Bukefalos 28 år!

Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Isländsk fårhund?
Funkar för det mesta väl med både folk och fä. Ingen större jaktlust, håller sig med träning oftast hemma på gården. Hänger med på det mesta (gärna på ridturer!) men är inte jättekrävande. Vaktar (skäller) när det kommer någon men är inte aggressiv. Extremt praktisk päls som passar utmärkt i vårt klimat: varm på vintern, sval på sommaren, tål regn och rusk. Smuts ramlar av och man behöver bara borsta igenom emellanåt vid fällning samt kamma bakom öronen.
Sist men inte minst så är det en frisk, sund och långlivad ras.
Nackdelen är att de kan vara ganska skälliga.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Nog för att boxern är den ras som står mig närmast om hjärtat så är det väl en ras om någon med mycket sjukdomar...

En boxer kanske? :idea:
Jag har sjalv en boxer och hon ar otroligt lattlard. Har henne i stallet varje dag och hon ar bra runt hastar och andra hundar. Deras pals ar dessutom valdigt lattskotta, kort och faller inte alls mycket.
Boxrar ar aktiva men inte overaktiva, tar sig garna ett par tupplurara nar tillfalle bjuds pa det :p
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Dalmatinern;

Det är hundar som det är full rulle på utomhus, men som gärna ligger och värmer upp soffan/sängen inomhus. I princip omöjliga att trötta ut fysiskt (de är byggda för att springa långa sträckor) - utan de behöver hjärngympa för att må bra (inte bk 4 dagar i veckan, men lite godisletande och annan aktivering tycker de om. Mina dalmatiner älskar att spåra!).

De fäller 365 dagar om året (beror lite på pälslag - två av hundarna har knappt fällt någonting, medan det rasat av de två andra, oavsett tid på året). Ryktsten är ovärdelig! Borstar man av någon gång i veckan blir det inte så mycket hår inne. Annars älskar jag deras päls, de torkar snabbt och leran trillar av dem utan att man gör någonting. De luktar inte särskilt mycket heller.

Mentaliteten? De älskar sin familj, och tenderar att bli enmanshundar. De lyssnar på familjen, men går genom eld och vatten för den de valt ut. Mina hundar älskar barn, och har aldrig visat agg. på något vis mot dem eller andra människor (mer än att de är ganska ointresserade av folk de inte känner, de hälsar lite snabbt men hittar sedan på någonting annat att sysselsätta sig med). De är envisa, och hittar gärna på egna hyss (matälskande som de är, är det lätt hänt att saker som är lite för lättillgängliga hamnar i den prickiga hundens mage).
Överlag tycker jag att de flesta dalmatiner är ganska veka, det räcker med att korrigera med röstläge så förstår de vad som inte är tillåtet. De blir snarare osäkra och rädda än arga (tyvärr, finns det hundar som är så pass osäkra i sig själva att de löser problemen genom att visa aggresioner). Det finns en del stressade hundar, och där är det viktigt att dämpa dem istället för att varva igång dem. Motionsmässigt anpassar de sig efter de vardagliga rutinerna, och går inte upp i taket av att inte få röra på sig ordentligt på ett par dagar.

Hälsomässigt har de en sund kroppsbyggnad, även om både hanhundar och tikar tenderar att bli större än vad som är angett i rasstandarden. Döva valpar avlivas redan som valpar, då uppfödaren upptäcker dem. Blåögda och valpar med blaffor säljs som vanligt, men till ett lägre pris eftersom de inte får ställas ut/gå i avel. En del hundar hör bara på ett öra, men fungerar lika bra i vardagen som en fullhörande.
Det man som valpköpare ska passa sig för är allergierna som finns inom rasen, samt vara noggrann med att föräldradjuren har en bra mentalitet. För vissa uppfödare är ordet allergi tabu, medan andra är väldigt öppna och tar hundar ur avel som uppvisar problem.

Nu skrev jag en roman. Igen. Är ni intresserade kan ni ta en tripp på utställning, det brukar vara ganska många dallar anmälda. Är ni nyfikna på uppfödare kan ni PM:a.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Det var så bra skrivet att jag funderar på att kopiera texten för framtida bruk ;)

Lycanthrope: Min hund (dalmatiner) skulle i alla fall stormtrivas med ett liv som det du beskriver. Angående vakt så finns det ju vanligtvis i dalmatiner men min brukar i alla fall lugna ner sig så snart man uppmärksammat vad hon reagerat på.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Det var så bra skrivet att jag funderar på att kopiera texten för framtida bruk ;)

Lycanthrope: Min hund (dalmatiner) skulle i alla fall stormtrivas med ett liv som det du beskriver. Angående vakt så finns det ju vanligtvis i dalmatiner men min brukar i alla fall lugna ner sig så snart man uppmärksammat vad hon reagerat på.

Tack! :D
Du får fylla i om det är någonting jag glömt?

Jag håller med ang. vakten. Mina skäller också när någon närmar sig tomten, men tystnar snabbt.
Viltintresset varierar, jag har haft tre som inte brytt sig ett dyft - medan den fjärde jagar några hundra meter och kommer tillbaka.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Jag ser framför mig hur den rullar sig i en lerpöl :angel:

Jättesöta och ser mysiga ut, men kanske lite väl mycket päls? :o
Jag gillar iofs hundar med sån päls, men den ska skötas och tvättas med. :p





Jag kan ju bara tala för våran schapendoes, men han gillar inte vatten, undviker vatten, lera och liknande så gott det går. Men däremot älskar han snö. Badar honom bara vid behov, skägget tvättas däremot mellan varven. Inte kräver de mycket pälsvård heller, bara vuxenpälsen vuxit ut så skall de bara kammas med bredtandad kam ca 1gång/vecka. De är strävhåriga, så inte luktar de särskilt mycket heller. :D

Schnauzer är ju också en fantastisk hund, men något mer egensinnig i sitt sätt. En av mina absoluta favorithundar, och som tur är så bor en hos mina föräldrar som jag kan pussa på när jag vill:love:
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Jag tycker att både dalmatiner och vit herdehund låter passande. Har själv en vit herdehund.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Portugisisk vattenhund?

Nu har jag ingen själv, men en kompis till mig har 2 st.
Jätte trevliga hundar! Om jag någon gång ska byta upp mig en storlek kommer jag att fundera på dessa.
Säkrast är om du forskar lite själv, eftersom det inte är "min" ras är jag tyvärr inte helt insatt.

Men det jag tror mig veta är:angel::
De är ca 50-60 cm höga.
De är förtjusta i sin familj, ej så intresserade av främlingar. De låter när någon kommer utan att ha för mycket vakt.
Om det regnar och du vill sitta inne i soffan är hunden där intill nöjd med att få magen kliad. Skulle du sedan vilja gå ut följer de gärna med.
De exemplar jag har träffat gillar att träna, men inte för mycket. De blir uttråkade om man försöker nöta. Du behöver alltså inte ha dåligt samvete för att du bara ägnar träningen en kort stund var dag.

En nackdel kan ju vara pälsen. Men ska den inte användas i vatten så kan man ha dem kortklippta (gör man enkelt själv med en maskin). Då ser de lite ut som en snaggad kungspudel.

Jag tror att rasen är ganska frisk om man jämför med många andra "stora" hundar. Det är det vanliga med höfter som bör vara röntgade, de bör vara ögonlysta (kan ha ögonsjukdomen PRA). Vissa amerikanska linjer tror jag har haft hjärtfel.

En enkel sökning på nätet och du får massor med info:idea:.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Whippet:)

Otroligt snäll och vänlig hund som tyr sig till flocken som den inte gärna lämnar i första taget. Min vovve på 3 år har varit med i stallet från den dagen i hämtade honom och det funkar super. Har respekt för hästarna och håller sig på avstånd från dem. Älskar att springa med på ridturer!

En whippet kräver så mycket motion som du vill ge den, dvs väldigt anpassningsbara. Kräver inte mycket psykisk aktivering utan nöjer sig med promenader och att få sträcka ut och springa fritt någon gång om dagen. När de är inne är de värsta soffpotatisarna och ligger mer än gärna opch myser nära...under täcket helst:D

Är en frisk och sund hundras utan några särskilda sjukdomar. Lagom strl och ingen pälsvård!
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

Ja, det kan man nog tyvarr inte sticka under stolen med. Fast pa ett stall jag jobbade hade de en vit boxer och hon var aldrig sjuk eller skadad men hon var oxa ratt speciell.
 
Sv: Nu är det snart dags att utöka! Ras?

De ligger väl typ överst på någon statistiklista? :o

japp, jag tror det jag med tyvärr:( Schäfern sägs ligga i lä där... Men med mycket jobb och research kan man nog lyckas få tag på bra hundar.. Själv vet jag inte om jag vågat mig på det dock, hur mycket jag än vill ha en boxer
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 128
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 462
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 103
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp