Bukefalos 28 år!

Orolig för sexuella övergrepp?

Jag tycker inte det du skriver motsäger det jag skrev. Det bekräftar det snarare eftersom även du hamnat i en destruktiv relation trots att du utstrålade det där självförtroendet som säger att det inte är någon idé att ens försöka. Det var någon som försökte ändå, som blev fysiskt våldsam (jagade dig med en träsko, då har det passerat psykisk misshandel), som trots ditt självförtroende hade dig i en destruktiv relation. Du lyckades lämna relationen i tid och det är oerhört starkt gjort, men att lämna i tid är inte unikt för en viss typ av människor med en viss typ av personlighet. Precis som det inte bara är en viss typ av människor som blir misshandlade eller våldtagna eller ihjälslagna.

Det kanske är så att en del finner tröst i att tänka att de aldrig skulle råka ut för "något sådant", vilket brott de syftar på varierar men poängen är alltid att det är en viss typ av människor som råkar ut för det och de är inte den typen. Inte typen som blir misshandlad eller våldtagen eller ihjälslagen.

Resonemanget är deprimerande även om det kanske kan ge en känsla av trygghet för den som håller fast vid det, dels för att det är rejält nedlåtande mot de som faktiskt råkat ut för något och dels för att man lägger händelseförloppet på sig själv i högre grad än vad som är rimligt.
Skulle man råka ut för något undrar jag om man hämtar sig lika snabbt som den som insett att gruppen brottsoffer har en väldigt stor mångfald när det gäller sådant som fysiska förutsättningar, personlighetstyp osv. Skulle det leda till en identitetskris eller extra ångest över det egna agerandet om man föll ner från sin piedestal där man trodde att man stod helt utom räckhåll för sådant som våldtäkt och misshandel? Jag vet inte och jag hoppas att de som resonerar så aldrig behöver veta.
BTW, jag blev aldrig misshandlad av honom, även den där enda gången när han jagade mig med en träsko.

Han hade faktiskt inte större framgång med att försöka slåss. Än mindre våldta.

Det var ganska lätt för mig att slänga ut honom när jag kände för det.

Sådana där killar är nog rätt ofta ganska fega när det kommer kring, och det saknar det där verkliga, mentala övertaget.

Han fick helt enkelt på nöten, men med väldigt lite våld.
 
Men håller du på med? Försöker du skapa en slags självuppfyllande profetior?

Nej, jag fanns inte i en destruktiv relation, för jag fann mig inte i det. Aldrig under den tiden jag umgicks med honom.

Han försökte kontrollera mig, men lyckades aldrig. Jag gjorde mina saker, träffade mina kompisar, retse bort, vad han än tyckte.

Jag gick därifrån, väldigt snart (vi bodde bara ihop någon månad), och hans försök att kontrollera mig föll alltid platt till marken. Jag ignorerade hans hot, från första gången.

Om du vill ha det i din världsbild, att jag (i det här fallet) befann mig i en destruktiv relation, feel free, det är inte min bild.

Men det hade kunnat bli så, om jag börjat ge med mig det minsta.

Jag behöver ingen offerkofta.
Tycker du att människor som hamnar i destruktiva relationer, eller människor som blir misshandlade eller våldtagna, har offerkoftor?

Det är stor skillnad på att ha offerkofta och att vara ett brottsoffer.
 
BTW, jag blev aldrig misshandlad av honom, även den där enda gången när han jagade mig med en träsko.

Han hade faktiskt inte större framgång med att försöka slåss. Än mindre våldta.

Det var ganska lätt för mig att slänga ut honom när jag kände för det.

Sådana där killar är nog rätt ofta ganska fega när det kommer kring, och det saknar det där verkliga, mentala övertaget.

Han fick helt enkelt på nöten, men med väldigt lite våld.
Jag vill inte argumentera kring detaljerna i din relation, det är en del av ditt liv och du behöver inte bevisa något för mig eller någon annan, det enda jag ville påpeka genom att nämna den var att den var destruktiv och att han valde dig. Trots ditt självförtroende. Det motsäger din teori om att det bara är en viss typ av människor som blir utsatta eller utvalda.
 
Det här har jag fortsatt att fundera på.,
Och jag inser att jag tänker lite likadant dvs det är ingen som är intresserad av sex med mig eftersom jag är tjock.
Har insett på sistone hur inpräntat det är i mitt huvud

Fast det där är ju dubbelt. Transpersoner som inte betraktas som "knullbara" av dessa trångsynta idiotjävlar, våldtas och mördas ju just för att de är normbrytande. Enda sättet att inte vara riskgrupp är att helt undvika att vara i närheten av män. Tyvärr.
 
Jag tror att det sitter just i rädsla och förmågan att göra motstånd, de som klara sig vid ett våldtäktsförsök är de som gör våldsamt motstånd, oavsett om det är verbalt eller fysiskt. De som klarar sig bättre mentalt efter en våldtäkt är de som gjort motstånd, dvs de som försökt värja sig även om de inte lyckats.

Det handlar inte alla gånger om att vara fysiskt starkare än förövaren utan om att vara ett besvärligt offer, risken att åka dit är så väldigt mycket större när någon ger sig på någon som försvarar sig och inte alla gånger värt att försöka genomföra.

Ursäkta, men vilket bull shit. Och ännu mer victim blaiming. Det är snarare så att om du gör mycket motstånd, så ökar risken att du blir utsatt för ännu grövre våld.

Det kan aldrig aldrig aldrig aldrig någonsin handla om offrets beteende.
 
Ja? Varför hoppa på berg när det finns grus?

Det är ju inte så att de som slår ner andra killar ute på stan hoppar på min fd kollega på 1,96 och med svart bälte i karate om de inte är flera. De väljer killen som de tror är lätt att slå ner.

För att det handlar om makt.
 
Gör inte det, du gör Buke till en bättre plats :love:
Vad fint skrivet :heart och tack detsamma! :love:

Det finns nog främst två saker jag uppskattar med buke, dels alla kloka människor och dels att det är kvinnodominerat. Hade forumet inte varit kvinnodominerat tvivlar jag på att vi ens hade kunnat ha den här diskussionen (syftar på att sådant som till största del rör kvinnors utsatthet sällan tillåts ta plats på andra plattformar än just de kvinnodominerade).
 
Vad fint skrivet :heart och tack detsamma! :love:

Det finns nog främst två saker jag uppskattar med buke, dels alla kloka människor och dels att det är kvinnodominerat. Hade forumet inte varit kvinnodominerat tvivlar jag på att vi ens hade kunnat ha den här diskussionen, syftar på att sådant som till största del rör kvinnors utsatthet sällan tillåts ta plats på andra plattformar än just de kvinnodominerade.
Bukefalos är det där svenska feministforumet man tycker borde finnas! :love:
 
@Trani @Foinix Var ni på feminetik? Halva forumet var för ickefeminister för att de där skulle ha någonstans att avreagera sig :banghead:
Nej, jag tror jag sökte någon gång på "feministiskt forum" eller liknande och kikade in men gav mig av rätt omgående. :D Dels var det ju som du påpekar fullt av antifeminister, det verkade dessutom rätt inaktivt och jag tyckte inte alls om deras layout, så det var inte särskilt lockande.
 
Att säga att jag är rädd är att överdriva, däremot kan jag vara på min vakt och ha extra ögon i nacken om jag befinner mig på en plats eller det finns personer i min omgivning som jag inte är helt bekväm med. Att bli utsatt för ett regelrätt våldtäktsförsök eller en direkt misshandel är inget som oroar mig, däremot ligger det betydligt närmare till hands att man hamnar i situationer med främmande män som kan vara nog så obehagliga. Om man går hem ensam och blir "omringad" av ett gäng unga män/killar som kanske fått lite för mycket att dricka, som ska visa sig tuffa inför varandra och tänker att de ska ha lite roligt kan det fort bli jävligt obehagligt även om de verken försöker våldta, råna eller misshandla en. Att bli omringad av främmande personer och därmed känna sig utsatt och outnumbered kan i sig vara nog så skrämmande även om man inte kommer till skada rent fysiskt.
 
Jäif var det ja. Jag är inte feminist. På ett forum för feminism. Det är så sorgligt. Som om halva Buke skulle heta Hästar hör hemma på smörgåsen. :(

Existensen är sorglig ja. Liksom att det är fler inlägg och diskussion där än på forumsidan. Ett systerskap-forum höll igång ett tag men jag tror det självdog.
 

Liknande trådar

Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp