Vart vända sig?

Freazer

Trådstartare
Vart vänder man sig för att få hjälp med
en vuxen person som inte längre kan ta hand om sig själv? Det handlar om en person som har problem med alkohol, stora(!!) problem med sin hygien och är deprimerad. Personen gör till exempel ifrån sig där den står, städar ej upp det och kan tex gå med intorkad skit längs benen. Personen själv tycker ej att den behöver hjälp så inget kommer ske frivilligt från dennes sida
 
Vart vänder man sig för att få hjälp med
en vuxen person som inte längre kan ta hand om sig själv? Det handlar om en person som har problem med alkohol, stora(!!) problem med sin hygien och är deprimerad. Personen gör till exempel ifrån sig där den står, städar ej upp det och kan tex gå med intorkad skit längs benen. Personen själv tycker ej att den behöver hjälp så inget kommer ske frivilligt från dennes sida

En orosanmälan?
 
Låter som en granne jag har i sommarstugan :(. Han har en hund också... Men tror inte att det är missbruk inblandat. Vet någon om det är socialtjänsten då med man kontaktar?
Ja. Du kan anmäla din oro för personer som inte kan ta hand om sig, oavsett anledning. Enda kruxet är att det krävs mycket för att tvinga vuxna människor till saker, så de kan bli erbjudna hjälp men inte "tvingade" att ta emot den alla gånger.
 
Var väldigt tydlig vid orosanmälan. Skriv utförligt om olika händelser. Att bara skriva bristande hygien är alldeles för luddigt.
Självklart kommer personens problem beskrivas tydligt och dessutom anmälas av flera. Att jag inte skriver ut personens alla problem i detalj här är väl rätt självklart?!
 
Självklart kommer personens problem beskrivas tydligt och dessutom anmälas av flera. Att jag inte skriver ut personens alla problem i detalj här är väl rätt självklart?!
Vi på buke behöver väl knappast veta några detaljer. Varför tror du det var det jag menade när jag skrev att en skulle vara tydlig och detaljerad i anmälan? Det är ett vanligt problem för dom som får in orosanmälningar att det inte finns tillräckligt att gå på. Om en till exempel inte nämner missbruk så har dom ingen grund att utreda missbruk.
 
Självklart kommer personens problem beskrivas tydligt och dessutom anmälas av flera. Att jag inte skriver ut personens alla problem i detalj här är väl rätt självklart?!


Tips skriv ner för dig själv punkter över vilka olika delar som du vill ta upp med socialtjänsten om personen innan du ringer. Så kan du checka av att du fått med allt, t.ex. hygien är en punkt, bristande städning, missbruk o.s.v.

Så hoppas jag dem tar den på större allvar än när jag gjorde en orosanmälan. Jag skickade in en skriftlig utförlig beskrivning av flera olika områden för en person och mig ringde de upp och frågade vad är problemet egentligen?

Jag har tidigare jobbat i socialtjänsten så jag anser mig ha hyfsad kolll på att problematiken var tillräckligt allvarlig för en orosanmälan. Jag har också skrivit en del orosanmälningar i tjänsten med betydligt.mindre problematik än den jag beskrev i den orosanmälan jag skickade då som tagits pp betydligt större allvar.
 
Senast ändrad:
Ja. Du kan anmäla din oro för personer som inte kan ta hand om sig, oavsett anledning. Enda kruxet är att det krävs mycket för att tvinga vuxna människor till saker, så de kan bli erbjudna hjälp men inte "tvingade" att ta emot den alla gånger.
Det här är väldigt viktigt. Vuxna människor måste ansöka om stöd, det ska till väldigt mycket innan samhället ingriper mot en vuxen person mot dennes vilja.
 
Det här är väldigt viktigt. Vuxna människor måste ansöka om stöd, det ska till väldigt mycket innan samhället ingriper mot en vuxen person mot dennes vilja.
Ja, det här är nog det vanligaste problemet. Man kan locka, pocka och motivera men vill personen inte så är det extremt svårt.
Tvångsåtgärder är absolut sista utvägen och det ska till mycket mer än de flesta anhöriga/allmänheten tänker är rimligt.

Det är inte heller så antalet anmälningar i sig spelar någon roll, utan det är innehållet i dom som är relevant.
 
@Görel och @escodobe m.fl.
Är inte risken att förlora bostaden p.g.a. bristande hygien tillräckligt för tvångsåtgärder?
Som hyresvärd ser jag problem med att sköta sina åtaganden i en hyresrätt eller bostadsrätt.
I eget hus är det ju litet annorlunda även om det även där finns en gräns.
 
Ja, det här är nog det vanligaste problemet. Man kan locka, pocka och motivera men vill personen inte så är det extremt svårt.
Tvångsåtgärder är absolut sista utvägen och det ska till mycket mer än de flesta anhöriga/allmänheten tänker är rimligt.

Det är inte heller så antalet anmälningar i sig spelar någon roll, utan det är innehållet i dom som är relevant.
Jo, ibland skulle man önska att lagstiftningen gav större utrymme till insatser mot individens vilja i vissa situationer, samtidigt skulle risken för att personer utsätts för övergrepp av myndigheter öka.
 
@Görel och @escodobe m.fl.
Är inte risken att förlora bostaden p.g.a. bristande hygien tillräckligt för tvångsåtgärder?
Som hyresvärd ser jag problem med att sköta sina åtaganden i en hyresrätt eller bostadsrätt.
I eget hus är det ju litet annorlunda även om det även där finns en gräns.

Nej.

Tvång för vuxna handlar i princip om fara för eget liv. Sen kan behov av förvaltare anmälas till rätten.
 
@Görel och @escodobe m.fl.
Är inte risken att förlora bostaden p.g.a. bristande hygien tillräckligt för tvångsåtgärder?
Som hyresvärd ser jag problem med att sköta sina åtaganden i en hyresrätt eller bostadsrätt.
I eget hus är det ju litet annorlunda även om det även där finns en gräns.
Nej, inte enligt gällande lagstiftning. Socialtjänsten kan erbjuda stöd men har inte rätt att gå in med tvång. Om personen hotas med vräkning försöker socialtjänsten komma i kontakt och diskutera vilket stöd som kan erbjudas men säger personen nej kan vi inte göra mer.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 277
Senast: Madalitso
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 827
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 473
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp