Osäker labbe - vad göra?

L

linnean

Jag har en labradortik som snart är 1½ år gammal. Hon har alltid varit undergiven när hon träffar andra hundar, men jag har hela tiden tänkt att det väl blir bättre med åldern. Men det blir det inte... Hon är rädd för andra hundar som skäller och när vi träffar okända hundar lägger hon sig alltid på rygg direkt och ligger kvar så länge utan att försöka ta sig upp.

Varje dag så åker vi till ett hundområde där hundägare träffas och låter hundarna leka med varandra. Vi har åkt dit i flera månader nu och hon har lärt känna de flesta av hundarna där väl. Speciellt två av hundarna träffar hon jämt och har kommit bra överrens med fram till nu. Nu har den ena av dem börja sätta sig över henne och får ner henne på rygg. Inte heller den andra hunden är lika snäll mot henne längre utan blir tuffare och tuffare mot min vovve. Det verkar som att hon är lite utmobbad av de andra hundarna och alltid måste rätta sig efter dom. Hon säger ALDRIG ifrån mot dem på något sätt. Ofta ligger hon och tuggar på en pinne istället för att leka med de andra och det verkar som sagt att hon inte vågar/får vara med och leka.

Ska tillägga att hon dock inte har något emot att åka till det här hundstället. Dock så är hon alltid avvaktande när vi kommer dit och kollar noga vilka hundar som är där innan hon går fram till dem.

Jag blir lite orolig över det här. Vad kan man göra för att få henne att tuffa till sig lite och lättare bli en i gänget? Nån som har erfarenhet av samma problem?
 
min labbe är också alltid underlägsen, fast han visar det inte lika tydligt som din. jag tycker mest att det är väldigt praktiskt att inte ha en dominerande hund (som den andra, hon är hopplös :crazy:). går det inte att låta henne träffa lite mindre hundar? eller andra labbar? olika typer av hundar leker ju på olika sätt och schäfersättet kanske inte passar din hund. kanske en vinthund hade varit lagom (jaktlekar)?
 
Jag vet inte... men jag skulle nog försöka med en yngre mindre dominant hund i hemmiljö...varför inte en valp?
Då kanske hon känner sig säkrare..
Bara en tanke, då jag inte har nån erfarenhet. Mina hundar är riktiga tuffingar!

Och vinthundar kan ju vara lite rasbundna och helst leker med sin egen sort... så en annan yngre labbe är nog bättre....
 
Spelar det ngn roll att hon är undergiven? Jag skulle föredra en hund som inte var intreserad av andra hundar faktiskt :crazy: Tänk på att du får en mycket bättre kontakt och status gentemot din hund.

Min yngre hund är 100% präglad på min äldre hund och skiter rätt så mycket i mig om den äldre är med.

Pressa henne inte. Vill hon inte så vill hon inte. Min kompis hund ville aldrig träffa andra hundar. Sen när hon kom upp i 3-4 års ålder så var hon iaf inte rädd för de. Men leka *njä* Matte och husse är BÄST!
 
Nej, jag har inte så mycket emot att hon är undergiven. Det kan som ni säger vara en fördel också och hon hamnar ju aldrig i bråk. Har haft hund tidigare (terrier...) som var en riktig slagskämpe, och det är ju inte roligt det heller. Vad jag menade var dock att jag tycker att det blir lite väl mycket ibland och jag märker att hon vill leka med de andra men inte får vara med riktigt. Jag är väl en hönsmamma... :smirk:
 
Det är väl skönt att du har en så lugn och timid hund. Har även jag haft det, men det har blivit mkt bättre efter att jag tränat mkt balansövningar. Hon känner sig säkrare på vad hon klarar och då känner hon sig också säker i sitt förhållande till andra hundar.

Ett litet tips du kan göra är att hålla din hund kopplad när hon får hälsa på mer dominanta hundar. Då ska den andra hunden vara lös! Genom kopplet får hon lite stöd och trygghet utav dig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 432
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
709
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 597

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp