är tillsagd att ta natter efer jag sovit dåligt bara, så tar inte hela tiden.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 225
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 713
Senast: Draumsyn
·
Övr. Barn Detta är inte en tråd där jag egentligen vill ha så mycket råd för hur jag ska göra för ingen kan ju egentligen hjälpa så mycket...
Svar
18
· Visningar
2 082
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp