Osäker om polisanmälan

Dimmoln

Trådstartare
Finns det möjlighet att prata med polisen om en händelse för att försäkra sig om att det rör sig om brottsliga handlingar utan att jag måste polisanmäla om så är fallet?

Är det bara att gå till närmaste polisstation och hoppas att någon har tid att prata eller är det bättre att ringa 11414 och ta det över telefon?

Jag är orolig för att "övertalas" att anmäla utan att polisen har tillräckligt med information om omständigheterna, så att det blir en stor sak som ändå inte leder till något.
 
Tänker också att brottsofferjouren kan vara behjälplig.

Du kan ringa 11414 också, men du ska veta att polisen har skyldighet att skriva anmälan om brott är inblandat, sedan kan du välja att inte medverka, men en anmälan skrivs ändå. Om du inte vet om du vill anmäla eller ej - ring anonymt (dolt telefonnummer och uppge inte ditt namn/personnummer någonstans).
 
Tänker också att brottsofferjouren kan vara behjälplig.

Du kan ringa 11414 också, men du ska veta att polisen har skyldighet att skriva anmälan om brott är inblandat, sedan kan du välja att inte medverka, men en anmälan skrivs ändå. Om du inte vet om du vill anmäla eller ej - ring anonymt (dolt telefonnummer och uppge inte ditt namn/personnummer någonstans).
Går det att dölja telefonnumret fortfarande? När man ringer 112 så ser de numret oavsett, så vitt jag förstått. Vet inte om det är samma med 11414.
 
Finns det möjlighet att prata med polisen om en händelse för att försäkra sig om att det rör sig om brottsliga handlingar utan att jag måste polisanmäla om så är fallet?

Är det bara att gå till närmaste polisstation och hoppas att någon har tid att prata eller är det bättre att ringa 11414 och ta det över telefon?

Jag är orolig för att "övertalas" att anmäla utan att polisen har tillräckligt med information om omständigheterna, så att det blir en stor sak som ändå inte leder till något.
De flesta anmälningar blir nedlagda typ direkt så jag skulle inte oroa mig för det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 908
Senast: Yrsel
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 179
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 304
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp