Bukefalos 28 år!

Orsak till att tiken går tom?

T

Tie

Min tik gick tom denna gång vilket var en enorm besvikelse, men det satte igång lite funderingar.

Tiken har en kull sedan tidigare och hanen har ett par kullar, så båda föräldradjuren har sedan tidigare avkommor efter sig.

Vad kan det bero på att en tik går tom?

Det är en kanonfin hane (både utseendemässigt, jaktligt, mentalt och hälsomässigt) som tiken var parad med och jag skulle mer än gärna vilja ha en kull efter denna kombination. Är det så att tiken och hanen helt enkelt inte passar ihop eller borde jag kanske pröva para min tik med samma hane igen vid nästa löp? Hanen är importerad och det skulle tillföra rasen nytt bra blod vilket skulle vara bra iom att det är en relativt liten ras med liten avelsbas.

Tiken blir dock 7år innan nästa löp så jag måste givetvis få vet.intyg på att hon är frisk innan jag parar henne nästa gång.
Hanen är 8år. Kan detta spela in?

Som sagt frågeställning är vad kan det bero på att en tik går tom?
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Är det ingen som är kunnig om sånt här:confused:
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Min hane fck vara med om att producera valpar för första gången när han var 8 år, och han fick då till 5 stycken juveler på ett enda försök.
Vet dock en kompis vars tik fick en kull, och sedan gått tom vid 2 olika parnings tillfällen, men fick nu nyligen sin andra kull.

Vad det beror på vet jag inte, men det är nog som med oss människor. allt kan ha en orsak.
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Ja båda hundarna har ju avkommor så man vet ju att dom inte är sterila. I och med att det är en så fin hane skulle jag ju vilja ha en kull efter min tik och honom, men vet inte om det är dömt att misslyckas att pröva igen:confused:
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Jadu, det är svårt bland. Lyckligt vis har jag aldrig stött på detta själv.
Tiken har inte varit med om något speciellt sedan parningen? Flytt, resande eller så.
Hon kan ju på något sätt kännt sig otrygg, eller stressad?
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Min kompis tik tror jag personligen gick tom då hon tränades för hårt och var i för dåligt skick för att själv vilja klara av en valpkull. Men man vet ju aldrig...
Även magra stackare får ju valpar.
Har själv fått hem 2 omplaceringstikar under 1 års ålder som båda varit tjuvparade...
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Min uppfödare sa till mig att det fanns några anledningar.
En tik som paras vill ha så "olika" gener som möjligt och passar inte spermierna blir inte ägget befruktat.
Din tik kan också ha blivit parad på fel dygn.
Jag är verkligen ingen expert men något sånt pratade hon om.
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Fast det händer att de blir sterila även om de inte varit det tidigare. Hanen som min tik var parad med sist och gick tom har kullar efter sig, men nu tog de prov på spermierna eftersom även en annan tik gick tom med denna hane. Visade sig att de inte var dugliga längre, varför vet jag inte.
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Parade du bara din tik en gång då?
Iof är det ju inet alla som har möjlighet till annat, men jag är van att hundarna får gå tillsammans tills man med säkerhet sett dem parat sig några gånger...
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Hon parades två gånger. Hanens spermakvalitet är testad så det var han som inte var fertil. Nu är tiken dräktig med en annan hane. Hade inte blivit något hur många gånger vi än försökt.
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Med tanke på att hanen parade en annan tik 3veckor före min och fick en rätt stor kull där, så tror jag inte att han är steril ;)

Det där med rätt dygn.....parade två gånger och tiken var extremt villig. Men man kanske skulle ha tagit ett tredje parningstillfälle.

Jag tror hellre på de faktorer att som Zink nämnde att tiken fått motionera rätt mycket. Spenderar hela vårvintern i fjällen där hon varje dag får fara en tur och träna på ripor och förutom detta är hon i rörelse rätt mycket när vi fiskar också. Kan det vara orsaken? Hon kanske tyckte att hon inte hade tid när det fanns så mycket fågel runt omkring henne:confused: men samtidigt i det vilda så måste ju vargarna jaga för att få mat vilket medför att dom både jagar och samtidigt är dräktiga.
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Hmm, jag är inte så säker på att Alfahonan jagar när hon har valpar i magen? Eftersom hon är den enda som föder valpar.
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Hmm....kan du har rätt i.........
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Å andra sidan, så parades Molly mitt i älgjakten och fortsatte jaga ca 4 veckor in i dräktigheten (dvs hon var i toppkondition utan ett uns överflödsfett på kroppen) och hon nedkom med 7 valpar och hanen var 8 år när de parades ;)

Oftast blir tiken dräktig, men av en eller annan anledning resoberas valparna på ett tidigt stadium av dräktigheten. Detta kan bero på infektion hos tiken, missbildning/sjukdom hos valparna etc. etc.
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Det ska nog vara extremt med motion för att det ska vara orsaken. Rent krasst blir fertiliteten sämre med ökande ålder både på människor och djur. Det finns inte heller alltid något att sätta fingret på varför tiken går tom.

Om jag var du skulle jag ta och undersöka tiken ordentligt med tanke på infektioner. Det finns infektioner som kan lilgga latent i flera år utan att tiken har bekymmer, men som försvårar chanserna att bli dräktig. Eftersom du iallafall behöver ett vet.intyg om du ska prova igen kan du lika gärna göra den undersökningen lite tidigare. Så tidigt att du hinner med en pencillinkur om det skulle behövas, men inte tidigare än att ett friskhetsintyg gäller vid parning.

Om den hane du valt verkligen är andra delen i den kombination du vill ha, tycker jag att du ska prova igen. Uppenbarligen är det inte kris om det inte blir fler kullar efter henne, hon har ju redan minst en kull. Då går det att komma tillbaka till hennes linje genom den. Om inte med tik, så med hane.
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Ja jag tyckte ochså att hon kunde få springa och hålla sig i bra kondition. Det är ju också en viktig del att hålla tiken i bra trim även när hon är dräktig.

Men så här i efterhand börjar ju tankarna snurra om man kanske gjort nått fel på vägen :(

Vet ni hur långt före man kan göra 7-års friskhetsintyget och då även kolla om hon har någon infektion?
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Bäst är att höra med t.ex Helena Rosenberg på SKK. Jag skulle gissa att 1 mån innan beräknad parning borde vara OK. Får man göra det tidigare är det bara ett plus.
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Då ska jag höra med henne! Tack för upplysningen!
 
Sv: Orsak till att tiken går tom?

Du hade rätt. det är ca:1månad innan parning som gäller :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 837
Senast: regina11
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 879
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 312
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp