Osäker på förskoletider!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 10 561
R

Raderad medlem 19815

Det är tänkt att vår son ska börja förskolan den första veckan i december. Han är då 16 månader. Sambon och jag tycker att det är jättesvårt att veta hur vi ska göra med förskoletiderna.

Sambon ska börja nytt jobb i samband med förskolestarten och har tyvärr ingen möjlighet att jobba deltid, men förmodligen kan han flexa en del och kanske jobba hemifrån lite (det är tänkt att han ska jobba lite deltid när provanställningen övergår i tillsvidareanställning).

Jag kan också flexa och tänkte jobba deltid i december och några månader framöver. På sikt vill jag också jobba heltid.

Hur ska man tänka egentligen? Vilka tider är bra att lägga sig på i början? Förstår såklart att det är individuellt. Hur kan man trappa upp? Är det normalt att köra t ex 7.30-16.00 direkt eller bör man minska ner första månaden eller så? Frukosten är kl 8 så vi har tänkt att han ska vara på plats till dess. Kan man räkna med bakslag så att man får gå ner i tid en period?

Det här är kanske dumma frågor men vi har ju ingen aning!

Vi tänkte fråga förskolan också men kollar här först.

Tacksam för all input.

Sv: Osäker på förskoletider!

Det är nog väldigt olika för alla barn!
Jag jobbar deltid så har valt att ha henne där så korta dagar som möjligt + en ledig dag i veckan. Vissa dagar går hon 9-16:30 andra 7:30-13:30 tex.
Funkat hur bra som helst, nästan så hon själv skulle vilja vara där mer :D

Sen har vi en grannfamilj där sonen gått 7-16:30 varje dag sedan starten och det har också gått jättebra.

Vilka tider behöver ni ha honom där? Har ni möjlighet till kortare dagar så börja med det sen ser ni ju hur han trivs och om han behöver andra tider eller inte.
Det styrs ju oftast av hur föräldrarna jobbar, så börja där :p

Enda vi har "ruckat" på är de dagar jag jobbar kväll, då lämnar jag kl 9 även fast jag själv börjar senare. Det är för att verksamheten börjar kl 9 men utgång, aktiviteter mm. Det diskuterade vi fram tillsammans med personalen.

Det beror nog helt på barnet och förskolan. Vi skolade in när barnet var 14 månader, då gick han 9-16. På vår förskola serveras frukosten kl 7:30, och det blir oftast mycket bättre lämningar när vi kan lämna till frukost, sonen älskar att äta frukost på dagis tillsammans med de andra. Så nu går han 7:30 till 16, vi började med det när han var två lite drygt. Inga bakslag, men då har vi turen att ha en bra förskola också.

Så lämna till frukost har varit en hit för oss, då finns det något att locka med när man åker hemifrån, och när man kommer till dagis finns det direkt nånting att göra tillsammans med de andra, när han kommer kan han gå direkt till frukostbordet pch äta. Hur flexibla är era tider, kan ni lämna kl 8, eller är det 7:30 som gäller för att ni ska hinna jobba?

Vi körde en "mjukstart" nu när vi skolade in i augusti, då vår son var 16 månader.

Inskolningsveckan (4 dagar) gick han 9-14 (som de andra som skolades in). Första riktiga veckan körde vi på från 7.30-13.30/14.00. Efter ca en månad trappade vi upp till att han var kvar över mellis också, och nu hämtar jag honom lite beroende på dagsform. Ibland hämtar jag honom 14.00 och ibland 16.00 (och allt däremellan). Personalen är helt införstådda med vårt upplägg och håller med. Vi har tid på dagis till 16.30 då pappan slutar jobba.

Vår son är en social kille som är väldigt van vid olika människor och barn runt sig och det märktes på honom att han tyckte redan från början att det var roligt på dagis! Det har aldrig någonsin varit några ledsna miner när jag lämnat honom (däremot när jag hämtat honom...). ;)

Det var väldigt bra för oss också att få rutiner på morgonen och få iväg sonen till dagis på morgonen. Han låg gärna och drog sig till nio-halv tio i sängen om morgonen annars, var svår att lägga på kvällen och sov väldigt dåligt på nätterna. Att få upp honom i tid på morgonen såg vi som en bra rutin för att få ordning på allt annat. Det har funkat för oss. Läggningarna på kvällarna är oftast utan problem nu, nattsömnen är fortfarande lite stökig men mycket bättre.

Summa summarum: Det beror nog väldigt mycket på hur barnet är. Men när barnet väl kommit in i verksamheten ordentligt så brukar det inte vara några problem vad jag förstått. :)

Vad roligt att det går bra för er! Hade jag jobbat så lite som du hade problemet varit ur vägen...

Jag har absolut möjlighet till kortare dagar. Frågan är bara hur korta jag ska ta...

7.30-16 låter ju som jättebra tider.

Jag tänker som du angående frukosten, att det nog är bra om barnet äter på förskolan.

Jag har pratat med min chef och tvärtemot vad jag var rädd för så är det väldigt flexibelt på mitt jobb så jag kan komma både senare och tidigare än när jag börjar nu vilket är 8.30. Men det blir nog svårare för sambon att komma sent.

Tack för ditt svar! Grejen är den att jag känner mig väldigt positiv inför att han ska börja på förskolan. Jag hoppas och tror att det kommer att vara roligt för honom och bra med uppstyrda rutiner.

Enda nackdelen med att lämna till frukost är att den som lämnar såklart inte själv kan äta frukost hemma, utan får göra det på jobbet. Men det är ju inget stort problem.

Ja, jag har också tänkt på det. Det blir ju lite oschysst att sitta och äta och så får inte barnet smaka något!

Enda nackdelen med att lämna till frukost är att den som lämnar såklart inte själv kan äta frukost hemma, utan får göra det på jobbet. Men det är ju inget stort problem.

Fast dubbla frukostar är inte fel heller. ;)

Här äter jag min knäckemacka innan jag skjutsar sonen till dagis. Han får en macka han också om han är vaken då. Har aldrig varit några problem att han inte ätit mer frukost efter en liten stund på dagis sen ändå. :)

Fast dubbla frukostar är inte fel heller. ;)

Här äter jag min knäckemacka innan jag skjutsar sonen till dagis. Han får en macka han också om han är vaken då. Har aldrig varit några problem att han inte ätit mer frukost efter en liten stund på dagis sen ändå. :)

Se där! Inte lätt det här alltså!:D

Fast hela poängen med frukost på dagis för oss är att slippa frukoststress hemma, plus ha något att locka med som gör att det går smidigt på morgonen med påklädning, blöjbyte etc. Skulle vi äta frukost hemma också, så skulle vi behöva kliva upp en halvtimme tidigare för att vara säkra på att hinna i tid till frukosten på dagis. Då blev det ju dubbel stress, först stress hemma att hinna allt, och sen stress till dagis för att hinna dit en viss tid. Äter vi frukost hemma så lämnar vi nio istället.

För min del handlar det om att jag inte tar mig ur sängen utan min knäckemacka på morgonen. Men jag förstår absolut hur du menar med stressen.

Jag fattade det som att det var ett "problem" att inte kunna äta frukost hemma för er och presenterade en lösning på det.

Den dagen jag klarar mig utan knäckemackan igen så kommer vi inte erbjuda frukost hemma heller. :)

kl

Om allt fungerar bra (vilket jag tror att det kommer att göra, förskolan är ett föräldrakooperativ med bara 10 barn och mycker personal, och vår son är ganska framåt och glad) kan man då satsa på att ha honom där 7.45-15 de första två månaderna och sedan till 16 eller 16.30? Eller "bör" man anpassa sina arbetstider mer?

(Jaaa det är upp till var och en, men jag vill ha åsikter!:laugh: )

Ja, det är ett problem, så att säga, men den enklaste lösningen för oss är helt enkelt att äta frukost på jobbet. Att hinna med frukost hemma och sen lämna på dagis 7:30 blir bara stressigt, men det är rätt trevligt att börja arbetsdagen med en kopp kaffe och en macka när jag kommer till jobbet, blir lite lagom mjukstart, så att säga. Brukar kolla mail och planera dagens arbete under tiden. Men ifall man har ett jobb där det inte funkar att börja arbetsdagen så kanske dubbla frukostar är ett bättre alternativ, för oss skulle det inte vara det.

Jag skulle testa 8-16, och om det inte funkar, korta dagarna. Ni märker ju på sonen hur det går.

När det gäller gruppstorlek är mitt intryck att det är väldigt mycket viktigare hur gruppen fungerar, och vilken ljudnivå den håller, än hur stor den är. En grupp på fem skrikiga, bråkiga barn kan vara otroligt mycket mer krävande att vistas i än en lugn och sansad grupp på femton. Barnen delar ju ändå upp sig i mindre grupper, att de är femton innebär ju inte att alla står i en klunga och skriker ikapp, så att säga.

Jag hade nog lagt mig på ca 8-14, alt. 8-15 (om man vill att barnet ska hinna emfika) om barnet ska gå varje dag på förskolan. De sover ju efter lunch och det kan de ju göra lika bra på förskolan som hemma.

Oj, 8-14 är ju superkorta dagar, hur ska man hinna jobba då? Möjligen som övergångslösning om förskolan är en total katastrof där man inte vill ha barnet en sekund mer än nödvändigt, medan man väntar på att få byta till ngt bättre.

Vi har tiderna 9-15.30. Lämnar till fruktstund och hämtar efter mellanmål. Jag går upp i svinottan, min sambo jobbar mycket mer flexibelt. Har haft samma sedan inskolningen för två år sedan.

Superkort vet jag inte om jag tycker.
Jag jobbade 10-14 under ett år. Det var helt perfekt.
Sen jobbade jag visserligen varannan helg 21-02 också. Men mer än så behövde jag inte jobba.

På mitt nuvarande jobb jobbade 8-15 de dagar jag hämtade barnen.
Valde att jobba 8-21 de dagar jag inte hämtade dem för att kompensera.

Ser inte det nödvändiga att ha superlånga dagar om man inte verkligen måste.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
777
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 858
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?