öronskabb

megin

Trådstartare
vi har en utekatt som dragits med detta rätt länge nu och det blir aldrig helt bra trots behandling med frontline och stonghold i flera omgångar. veterinären har aldrig gjort rent öronen utan bara tittat på katten och skrivit ut recept. det har blivit klart bättre men aldrig bra. så måste öronen rengöras innan behandling för att det ska ha ordentlig verkan? kan man isf göra rent själv eller måste vet göra det?

Sv: öronskabb

Vår yngsta katt, som var iväg på behandling för öronskabb i torsdags fick först sina öron fyllda med desinfektions(?)medel, och sen gjorde vet rent med tops och efter det fick vi recept på behandling. Så ja, det låter skumt att de inte gör rent öronen... :smirk:

Rensa eller se till att det blir rensat i ytterörat, var inte inne och peta med tops inne i örat (ska man eg. inte göra på sej själv heller men jag gör det endå :D ).
När min katt hade skabb satt jag i soffan och torkade ur flera kilo (kändes det som) ohyra -sedan fick han beha och blev fri skiten efter en gång bara.

Då kommer jag med en liten följdfråga... Vi upptäckte öronskabb på vår katt förra helgen och frågade om det på djuraffären. Där sa hon att hon hade rengjort öronen på sin katt med "life care cat" öronrengöring och fått bort skabben. Vi har har fått bort en massa jox med det den här veckan och det är mycket bättre i hans öron nu.

Måste man gå till veterinären för att få ett receptbelagt prep. eller kan det funka att bara rengöra öronen som vi blev rekomenderade?

tack för svaren!
hade frontline hemma så nu har vi gjort rent och behandlat så får vi hoppas att det blir bra.

Öronen måste göras rent också eftersom det där bruna gegget kan innehålla skabb i olika stadier (ägg etc.) Olja på bomulsstops löser upp de mest hoptorkade kakor. Det finns ett antal olika medel att behandla med, utöver redan nämnda även Fucidin. comp vet. och även Ivomec, (men det sista råder delade meningar om hurvida de är rent skadligt...) Ett gammalt knep är matolja och lite vinäger att droppa i och rengöraöronen med, men jag skulle föredra riktiga medel...

Liknande trådar

Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 169
Senast: Lingon
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
565
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka