Orolig inför operation

Jen80

Trådstartare
Usch, imorgon ska min fina vän opereras :(.
Han har 8 tänder kvar och nu är det alltså dags för att dom ska väck dom också (dvs alla de stora). Baloo är en KKS-katt som jag haft i 1,5 år snart och han hade kronisk stomatit när han fångades in.

Jag brukar inte vara nervös över något som har med veterinärvård och göra, men nu är jag ruskigt nervös ändå. När jag var hos veterinären med honom för några månader sen bara för en tandkoll inför eventuell operation så var han ett vrak, djursjukvårdarna bad mig till och med vara med i några timmar fram tills han blivit sövd för att han var så stressad :cry:. Stressen av att vara ifrån mig (han är fruktansvärt mammig), av att åka bil (trots lugnande spyr han, dregglar mängder, kissar på sig och bajsar i buren) och sen bli sövd. Sen ska han ju förhoppningsvis vakna också! :crazy:
Förutom munnen mår han jättebra, alla värden var ua för två månader sen så det ska inte vara något (vad jag vet) som skulle kunna försvåra en full narkos. Men jag är orolig ändå....

Sen, vad kommer han om att komma till sitt gamla hem?! Baloo kommer nämligen från början från veterinärkliniken dit vi ska och när jag ringde och bokade tid (jag är inte hemma pga översvämning i lägenheten i början av december så den renoveras just nu) så blev sköterskan helt lyrisk och tror att det är Henningsson, som numera heter Baloo ;). Han rymde därifrån flera gånger för dom andra katterna var elaka mot honom och till sist hittade dom aldrig honom igen. Efter tre år (!!) fångade KKS in honom och eftersom han var öronmärkt lyckades dom hitta ägaren. Veterinären skrev över honom eftersom dom räknade med att han inte skulle vilja komma tillbaka. Dom trodde han var död, men det var han ju inte, dock var han i extremt dålig skick och från början trodde behandlande veterinär hos KKS inte att han skulle klara sig överhuvudtaget. Men jodå ;).

Jag funderar starkt på att fråga om jag får vara kvar hos honom fram till sövningen i alla fall, eller är jag fjantig då? :o Jag är så rädd om honom, han är ju mitt lilla hjärta :love:. Jag skulle utan tvekan kunna tänka mig och stanna där hela dagen bara han mår bra och känner sig trygg.

10665101_10152828796845972_6786283978709614404_n.jpg
 
Jag tror inte att veterinären tycker att du är fjantig, och om de tycker det - struntsamma! Jag hade definitivt frågat hur länge/mycket jag fick vara med om jag kände att det skulle hjälpa katten. Om du får ett nej så har du åtminstone gjort det du kan :)
Håller alla tummar att operationen går bra för fina Baloo!
 
Jag hade lite liknande problem med min katt, inte i bilen men efter en sövning.
Han kom liksom inte tillbaka efter det.
Jag var där och hälsade på en kortis varje dag, då blev han lite piggare, bajsa/kissa på mig.
Annars va det samesame, åt inte, dregglade, gick inte att få ögonkontakt med (han ÄLSKAR ögonkontakt), var apatisk.
Bokade in tid för avlivning en vecka efter op, han led ju.
Dagen innan var jag där hela em, la mig på golvet i rummet med han på bröstet, hans favoritplats.
Plötsligt börja han spinna, och vi fick ögonkontakt. Han trycker sin tass mot min haka och håller kvar den länge.
Jag trodde det var ett hejdå, att han förstod, att han sa att det va ok.

Men så dagen efter ringde vet på morgonen och hade en rabiat katt bredvid sig, han skrek, han åt, han försökte krafsa sig genom buren. Han skulle hem :love:. Så när/om han ska sövas igen kommer jag vara där varje dag, och köra samma grej.
Upp på bröstet så han känner sig trygg.
 
@Idas Ja jag ska nog tusan fråga imorgon trots allt, som du säger, kan ju inte få mer än ett nej! Baloo hälsar och tackar för tumhållningen! Han är också lite nervös tror jag (känner av mig antar jag..). Från kl 21 ikväll ska han fasta, det blir en tuff utmaning det också. Han är lite eh, euhm...hungrig av sig. Han är ett riktigt matvrak sen jag bytte mat till honom som inte är så svår och äta - smååå små torrisar för kattungar :D. Tyvärr är han inget större fan av blötmat, det hade jag kunnat ransonera lite bättre annars.
 
@Hagens_Zorba Men usch, stackars din katt, och dig! Vad hemskt att se sin vän så :cry:.
Men fantastiskt att han visade så tydligt att han ville hem till matte! Underbart!

Hoppas hoppas verkligen jag får stanna imorgon, jag ska använda mig av rådjursögonen och fjäska lite. Och så ska jag be dom ringa när operationen är klar (om jag inte stannar ;) ) så jag kan vara med när han vaknar.
 
@Hagens_Zorba Men usch, stackars din katt, och dig! Vad hemskt att se sin vän så :cry:.
Men fantastiskt att han visade så tydligt att han ville hem till matte! Underbart!

Hoppas hoppas verkligen jag får stanna imorgon, jag ska använda mig av rådjursögonen och fjäska lite. Och så ska jag be dom ringa när operationen är klar (om jag inte stannar ;) ) så jag kan vara med när han vaknar.
 
Jag har på senare år aldrig lämnat in en katt för minsta lilla operation och åkt därifrån. Tydligt talar jag om att jag kommer med katten och stannar tills den är färdig. Tänk stressen för en katt att sitta i en bur, i värsta fall i flera timmar före sövning.....stanna tills katten tas in och låt den vakna hemma. Med moderna uppvakningsmedel tar du lika bra hand om den hemma som dom gör på kliniken. Lycka till!!
 
Jag lämnar inte mina djur oavsett vad som ska göras med dem. Ingen av våra djur varken katter eller hund klarar det på ett okej och tillfredsställande sätt så mitt samvete sätter stopp för det. Jag har varit med på det som har behövts oavsett om det har varit tandstensborttagning, kastration eller andra operationer/behandlingar. Jag åker inte längre till ställen där de vägrar mig tillträde till mitt eget djur och sedan jag sa ifrån så har det aldrig varit några problem utan att jag har fått stanna. Visst kan man få lite konstiga blickar när man säger att man stannar men de brukar inte säga klart nej.
Min ordinarie veterinär uppmuntrar till och med att man som djurägare är med iallafall tills djuret är sövt just för att djuret ska känna sig tryggt. Vill man sedan gå ut och vänta under behandlingen så är det okej men hon väcker inte djuret förren djurägaren är i rummet igen. Det ger betydligt mycket tryggare djur och min hund bryr sig inte alls när vi åker till henne trots att han har blivit sövd där tre gånger. Två gånger för tandstensborttagning och en gång för en skadad tass. Han är bara nyfiken och glad när vi kommer dit :) Däremot hos veterinärer där de helst vill att man inte är med är han superstressad så dit åker jag bara om det är superakut och min ordinarie verkligen inte har någon tid men lämnar djuren gör jag inte. Jag tycker att det är stor skillnad på hur bra och respektfullt de behandlar djuren om djurägaren är med eller inte på endel ställen och jag tar inga risker med mina djur.

Jag tycker alltså inte alls att du är fjantig om du stannar. Snarare att du tar ansvar för din katts väl och ve.

Stort lycka till imorgon :)
 
@TinyWiny Såna veterinärer gillar jag! Tyvärr har min ordinarie distriktstation inte möjlighet att operera ut tänder för dom har inte röntgen för att kunna kolla så där inte finns flisor kvar mm, annars hade jag jättegärna använt dom för dom är supergulliga. Det var dom som ville att jag skulle stanna sist.
Den jag ska till nu vet jag ingenting om, men jag har vänner och släkt som alltid går dit och är supernöjda med hur dom beter sig både mot djur och ägare. Så jag hoppas jag har valt rätt ställe!
 
@Jen80: Gör det du känner att din katt behöver! Det är du som känner honom bäst. Tycker någon att du är fjantig så skit samma, det är inte av betydelse.

Håller tummar, tår och tassar för att det ska gå bra för Baloo :)
 
@TinyWiny Såna veterinärer gillar jag! Tyvärr har min ordinarie distriktstation inte möjlighet att operera ut tänder för dom har inte röntgen för att kunna kolla så där inte finns flisor kvar mm, annars hade jag jättegärna använt dom för dom är supergulliga. Det var dom som ville att jag skulle stanna sist.
Den jag ska till nu vet jag ingenting om, men jag har vänner och släkt som alltid går dit och är supernöjda med hur dom beter sig både mot djur och ägare. Så jag hoppas jag har valt rätt ställe!

Ja hon är verkligen guld :love: Hon har förmågan att ta både människor och djur på ett helt fantastiskt sätt och hon ser verkligen till djurens bästa.

Jag håller tummarna för att du får vara med i morgon och att allt går så bra det bara kan :)
 
Liten fiskatt är hemma igen! :love:
Allt har gått superbra och han var inte alls lika stressad som sist så jag lämnade honom med gott samvete. Alla kände igen honom :). Dom sa att minsta lilla han skulle bli orolig så skulle dom ringa dit mig, men det behövdes inte.

Dessutom lyckades dom rädda hans fyra huggisar! :D

10917073_10153052481110972_1205181805968451525_n.jpg
 
I brist på tänder sa veterinären att Baloo skulle ha lite svårt och ha tungan inne i munnen.
Så här har han sett ut större delen av dagen, hur gulligt som helst! :love::D

1509244_10153054338840972_7926175044329615116_n.jpg
 
Jag är verkligen så himla glad för din och kisses skull att operation och allt gått så bra.

Jag är ju en frekvent djursjukhusbesökare med min älskade kattpojke (sedan hans benbrott) och jag fattade inte att han blev så stressad av djursjukhuset första gångerna och att det var därför han inte kunde kissa efteråt. De senaste 3 besöken har det dock inte varit några problem. Han var inte så bekommen på själva djursjukhuset utan hann spann och strök sig och var hur mysig som helst, men han är normalt inte en sån gosekatt, så redan då insåg jag att nåt är knas.
 
Tack @cirkus ! Jag har följt dig och din katt och uuuff vilken resa!

Vet hur hemskt det är med en katt som blir så stressad så den inte kan kissa. Min förra katt Zizzo blev sån jämt och ständigt, det utvecklades till kronisk uvi och han fick äta metacam minst en gång i månaden för att kunna kissa överhuvudtaget (behövde bara ringa till distriktaren och säga "Hej det är Jenny med Zizzo..." så vips hade jag ett recept). Det räckte med att dom klippte gräset utanför så blev han nervös och kunde inte kissa. Fruktansvärt. Det slutade med att han fick svår urinsten, tog två timmar från anfallet tills han var avlivad :(. Det värsta beslutet jag har behövt ta i hela mitt liv! :cry:
En månad senare flyttade godingen Baloo in!

Det är helt otroligt vilken tur vi har, som har så goa katter i våra liv!
 
Ja, vi är ju långt ifrån i mål än O_o
Ny röntgen på måndag och jag hoppas verkligen att det börjat bildas ben, men har det inte det så blir det amputation.

Min har ju aldrig haft några problem med urinsten eller protein/kristaller i urinen utan det var ren stress. Sista gången så droppade han hela tiden och då kände jag mig lugn O_o - kommer det bara kiss så är det ju inte urinstopp i alla fall. Nu har han som sagt inte haft några problem alls sedan i November så jag tror vi fått bukt på den biten.
 
Jag hoppas verkligen att det löser sig för missekatten!!!!!

Skönt att han inte råkat ut för det :). Zizzo utvecklade sina problem genom att han inte kissade så ofta, och när han väl kissade inte tömde blåsan helt så det blev skit av alltihop. Uscha. Skönt att din kisse kommit över det, hoppas det inte kommer tillbaka!!
 
Tyvärr har det blivit lite bakslag....
I Fredags fik jag åka akut till kliniken trots att det inte fanns någon veterinär där på eftermiddagen. Sköterskan tog emot oss med veterinären i telefon. Jag kom hem med smärtstillande och en ny temp samt magmat. Ingen infektion, men han hade ont och dregglade och var varm (dock ingen feber). Han drog sig även undan, vilket INTE är normalt för honom.
Hade kontakt med dom idag igen och dom faxade in ett recept på mer smärtstillande, han har fortfarande ont. Lilla hjärtat :cry:
 
Men fy så tråkigt :( Vet veterinären varför han har ont? Jag menar är det vanligt att de får ont efteråt? Stackars liten men vilken enorm tur för honom att han har en matte som verkligen bryr sig om honom och gör allt för honom :love:

Jag ska hålla tummarna för att han snart mår bra igen.
 
Det är förmodligen efter utdragningen av tänderna. Det är de riktigt stora som åkt ut, så det är inga små hål i munnen. Vet själv hur ont det gör efter att ha dragit ut tänder (framf. i unerkäken, han har tagit bort både uppe och nere nu). Tyvärr har INGET apotek här medicinen hemma så dom har fått beställa, kommer på onsdag. Får se om han klarar sig tills dess, annars får jag åka iväg och hämta fler på kliniken :love:. Dom är helt underbara där!

Jag och Baloo tackar för tumhållningen! :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 338
Senast: monster1
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
849
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
574
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp