Vart vända sig?

Nej, inte enligt gällande lagstiftning. Socialtjänsten kan erbjuda stöd men har inte rätt att gå in med tvång. Om personen hotas med vräkning försöker socialtjänsten komma i kontakt och diskutera vilket stöd som kan erbjudas men säger personen nej kan vi inte göra mer.

Vi hade en situation där en äldre person blev vräkt från sin bostadsrätt där hen bott sen 70-talet. En otroligt tragisk historia. Föranleddes av flertalet orosanmälningar ska tilläggas. Därefter genomgicks en ganska omfattade juridisk process som resulterade i att personen blev avhyst och lägenheten såld på exekutiv auktion.
 
(På det här viset är det lättare att jobba med barn och unga vuxna, det finns tvång att ta till men det är samma sak där, vill de inte, främst unga vuxna då, så hjälper inte tvånget på sikt ändå. För barnen är tvånget i första hand gentemot föräldrarna.)
 
Vi hade en situation där en äldre person blev vräkt från sin bostadsrätt där hen bott sen 70-talet. En otroligt tragisk historia. Föranleddes av flertalet orosanmälningar ska tilläggas. Därefter genomgicks en ganska omfattade juridisk process som resulterade i att personen blev avhyst och lägenheten såld på exekutiv auktion.
Verkligen tragiskt när det går så långt. Har haft engagerade kollegor som varit väldigt bra på att få personer att ta emot hjälp från samhället, men inte ens de har lyckats motivera alla.
 
Intressant. Jag har en närstående person som har LPT två gånger, en gång i nästan fyra månader, trots att personen i fråga inte är en fara för sig själv eller andra, men som anmäldes för att leva i social misär (misskött hygienen, inte tvättat sig regelbundet, och är lite av en hoarder) men är frisk kroppsligt. Och även om hen har vissa vanföreställningar så var det inte då diagnostiserat. Personen är knivskarp i huvudet, spenderar mesta tiden på biblioteket och läser relativt avancerad litteratur om näringslära, psykologi, sjukdomar osv. Går även om föreläsningar. Vägrade iofs att vaccinera sig mot covid eftersom hen misstrodde vetenskapen.

Hen har även aktiv på aktiemarknaden med viss framgång om det nu spelar någon roll. Löser sudoko. Har stenkoll på sin ekonomi.
 
Intressant. Jag har en närstående person som har LPT två gånger, en gång i nästan fyra månader, trots att personen i fråga inte är en fara för sig själv eller andra, men som anmäldes för att leva i social misär (misskött hygienen, inte tvättat sig regelbundet, och är lite av en hoarder) men är frisk kroppsligt. Och även om hen har vissa vanföreställningar så var det inte då diagnostiserat. Personen är knivskarp i huvudet, spenderar mesta tiden på biblioteket och läser relativt avancerad litteratur om näringslära, psykologi, sjukdomar osv. Går även om föreläsningar. Vägrade iofs att vaccinera sig mot covid eftersom hen misstrodde vetenskapen.

Hen har även aktiv på aktiemarknaden med viss framgång om det nu spelar någon roll. Löser sudoko. Har stenkoll på sin ekonomi.
Det kan ju ha varit så att hen gav utryck för sina vanföreställningar och därmed inte ansågs vara helt kompetent att ta hand om sig. Är man dement kan man ju också bli omhändertagen.
 
Intressant. Jag har en närstående person som har LPT två gånger, en gång i nästan fyra månader, trots att personen i fråga inte är en fara för sig själv eller andra, men som anmäldes för att leva i social misär (misskött hygienen, inte tvättat sig regelbundet, och är lite av en hoarder) men är frisk kroppsligt. Och även om hen har vissa vanföreställningar så var det inte då diagnostiserat. Personen är knivskarp i huvudet, spenderar mesta tiden på biblioteket och läser relativt avancerad litteratur om näringslära, psykologi, sjukdomar osv. Går även om föreläsningar. Vägrade iofs att vaccinera sig mot covid eftersom hen misstrodde vetenskapen.

Hen har även aktiv på aktiemarknaden med viss framgång om det nu spelar någon roll. Löser sudoko. Har stenkoll på sin ekonomi.
För att förtydliga så är det sjukvård och domstol som beslutar om LPT.
 
Det kan ju ha varit så att hen gav utryck för sina vanföreställningar och därmed inte ansågs vara helt kompetent att ta hand om sig. Är man dement kan man ju också bli omhändertagen.

Absolut, men personen i fråga är definitivt inte dement. De gjorde en demensutredning när hen var på sjukhus för en bruten höft, och vanföreställningarna är inte allvarliga nog skulle jag säga utan är av graden, blivit hackad av google, Telia etc. Och uttrycker inte det öppet till andra förutom vissa människor.

Jag förstår inte riktigt hur det kom sig att hen blev LPT för att vara ärlig.
 
Absolut, men personen i fråga är definitivt inte dement. De gjorde en demensutredning när hen var på sjukhus för en bruten höft, och vanföreställningarna är inte allvarliga nog skulle jag säga utan är av graden, blivit hackad av google, Telia etc. Och uttrycker inte det öppet till andra förutom vissa människor.

Jag förstår inte riktigt hur det kom sig att hen blev LPT för att vara ärlig.
Nej det vara bara ett exempel på när man kan bedömas som inkapabel att ta hand dom sig själv.
 
Nja, det finns mer i botten som jag inte kommer prata om här, men absolut inte någon fara för sig själv eller andra. Eftersom jag fick hens medgivande så kunde jag bryta sekretessen och pratade mycket med hens läkare. Jag tycker fortfarande att det är mystiskt att hen blev LPT som är ett så allvarligt ingrepp i den personliga integriteten och är som sagts i tråden svårt att genomföra.
 
Igår hittades personen död i sitt hem.
Vet ej dödsorsak ännu men mest troligen orkade kroppen inte mer efter år av bland annat missbruk. Inte självmord iaf. Hjälpen var i rullning men det hann inte att fullföljas.
Oerhört tragiskt.
Vad ledsamt,

Men tusen tack för omtanken om en medmänniska och arbetet för att hjälpa :heart Du har gör samhället lite bättre för oss alla. Tack
 
Vad ledsamt,

Men tusen tack för omtanken om en medmänniska och arbetet för att hjälpa :heart Du har gör samhället lite bättre för oss alla. Tack
Jag vill tro att vi alla gör något och orkar vara ”den jobbiga” när vi ser någon som behöver hjälp och inte tänker att att det är ”någon annans jobb”. I detta fallet har de närmsta tyvärr varit väldigt medberoende och mår nu väldigt dåligt över hela ”grejen” och att det blev försent. Önskar ingen att leva och dö som den här personen gjorde. 💔❤️‍🩹
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 416
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 277
Senast: Madalitso
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp