Bukefalos 28 år!

Orosannälan soc vuxen

Du kan göra en anonym orosanmälan gällande vuxen. Det räcker att du har en misstanke om att personen är i behov av hjälp och stöd från socialtjänsten för att kunna lämna en orosanmälan.

Dock är det i regel omöjligt för socialtjänsten att ge något typ av stöd om personen själv inte önskar hjälp - såvida det inte rör sig om insatser i samband med LVM eller samverkan vid LPT.

Lämna så mycket relevant information du har till socialtjänsten i kommunen som personen vistas i. Det brukar finnas ett nummer till kontaktcenter eller liknande som kan slussa vidare en till rätt enhet inom socialtjänsten.

Du kan inte få återkoppling om vad som händer i ärendet - även om du lämnar dina uppgifter. Det kan endast ske om personen som anmälan gäller ger sitt samtycke till att informationen lämnas ut.
 
Lånar tråden lite. Hur exakt gör man en anmälan anonym? Ringer jag från min mobil ser de väl mitt nummer?
 
Lånar tråden lite. Hur exakt gör man en anmälan anonym? Ringer jag från min mobil ser de väl mitt nummer?
Men telefonnumren diarieförs inte. Vet inte exakt hur man jobbar på soc, men i mitt jobb tar vi emot anonyma klagomål. Det bästa är om de rings in och att man inte säger sitt namn utan bara förklarar sitt ärende. Då återger jag som handläggare bara telefonsamtalet i diarieföringen och skriver dig som anonym. Svårare med mail, eftersom mailadressen syns.
 
Men telefonnumren diarieförs inte. Vet inte exakt hur man jobbar på soc, men i mitt jobb tar vi emot anonyma klagomål. Det bästa är om de rings in och att man inte säger sitt namn utan bara förklarar sitt ärende. Då återger jag som handläggare bara telefonsamtalet i diarieföringen och skriver dig som anonym. Svårare med mail, eftersom mailadressen syns.
Många kommuner har ett system där man kan anmäla via mail på hemsidan. Då kommer man runt att behöva röja sin mailadress.
 
Tack! Då kanske jag törs göra en anmälan imorgon.
Tänk bara på att du inte kan säga "hej, jag heter xxxx xxxson och är mamma till personen och jag vill vara anonym",Då får man göra en omstart. Utan säg att du vill vara anonym från början och nämn inte ditt namn.. Men telefonummret kvittar, dom kollar inte upp det, inte heller om de skulle råka veta vem du är, att de tex känner igen dig på rösten även om du ringer anonymt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ett strump-problem... När jag springer eller kör ett spinningpass och blir svettig om fötterna får jag ofelbart skoskav om jag...
Svar
15
· Visningar
774
Senast: 95johsv
·
Mat Vad finns det för hjälp att få som vuxen/medelålders med selektiv ätstörning. Har varit inne på 1177 där selektiv ätstörning tas upp...
2
Svar
23
· Visningar
3 027
Senast: manda
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig för att få hjälp med en vuxen person som inte längre kan ta hand om sig själv? Det handlar om en person som har...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 086
Senast: BornAgain
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp