Bukefalos 28 år!

Osäker, när kan Atlaz följa med?

Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Men sjävklart skall jag inte springa med honom innan han är bra i tassen, herregud vad tar ni mig för ... :(
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Hur ska man motionera en ung GD då tycker du? Ska de få motion överhuvudtaget eller kanske endast koppelrastas?

Jag kan faktiskt inte förstå varför en 10 månaders GD skulle fara illa av att springa lös i skogen i 18 minuter? :confused:

Nog är det en sjuk värld om man föder fram hundar som inte ska hålla för att springa 18 minuter? :crazy:
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

lånar knapp

Jag vet att liknande diskussioner varit uppe tidigare men då hann jag aldrig svara, så detta är ett lite annorluna inlägg i debatten som inte helt riktar sig enbart till C.

vi hade en liknande diskussion "unghund vs motion" med min tränare för ett tag sedan. Hon har tidigare fött upp dobermann och alla hennes hundar har varit ute med husse på hans löprundor på 1mil från att de varit ca 6 månader gamla. Ingen av hundarna har någonsin haft problem med leder eller skelett eller Hd/ad-utveckling. Hundarna sprang okopplade och tränade & tävlade från ca 1,5 års ålder drag. Nu är en GD bra mkt större och tyngre än en dobbis, men jag tycker ändå man kan ha i åtanke att det är bra mkt vanligare att dagens hundar lider av övervikt än att de blir söndertränade...

3 km är ingenting så länge hunden är tränad, 20 minuters kraftig lek med hopp, skutt och tvära vändningar sliter nog betydligt mer på lederna än vad 3 km fri löpning gör...

/E - med en 13 månaders riesen som cykeltränas fast hon inte är hd-rtg ännu (herregud vilken djurmisshandlare man är!)
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Om du har hunden lös i spåret borde det ju gå fint. Min hund, som visserligen är vuxen men ändå, springer lös i den takt han själv vill. Ibland går han ibland springer han bredvid och ibland kommer han i fatt mig i 180 knyck.

Viktigt i sammanhanget är väl att värma upp först. Kanske gå en kortare runda först på ca 1 km och sen springa.
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Jag har ju själv två gd...de kan lätt spendera 6-7 timmar om dagen ute på våran åker med att gå/springa utan problem.Den ena är 18 mån den andre 10 mån.

Jag tror inte det är några problem att ha honom med.Ta det lugnt bara och ser du att han blir trött är det ju inte värre än att du kan avbryta och sakta ner ditt tempo.

Använd ditt sunda förnuft så går det nog bra!
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Tack för ditt svar, du skrev det som jag själv haft i åtanke..
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

beda skrev:
Hur ska man motionera en ung GD då tycker du? Ska de få motion överhuvudtaget eller kanske endast koppelrastas?

Jag kan faktiskt inte förstå varför en 10 månaders GD skulle fara illa av att springa lös i skogen i 18 minuter? :confused:

Nog är det en sjuk värld om man föder fram hundar som inte ska hålla för att springa 18 minuter? :crazy:

JAg skrev inte att hon INTE skulle göra det ellerhur? Jag skrev däremot att JAG hade väntat tills hunden var röntgad men att hunden säkert hade klarat den rundan som inte är nått speciellt.
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Calazirya skrev:
Men sjävklart skall jag inte springa med honom innan han är bra i tassen, herregud vad tar ni mig för ... :(

Tar dig inte för nått alls utan bara ställde en helt vanlig fråga eftersom jag tyckte att jag hade läst det någonstans.
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

linafina skrev:
JAg skrev inte att hon INTE skulle göra det ellerhur? Jag skrev däremot att JAG hade väntat tills hunden var röntgad men att hunden säkert hade klarat den rundan som inte är nått speciellt.

Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang över det hela, en joggingtur i lugn takt på 18 minuter borde "slita" avsevärt mycket mindre än dom rejs han gör när man går på långpromenad i skogen

~Och han skall röntgas först om 8 månader~

( går så sällan som möjlig på stumt underlag alá asfalt )
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Calazirya skrev:
Men jag förstår inte riktigt ditt resonemang över det hela, en joggingtur i lugn takt på 18 minuter borde "slita" avsevärt mycket mindre än dom rejs han gör när man går på långpromenad i skogen

~Och han skall röntgas först om 8 månader~

( går så sällan som möjlig på stumt underlag alá asfalt )

Om jag hade varit dig så hade jag väntat tills han är röntgad. Inte för att jag inte tror att han skulle klara det för det skulle han aldeles säkert. Men i växtperioder ska man vara väldigt försiktig. Du känner din hund bäst.

Vad är det exakt du inte förstår i den texten? Tycker du att din hund klarar det här så är det ju inga problem ellerhur? Då är det ju bara att jogga på och se hur han tar det. JAG hade väntat inget mer med det. Eftersom han visar hälta på frambenet som du tidigare berättade så tycker jag att du ska vara försiktig. Har ni röntgat benet han var halt i ännu?
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Att han har vrickat tassen nu har inget med tråden att göra, varför tar du upp det gång på gång... Detta var en fråga rent allmänt eftersom jag är van med lättare typ av hund...

Du svarade inte på vad jag skrev till dig, vad du anser vara skillnaden ?
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

En fråga - hur och på vilket sätt tycker du man ska motionera en 10-månaders hund?
Om den inte ska få springa 18 minuter i skogen - vad ska man då göra med den som inte är skadligt?

Jag accepterar dina åsikter, jag vill bara veta hur du resonerar kring detta då jag tycker det låter jättefel för mig.
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Jag körde min egna lilla metod.
Från 9 veckors ålder fick hon vara lös jämt och gå precis hur hon ville. "Promenaderna" var kissrundor runt kvarteret.
From 5 mån ålder började vi gå längre promenader, dock var hon alltid lös (Utom över vägar då såklart) med mål till vissa ställen där hon kunde rejsa av sig ordentligt med sin bästis.
Från och med 8 mån ålder gick vi långpromenader, med varierande koppel och lös, beroende på vart vi gick någonstans.
Från 10-11 mån ålder gick vi lååånga promenader, men då fick hon alltid reglera tempot helt själv och bara 2-3 ggr/vecka sådana som spåret exempelvis.

Kanske ska nämna också att from 6 mån ålder lekte hon minst 5 dagar i veckan med sin bästis och sprang i en gigantisk backe med stora fält på.

Och detta är taget helt efter henne, jag följde henne och såg hur hon reagerade på allt, så det är individuellt, men relativt bra riktlinjer för en frisk GD. Hon hade muskler som en Greyhound, var aldrig skadad eller hade ont. Förutom den gången som hon krockade med ett träd och var halt i 3 dagar :o :crazy:

Ta du med Atlaz ut och se hur han reagerar, du ser direkt om han inte orkar/något annat!
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

alltså, jag fattar inte heller... HUR ska man kunna motionera en så stor hund om den inte får springa en liten runda i skogen? hur korta rundor hade du gått? det är ju viktigt att de belastar skelettet också, annars ökar risken för benskörhet (har vi fått lära oss i skolan).
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Calazirya skrev:
Att han har vrickat tassen nu har inget med tråden att göra, varför tar du upp det gång på gång... Detta var en fråga rent allmänt eftersom jag är van med lättare typ av hund...

Du svarade inte på vad jag skrev till dig, vad du anser vara skillnaden ?

Nej jag bara frågar. Får man inte fråga iheller? Gång på gång jag har sagt det två gånger. Jag undrade av den enkla anledningen att jag inte förstår hur du kan planera att jogga med hunden då den visat hälta. Då tänkte jag att du kankse hade röntgat honom och fått reda på vad det var. Men jag ska inte fråga mer. Gör du som du vill med din hund.
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

beda skrev:
En fråga - hur och på vilket sätt tycker du man ska motionera en 10-månaders hund?
Om den inte ska få springa 18 minuter i skogen - vad ska man då göra med den som inte är skadligt?

Jag accepterar dina åsikter, jag vill bara veta hur du resonerar kring detta då jag tycker det låter jättefel för mig.

Som jag skrivit tidigare i någon annan tråd så är det till att se till individen. Alla raser och individer kan inte motioneras lika hårt. Det betyder nu inte alltid att en större hund måste motioneras mindre än en liten hund utan det beror helt på.

Om hunden är frisk och inte visar några problem med motionen allt eftersom man ökar så finns det ju ingen anledning att oroa sig. Då kan man fortsätta utöka sina motionsrundor. Det jag vill få fram är bara att man ska vara försiktig. Är det fel? Jag har också skrivit att hon gör som hon vill och att hunde säkert klarar detta.
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

cillamuffins skrev:
alltså, jag fattar inte heller... HUR ska man kunna motionera en så stor hund om den inte får springa en liten runda i skogen? hur korta rundor hade du gått? det är ju viktigt att de belastar skelettet också, annars ökar risken för benskörhet (har vi fått lära oss i skolan).

Själklart ska hunden motioneras, jag har inte skrivit att den inte ska det. Gå är lite annorlunda än att springa. Jag känner inte hunden och vet inte hur mycket den är van vid. Jag kan inte svara exakt hur mycket motion en 10 månaders hund ska ha då som jag skrev i inlägget innan att det är upp till individen. Att klara 20 minuters jogging är kanske nått som hunden i fråga klarar galant men det vet inte jag och därför skriver jag vad jag hade gjort.
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

What ever, jag tror du inser själv att jag inte tänker jogga med en halt hund... :smirk:

Som skrivet för 3:e gången det var en allmän fråga, ursäkta mig om jag skrev den samma vecka som jag frågade över haltandet, jag skriver det en gång till, frågorna har inget samband och är tagna ur två olika tillfällen.
 
Sv: Osäker, när kan Atlaz följa med?

Calazirya skrev:
What ever, jag tror du inser själv att jag inte tänker jogga med en halt hund... :smirk:

Som skrivet för 3:e gången det var en allmän fråga, ursäkta mig om jag skrev den samma vecka som jag frågade över haltandet, jag skriver det en gång till, frågorna har inget samband och är tagna ur två olika tillfällen.

Hur ska jag veta det? Jag känner inte dig. Det finns människor som gör sånt, som inte fattar bättre det vet ju både du och jag. Därför vill man ju inte iheller slänga ur sig vad som helst. Inte för att jag tror att du är en sådan människa.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en schäfer på snart 8 månader, och funderar lite kring när det är dags att låta honom följa med på löpturer? Han går mycket lös...
Svar
4
· Visningar
883
Senast: Flixon
·
Övr. Hund Tanken har varit ett tag att skaffa ännu en hund och i vinter kommer vi vara lediga ett tag både jag och sambon, jag några veckor och...
2
Svar
32
· Visningar
2 857
T
Övr. Hund Är det någon här som har en show husky och kan berätta lite om dem? Jag ska skaffa en hund om några månader/ett år när jag har tagit...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 542
Senast: Tessu
·
T
Övr. Hund Jag är ju i hundköpstankar och har då en annons på blocket att ja vill köpa hund och nu kommer de svåra, va vill ja ha och va vill ja...
Svar
5
· Visningar
975
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp