Banta en vrål(både i ljudmått mätt och...)hungrig katt?

MissFideli

Trådstartare
Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är den enda som är hemma 🙄 Problemet är att hon berättar det dygnet om, hela tiden. Och hon äter mycket!
Hon får RC Satiety nu, men jag undrar om inte blötmat vore bättre. Funderar på om man kan ge henne den mängden hon ska ha och hon då kommer gå ner? Eller måste jag aktivt banta henne?

Hon bantades för drygt 1 år sen, med bra resultat! Men så hände nått, hennes tarm fick spunk och en ligamentbit snurrade sig runt tarmen. Hon höll på att stryka med och ingen av veterinärerna på Albano hade sett detta på vuxen katt. Och man visste inte vad som orsakat det. Så jag är lite rädd att henne hunger kan varit orsaken? Ingen annan trodde det, men eftersom ingen kunde svara helt säkert, är jag lite nervös för att banta henne.
 
Jag har aldrig kunnat banta en katt som får torrfoder, oavsett vilken sort de fått. Med blötmat har det varit relativt lätt (så lätt det nu kan vara att banta en katt, det är ju extremt små marginaler mellan "lagom" och "för mycket"). Upplever inte att de behövt vara hungriga heller, även om mina torrfoderknarkare till katter försökt påtala att de visserligen äter det där jag lägger i skålen, men det är inte riktig mat om det inte är knaprigt.
 
Sen upplever jag, åtminstone med mina, att matfixeringen kan minska om man ger dem mer hjärngympa. Det är väl olika med olika katter, men det är en idé åtminstone. Det har liksom inte riktigt räckt att de varit aktiverade, de behöver bli mentalt utmanade då och då.

Jag tolkar det som att de går och rycker i kylskåpsdörren om de inte riktigt vet vad de vill göra annars. :angel:
 
Sen upplever jag, åtminstone med mina, att matfixeringen kan minska om man ger dem mer hjärngympa. Det är väl olika med olika katter, men det är en idé åtminstone. Det har liksom inte riktigt räckt att de varit aktiverade, de behöver bli mentalt utmanade då och då.

Jag tolkar det som att de går och rycker i kylskåpsdörren om de inte riktigt vet vad de vill göra annars. :angel:

Kan mycket väl vara så!!
 
Jag har aldrig kunnat banta en katt som får torrfoder, oavsett vilken sort de fått. Med blötmat har det varit relativt lätt (så lätt det nu kan vara att banta en katt, det är ju extremt små marginaler mellan "lagom" och "för mycket"). Upplever inte att de behövt vara hungriga heller, även om mina torrfoderknarkare till katter försökt påtala att de visserligen äter det där jag lägger i skålen, men det är inte riktig mat om det inte är knaprigt.

Men har du då gett enligt ordination eller minskat för att de ska banta? Hon var så otroligt fin när hon kom hem från Albano, såg ut som hon gjorde när hon var yngre. Inte av roliga skäl förstås, men ändå nått att sträva mot!
 
Men har du då gett enligt ordination eller minskat för att de ska banta? Hon var så otroligt fin när hon kom hem från Albano, såg ut som hon gjorde när hon var yngre. Inte av roliga skäl förstås, men ändå nått att sträva mot!

Ordinationen brukar ju variera hej vilt i vad det innebär i kalorier per dag, så jag hade utgått ifrån vad det hon äter idag motsvarar i energimängd och lagt mig lite lägre? Så får man väga ofta för att justera tills det är en "lagom" viktnedgång.

(Och väga eller mäta maten noga. Det märks jättetydligt nu när jag har en har ordentlig ämnesomsättning men gärna äter mer än han behöver. En halv matsked mer eller mindre av det lilla torrfoder de får syns på honom, både uppåt och neråt. Jag har ju vant mig vid Sigrid som är väldigt viktstabil och förvisso gärna lite rundare än optimalt men hon äter inte mer än hon behöver så länge hon inte får massa godis.)
 
Ordinationen brukar ju variera hej vilt i vad det innebär i kalorier per dag, så jag hade utgått ifrån vad det hon äter idag motsvarar i energimängd och lagt mig lite lägre? Så får man väga ofta för att justera tills det är en "lagom" viktnedgång.

(Och väga eller mäta maten noga. Det märks jättetydligt nu när jag har en har ordentlig ämnesomsättning men gärna äter mer än han behöver. En halv matsked mer eller mindre av det lilla torrfoder de får syns på honom, både uppåt och neråt. Jag har ju vant mig vid Sigrid som är väldigt viktstabil och förvisso gärna lite rundare än optimalt men hon äter inte mer än hon behöver så länge hon inte får massa godis.)

Malla håller sig, men Seven...
 
Malla håller sig, men Seven...

Paxi var sån. Från det att han blev kastrerad vid två års ålder så räckte det med att han tittade på en matportion för att lägga på sig. Samtidigt som hans mor verkade ha direktverkande bakben och bara sprang mer ju mer hon åt. :confused:

Mr Fish verkar också ha lätt att lägga på sig men är ju åtminstone fortfarande väldigt aktiv. Jag får passa honom noga så att han inte drar iväg i vikt... :bag: (När han kom hit var han ju stenhård och hade fri tillgång på torrfoder. Det där testosteronet ställer till det både när det är mycket och när det är lite.)
 
Ja, det är svårt det där. Jag hoppas ju kunna köpa hus och näta in flera hundra kvm tomt åt dom nästa år, men just nu är rörelsemöjligheterna aningen begränsade. Och tyvärr viljan att röra sig med.
20231102_151445.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 338
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp