Orosanmälan, socmöte och vad händer nu?

Denandra

Trådstartare
Nytt "hemligt" nick... Är en relativt flitig användare här på buke men nu behöver jag "gömma mig" lite och samtidigt snurrar 10 000 tankar...

Jag och min sambo har fått reda på att bonusen som är i lågstadieåldern har blivit slagen hos den andra bioföräldern för ett par dagar sen. Den andra bioföräldern valde själv att berätta för min sambo vid överlämning och idag gjorde sambon en orosanmälan och imorgon ska vi på möte hos soc.

Vad vi vet är detta första gången som det förekommit fysiskt våld, bonusen ska ha fått en örfil och föräldern "motiverar" med att hen vart så arg - men har bett om ursäkt till bonusen.
Men det är ofta tjafs/bråk hos den andra förälder och bonusen är i perioder ledsen över att åka dit. Kan aldrig riktigt förklara varför hen inte vill åka dit utan svarar med "Vill inte" medans andra perioder är det inga problem alls att vara där och bonusen pratar gott om den andra föräldern och allt det dom gör.

Vi har tidigare varit i skolan på möte bla för att läraren berättade för mig att bonusen verkade orolig/okoncentrerad under dom veckorna som hen är hos den andra föräldern. Tyvärr kom mötet aldrig in på just dom punkterna utan fastnade på andra punkter.
Däremot så har min sambo blivit slagen och psykisk misshandlad av den andra föräldern.

Som sagt imorgon ska vi på soc-möte. Vad händer sen? Jag förstår att det blir en utredning men hur lång tid tar en sån? Vad kan man vänta sig för utslag?
Föräldrarna har redan varit en vända i tingsrätten ang om vårdnaden osv. Men kan soc besluta (utan dom) att bonusen ska vara hos mig och min sambo? Kan ett sånt beslut gälla bara under utredningen och sen återgå till varannan vecka?
Jag har svårt att se att den andra föräldern kommer vara 100% ärlig för soc (är dessutom väldigt manipulativ) men det om just örfilen finns med i ett sms.
Bonusen är extremt blyg och jag har väldigt svårt att se att hen faktiskt kommer berätta för en helt främmande människa. Hur löser man det? Soc sa idag i telefon att bonusen ska följa med på mötet.

Jag är liiite orolig över vad den andra föräldern kan hitta på nu. Föräldern har hotat min sambos partner hen hade innan mig, men inte gjort något emot mig.
Däremot så kan jag mycket väl tänka mig att om Soc säger att bonusen ska vara 100% hos mig och sambon så kan nog den andra föräldern få för sig att söka upp bonus på skolan och jag har heller inget som helst förtroende för att den andra föräldern, hen skulle kunna hitta på vad som helst och jag kan mycket väl tänka mig att hen tex hämtar bonus på skolan och åker iväg...
 
Min sambo berättade för bonusen nu att vi ska på möte imorgon och förklarade att vi ska prata om det som hänt.
Bonusen har deklarerat att hen inte tänker säga något.
Hur löser man det här? Jag förstår att bonusen vill skydda den andra föräldern och även tycker allt är jätte läskigt.
 
En utredning får ta max fyra månader. Syftet med utredningen är att se om barnet behöver skydd eller stöd från socialtjänsten.

Socialtjänsten kan inte fatta beslut om att barnet inte får vara hos föräldern som slagit men kan rekommenderar det om situationen kräver det för att barnet ska skyddas.

Vi inom socialtjänsten är ofta utbildade i olika metoder för att prata med barn. Många gånger pratar man med barn tillsammans med en förälder.

Du får inte vara med eftersom du inte är vårdnadshavare. Du hörs antagligen under utredningstiden men du får inte vara med på möten på socialtjänsten om det inte är okej för den andra vårdnadshavaren.
 
En utredning får ta max fyra månader. Syftet med utredningen är att se om barnet behöver skydd eller stöd från socialtjänsten.

Socialtjänsten kan inte fatta beslut om att barnet inte får vara hos föräldern som slagit men kan rekommenderar det om situationen kräver det för att barnet ska skyddas.

Vi inom socialtjänsten är ofta utbildade i olika metoder för att prata med barn. Många gånger pratar man med barn tillsammans med en förälder.

Du får inte vara med eftersom du inte är vårdnadshavare. Du hörs antagligen under utredningstiden men du får inte vara med på möten på socialtjänsten om det inte är okej för den andra vårdnadshavaren.
Tack för ditt svar!!

När anser man att ett barn behöver skydd? Räcker det med "bara" en örfil? Eller ska det vara en rad med upprepade händelser (fysisk våld, är det lika som hos polis att det Ska bevisas fram och tbx eller räcker det med misstanke?)

Den ena föräldern är släkt med folk på soc. Hur löser man det?

Vem bestämmer efter rekommendationerna ifrån soc?
 
Lagen säger att socialtjänsten ska inleda utredning om ett barn har blivit utsatt för våld eller bevittnat våld. Det görs en bedömning av situationen, om barnet behöver skydd, om båda eller ena föräldern har förmåga att skydda barnet. Bedöms det att föräldrarna saknar förmåga eller insikt i att barnet behöver skydd fattar socialnämndens ordförande ett beslut om omedelbart omhändertagande, vilket går vidare till domstol som avvisar eller fastställer beslutet.

Vid släktskap så att det finns risk för jäv kan man få en grannkommun att göra utredningen istället för barnets hemkommun vilket det annars är.
 
Du har fått bra svar men tänkte bara berätta att för oss bestämde soc vart barnet skulle bo, hur umgänget med den andra föräldern skulle se ut och att barnet skulle vara skriven hos oss. Den andra föräldern vägrade först skriva på men då höll soc ett möte om vad de faktiskt är som gäller osv.

Soc kontaktar oxå skolan å personalen där kommer få svara på massa frågor. De kan oxå hända att de vill prata med era bekanta/familj/vänner.

Vet inte hur gammalt barnet är. Men barnet hos oss fick prata med soc om händelsen många gånger och rita och berätta.
 
Du har fått bra svar men tänkte bara berätta att för oss bestämde soc vart barnet skulle bo, hur umgänget med den andra föräldern skulle se ut och att barnet skulle vara skriven hos oss. Den andra föräldern vägrade först skriva på men då höll soc ett möte om vad de faktiskt är som gäller osv.

Soc kontaktar oxå skolan å personalen där kommer få svara på massa frågor. De kan oxå hända att de vill prata med era bekanta/familj/vänner.

Vet inte hur gammalt barnet är. Men barnet hos oss fick prata med soc om händelsen många gånger och rita och berätta.

Du har missuppfattat något. Socialtjänsten har inte möjlighet att bestämma var barnet ska bo, det kan bara domstolen göra. Boende, umgänge och vårdnad går under familjerätt vilket är enligt föräldrabalken, vilket beslutas av domstol efter utredning av socialtjänstens familjerätt. Det som det handlar om i TS fall är en orosanmälan enligt socialtjänstlagen. Två helt skilda situationer som regleras av olika lagstiftningar.
 
Lagen säger att socialtjänsten ska inleda utredning om ett barn har blivit utsatt för våld eller bevittnat våld. Det görs en bedömning av situationen, om barnet behöver skydd, om båda eller ena föräldern har förmåga att skydda barnet. Bedöms det att föräldrarna saknar förmåga eller insikt i att barnet behöver skydd fattar socialnämndens ordförande ett beslut om omedelbart omhändertagande, vilket går vidare till domstol som avvisar eller fastställer beslutet.

Vid släktskap så att det finns risk för jäv kan man få en grannkommun att göra utredningen istället för barnets hemkommun vilket det annars är.

Är det något som soc själva ska uppmärksamma eller är det något som man behöver påpeka? Känns ju som att dom borde veta att dom är släkt/vänner eller liknande, eller behöver man påpeka att man själv tycker att det kan finnas risk för jäv?

Hur ofta är det socialnämndens ordförande beslutar om ett omdelbart omhändertagande?
Vad krävs för ett sånt beslut? Jag ser vad du skriver att - om barnet behöver skydd osv, men krävs det mer en ett slag vid ett tillfälle (som är känt än så länge) eller behövs det mer än så?
 
Är det något som soc själva ska uppmärksamma eller är det något som man behöver påpeka? Känns ju som att dom borde veta att dom är släkt/vänner eller liknande, eller behöver man påpeka att man själv tycker att det kan finnas risk för jäv?

Hur ofta är det socialnämndens ordförande beslutar om ett omdelbart omhändertagande?
Vad krävs för ett sånt beslut? Jag ser vad du skriver att - om barnet behöver skydd osv, men krävs det mer en ett slag vid ett tillfälle (som är känt än så länge) eller behövs det mer än så?

Nej, socilatjänsten uppmärksammar inte det per automatik, din sambo får ringa den som kallat till möte och diskutera detta.

Det går inte att svara på, det behöver göras en bedömning av varje enskilt fall. Det är extremt sällsynt och handlar oftast om grov vanvård, grov misshandel, eller att båda föräldrarna saknar insikt i barnets skyddsbehov.
 
Är det något som soc själva ska uppmärksamma eller är det något som man behöver påpeka? Känns ju som att dom borde veta att dom är släkt/vänner eller liknande, eller behöver man påpeka att man själv tycker att det kan finnas risk för jäv?

Hur ofta är det socialnämndens ordförande beslutar om ett omdelbart omhändertagande?
Vad krävs för ett sånt beslut? Jag ser vad du skriver att - om barnet behöver skydd osv, men krävs det mer en ett slag vid ett tillfälle (som är känt än så länge) eller behövs det mer än så?


Vän/släkt på soc bör ju uppmärksamma och avstå inblandning men inget hindrar ju er från att säga detsamma.
 
Vän/släkt på soc bör ju uppmärksamma och avstå inblandning men inget hindrar ju er från att säga detsamma.

Det kan vara så att denne personen inte får info om att anmälan har kommit in. Finns denne på en annan avdelning ska det vara sekretess mellan avdelningarna.
 
Det kan vara så att denne personen inte får info om att anmälan har kommit in. Finns denne på en annan avdelning ska det vara sekretess mellan avdelningarna.

Då har det väl ingen betydelse? Jag tänker att stöter jag på situationer där risk för jäv uppstår i mitt yrke är det min skyldighet att säga till. Men om en kollega eller närliggande avdelning hanterar ärendet har jag inget med det att göra. Att kolla ärenden jag inte hanterar är inte tillåtet (annan branch än din dock).
 
Då har det väl ingen betydelse? Jag tänker att stöter jag på situationer där risk för jäv uppstår i mitt yrke är det min skyldighet att säga till. Men om en kollega eller närliggande avdelning hanterar ärendet har jag inget med det att göra. Att kolla ärenden jag inte hanterar är inte tillåtet (annan branch än din dock).

Det beror nog på vem personen är. Tänker att en nära släkting på mammans sida på en hög position på någon annan avdelning kan kännas som att denne kan påverka även om det i praktiken inte ska vara så.

Jag har varit med om liknande situationer och då har man valt att en annan kommun gör utredningen så att det inte ens ska finnas en misstanke om jäv.
 
Det beror nog på vem personen är. Tänker att en nära släkting på mammans sida på en hög position på någon annan avdelning kan kännas som att denne kan påverka även om det i praktiken inte ska vara så.

Jag har varit med om liknande situationer och då har man valt att en annan kommun gör utredningen så att det inte ens ska finnas en misstanke om jäv.

Snyggt hanterat! Generellt är ni fabulösa.
 
Ropar lite på @Görel som jag vet har koll!

Funderar på: har jag fattat det rätt att dom egentligen ska utreda så att det inte händer igen? Det känns ju liksom som att skadan redan är skedd och att föräldern redan gjort sitt misstag.
I typ en polisutredning får man ju ingen "andra chans"...
 
Ropar lite på @Görel som jag vet har koll!

Funderar på: har jag fattat det rätt att dom egentligen ska utreda så att det inte händer igen? Det känns ju liksom som att skadan redan är skedd och att föräldern redan gjort sitt misstag.
I typ en polisutredning får man ju ingen "andra chans"...

Sicialtjänsten är inte ute eftet att straffa. Socialtjänstens roll är att skydda.

Det man ska utreda är om det finns behov av stöd vilket kan vara i form av familjebehandling. Syftet är att det inte ska hända igen.
 
Du har missuppfattat något. Socialtjänsten har inte möjlighet att bestämma var barnet ska bo, det kan bara domstolen göra. Boende, umgänge och vårdnad går under familjerätt vilket är enligt föräldrabalken, vilket beslutas av domstol efter utredning av socialtjänstens familjerätt. Det som det handlar om i TS fall är en orosanmälan enligt socialtjänstlagen. Två helt skilda situationer som regleras av olika lagstiftningar.

Nej däremot skriver jag inte ut allt som hänt.

Den ena föräldern skyddar inte barnet och eftersom den andra föräldern inte gjort något fel omhändetas inte barnet. Utan får bo hos den andra föräldern. Soc informerar sen den andra föräldern vad som gäller för vart man ska vara folkbokförd. Det behöver alltså inte tas högre upp.


Till ts: SPAR PÅ ALLT! Mail, sms, spela in samtal. Jag har inget förtroende alls för soc och jag förstår att familjer far illa där ute! De du vill ha sagt låt din partner säga de, för tro inte de lyssnar på dig.

En mamma har blivit misshandlad 3 gånger innan socialen lyssnade på mig! Att hon lever idag är bara änglavakt.
 
@Görel vad tappert du svarar. Det är ju kvalificerad hjälp du ger - på din fritid.

Så snällt, nu rodnar jag nästan lite.

Jag skriver för att det finns så mycket myter om vad socialtjänsten gör och inte gör. Som @jerseyko som skriver att socialtjänsten bestämmer var ett barn ska bo. Det är inte sant, det finns inget lagrum som ger den rätten.

En kollegas syster läste på ett nätforum att en socialsekreterare får 150 000:- varje gång man omhändertar ett barn. När systern påpekade att det inte var sant blev hon avstängd från forumet. Varenda en som klarar av att tänka ett steg till (vem skulle betala och varför) förstår att det är helt uppåt väggarna.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
945
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 325
Senast: lil-sis
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·
Övr. Barn I hur stor utsträckning har man som förälder rätt att veta vad som händer i ens biologiska tonårsbarns liv? Bakgrund, är familjehem...
Svar
11
· Visningar
1 548
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp