Osäker på förskoletider!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 10 561
Sv: Osäker på förskoletider!

Förstår att alla inte kan jobba 10-14.
Det var mer ett svar på att det går att jobba ännu kortare än 8-14 vilket Mabuse tyckte var superkort och undrade hur man hann jobba alls den korta tiden.

Men för mig som är morgontrött var det jätteskönt att börja 10.
Det var ett butiksjobb. Numera jobbar jag inom vården.
Men när jag kommer börja jobba igen efter föräldraledigheten kommer jag inte vilja jobba mer än som längst 8-14.

Det är klart det kan vara skönt att jobba så lite och ha sovmorgon, det är väl mer att man blir väldigt begränsad i vilka yrken man kan ha om man jobbar så lite. Absolut att man kan jobba några timmar i butik eller stall t ex, och hinna åstadkomma nånting. Men många yrken funkar bara inte att sköta på tre timmar om dagen, allrahelst om man dessutom är bunden till att arbetet måste ske just mellan 10:30 och 13:30.

KL

Så mycket att tänka på med barn, som aldrig passerat genom min hjärna förut.

När öppnar era dagis? Jag har en bit att pendla och vissa dagar skulle jag isf behöva lämna strax före 6 på morgonen. Mannen kan troligen lämna senare, men reser då och då i tjänsten, plus att det vore bättre om han kunde hämta, för att det inte ska bli så långa dagar...

OBS barnet är inte fött än ;)

Jag har även svårt att se hur man ska kunna få en fungerande ekonomisk situation om föräldrarna jobbar så lite som ungefär fyra timmar om dagen i butik eller stall. Sådana arbeten brukar ju inte vara exceptionellt högavlönade.

Hur underbart det än är att ha sovmorgon och dessutom vara ledig större delen av eftermiddagen, så är det ju trevligt att kunna betala hyran och få något att äta emellanåt.

Vår äldsta var 21 månader när han började hos dagmamma. Efter inskolningen så gick han ca 07.45 - 16.00. Våra jobb, vår bostad och dagmammans bostad låg då inom en radie av ungefär 200 meter så det var väldigt enkelt med lämningar och hämtningar. Vi flexade lite; den som lämnade började lite senare och den som hämtade slutade lite tidigare. Sambon var också föräldraledig en heldag i veckan så han gick alltså 4 dgr/vecka.

Nu har våra två barn börjat på förskola efter vår sista f-ledighet med den lilla. Hon var 16 månader när hon började. Inskolningen drog ut enormt på tiden pga att hon drabbades av ungefär 4-5 förkylningar/infektioner under inskolningen - strax efter. :crazy: NU har vi äntligen två "hela veckor" bakom oss *ta i trä*. Våra barn är nu kl 07.00 - 16.30 på fsk, mån-tis och tors-fre. Vi är föräldralediga på onsdagar (tar varannan) så att de får ett "break" då. Dagarna är ju rätt långa, men det går faktiskt alldeles utmärkt. De är glada och orkar med så mycket man kan förvänta sig på kvällarna. Läggs någon gång mellan 19 och 20 (stora lite senare än lilla) för att orka upp kl 06 morgonen efter.

Jag tror att om man kan gå ner i arbetstid så är nog egentligen det bästa för en liten (som er och vår) att gå 5 dgr/vecka, men kortare dagar. Men det är ju också en praktisk fråga. Vi bor numera ca 1 mil från förskolan/stan. Vi pendlar gemensamt och skulle vi välja just kortare dagar istället för en heldag ledigt i veckan så hade vi fått åka i två bilar istället för en = dubbel bensinkostnad. Av det skälet kör vi på som vi gör nu och som sagt; det går riktigt bra tycker vi.

Jag har funderat på det där. Jag tror det för många barn kan passa bra att gå fyra lite längre dagar och ledig en. Sen om det är optimalt att gå som ni har eller vara ledig tre hela dagar på raken vet jag inte. Jag tror dessa pauser är så viktiga. Det är kanske smart att ha en vilodag på mitten faktiskt. Våra barn är riktigt trötta på torsdag och fredag är motigt. Jag skulle däremot inte välja att vara ledig på tisdag eller torsdag, om det gick att välja.

Jag tycker att det verkar helt otroligt med 1 åringar med långa dagar som INTE blir trötta. Jag har aldrig träffat på ett sådant barn själv. Jag skulle nästan ta det som en överstimulering istället. Jag har en gång lyckats överstimulera en unghund och ibland träffar jag barn med dettta beteende och oftast leder det till att barnen får ÄNNU längre dagar för att föräldrarna inte orkar ha dem hemma.

Speciellt vår son har varit väldigt vild och det har alltid känts viktigt att försöka begränsa hans förskoletid för att inte dra upp honom ytterligare, även fast han helst velat vara på fsk från morgon till kväll. Skönt hade det också varit för mig. Men jag har känt att det blivit viktigt åt andra hållet istället.

Varför är det otroligt? Vårt barn har varken blivit trött eller överstimulerad av att gå "långa" dagar, dvs 8-9 timmar. Han är inte vild när man hämtar honom, utan glad, och sätter normalt igång med att leka med sina klossar när han kommer hem, alternativt stannar vi vid någon lekplats på vägen. Ingen större skillnad mot om han varit hemma en dag. Hämtar man väldigt tidigt, runt två, så är den enda skillnaden att han har mer överskottsenergi då, och man får se till att gå ut och busa ordentligt på eftermiddagen för att ersätta uteleken på dagis på eftermiddagen. Miljön på dagis är aldrig högljudd och stimmig, och för hans del tror jag inte det är stor skillnad om han är med oss eller förskolepersonalen på en lekplats. De gånger man kan märka att han blir lite tröttare än vanligt och somnar tidigare är när han är hos mormor på landet, och då för att de ofta är ute i trädgården och skogen större delen av dagen och det blir mer fysisk aktivitet än hemma i stan.

Jag har även svårt att se hur man ska kunna få en fungerande ekonomisk situation om föräldrarna jobbar så lite som ungefär fyra timmar om dagen i butik eller stall. Sådana arbeten brukar ju inte vara exceptionellt högavlönade.

Hur underbart det än är att ha sovmorgon och dessutom vara ledig större delen av eftermiddagen, så är det ju trevligt att kunna betala hyran och få något att äta emellanåt.

Det förutsätter nog att det bara är en av föräldrarna som kör en sådan arbetstid och att den andra jobbar längre timmar. Alternativt att man bor väldigt billigt och odlar/jagar själv eller har ordentligt med pengar sedan förut.

Jämfört med att föräldrarna är hemma på heltid under hela barnets uppväxt tycker jag dock att det låter sunt för barnen med några timmars förskola per dag för att även få prova på den världen. Men det är en högst personlig reflektion.

Jag har funderat på det där. Jag tror det för många barn kan passa bra att gå fyra lite längre dagar och ledig en. Sen om det är optimalt att gå som ni har eller vara ledig tre hela dagar på raken vet jag inte. Jag tror dessa pauser är så viktiga. Det är kanske smart att ha en vilodag på mitten faktiskt. Våra barn är riktigt trötta på torsdag och fredag är motigt. Jag skulle däremot inte välja att vara ledig på tisdag eller torsdag, om det gick att välja.

Vi jobbar ju 80% båda två så våra barn har ju haft ledigt 4 dagar i rad och sedan en kort onsdag då de blir hämtade av släktingar. Vi var lite oroliga först att de skulle tappa sammanhanget men för dem har det fungerat utmärkt. Men det är säkert olika på olika barn.

Jag tycker att det verkar helt otroligt med 1 åringar med långa dagar som INTE blir trötta. Jag har aldrig träffat på ett sådant barn själv.

Det har inte jag heller. Det låter ytterst ovanligt men det verkar ju finnas undantag.

Det förutsätter nog att det bara är en av föräldrarna som kör en sådan arbetstid och att den andra jobbar längre timmar. Alternativt att man bor väldigt billigt och odlar/jagar själv eller har ordentligt med pengar sedan förut.

Så kan det ju vara. I så fall skulle jag tycka att det var jobbigt att de vuxna blir så ojämbördiga. Dvs att den ena blir huvudsaklig förälder (och möjligen även huvudansvarig för hemmet) medan den andra blir huvudsaklig försörjare. Jag som tror på jämställda relationer, ser gärna att båda parter har mer likartade livsvillkor. (Tex att båda går ner i arbetstid istället för att bara den ena gör det, om man nu vill minimera dagistiden.)

Jakt och odling verkar inte direkt leda till minskat behov av barnomsorg, tycker jag, eftersom barnen inte riktigt kan vara med när man jagar och odlar i sådan skala att man kan leva på det. (Självklart kan de vara med när man pysslar i sitt lilla grönsaksland, men det är ju något annat än att odla istället för att jobba.)

Jag bodde själv med ett barn när jag jobbade så.
Jobbade ju varannan fredag-lördag 21-02 (som croupier, med fast lön +provision) också ifall det missades.
Hade i alla fall inga problem att betala mina räkningar. Jag var van att leva på rätt lite pengar, så det var inget jag tänkte på. Jag och sonen fick det vi behövde.

Hade jag bara haft halvtidsjobbet i butiken hade jag inte klarat mig.

Sa dock upp mig när jag fick heltidsjobb. Tröttnade på krogjobbet.
Men då var sonen lite äldre och det kändes lite bättre med långa dagar. (7-16)

Senast ändrad:

Det här får jag inte ihop. Du menar alltså att en förälder inte kan jobba för att barnet är vaket till sent, samtidigt kan barnet inte tex följa med och handla med den andra föräldern två timmar innan läggning för att hen är för trött. Varför lägger man inte barnet om det redan två timmar före läggning är för trött för att göra något? Sitta i en kundvagn i affären är inte hyperjobbigt direkt.

Så kan det ju vara. I så fall skulle jag tycka att det var jobbigt att de vuxna blir så ojämbördiga. Dvs att den ena blir huvudsaklig förälder (och möjligen även huvudansvarig för hemmet) medan den andra blir huvudsaklig försörjare. Jag som tror på jämställda relationer, ser gärna att båda parter har mer likartade livsvillkor. (Tex att båda går ner i arbetstid istället för att bara den ena gör det, om man nu vill minimera dagistiden.)

Men är det verkligen så på riktigt? Eller är det föräldrar som inte skulle dela på något alls även om båda jobbade heltid?

Om jag jobbar två timmar kortare än barnens pappa åker han en timma tidigare till jobbet. Vi drar lite på oss. Jag gör absolut inga hushållssysslor på den timmen. Möjligtvis sopar lite i hallen.

Jobba jobba.

Sen hämtar jag barnen och det brukar ta sin tid. Vi kanske kommer hem en timme snabbare än pappan eftersom jag har kortare resväg. Oftast börjar jag hacka middag när ungarna landat hemma. Ibland är den färdig, ibland inte.

Pappan lagar mat någon gång i veckan när jag jobbar eftermiddag. Jag brukar heller inte sköta hemmet de dagar jag börjar senare utan jag brukar träna eller jobba administrativt lite beroende på väder.

Jag har svårt att se det som är så ojämnbördigt? Till min nackdel dessutom? Möjligtvis att deras pappa tränar på helgen och jag själv måste ta hand om barnen några timmar. Men det måste väl ändå ses som okej??? Annars blir man ju väldigt låst om man måste bete sig som om man är fastvuxna i varandra?

Lönemässigt ja. Men det löser sig eftersom vi kompenserar för det och sen vänder konceptet efter en tid.

Jag förstår vad du säger men jag tror att småbarn gynnas mer av en lagom dos förskola/hem än att båda föräldrarna skulle känna sig tvungna att yrkesarbeta exakt lika mycket (om det nu betyder heltid/ heltid+).
Ang. odling hemma så säger jag nog arbete som arbete. Jag tycker inte att yrkesarbete alltid behöver vara normen. Men nu halkar vi nog in på ett sidospår:D.

Precis som du säger så tänker vi flexa. När börjar du jobba om du slutar 14?

Då börjar jag 0730, då hinner jag med en halvtimme lunch och göra mina sex timmar. Sen vissa dagar om jag ska på tjänsteresa blir det ju hela dagar för mig, men då hämtar mannen tidiga tiden så det blir samma för barnet i alla fall. Det funkar bra för oss.

Jag har svårt att se det som är så ojämnbördigt? Till min nackdel dessutom?

Jag skrev utifrån antagandet att den ena jobbar fyra timmar om dagen (var det väl?) och att den andra då högst troligt jobbar minst heltid. Och jag förstår inte hur så olika livsstilar för de vuxna i samma familj inte skulle skapa ojämbördighet. Ojämbördighet behöver inte nödvändigtvis vara till den ena partens nackdel, i mitt exempel tänker jag mig snarare att det är till bådas nackdel, fast på olika vis.

Om bra föräldraskap förutsätter så korta dagisdagar som beskrevs, betyder det ju att bara den ena föräldern blir en bra förälder, med det upplägget.

Mitt exempel hade inget med dig att göra, och jag ser inte heller stora likheter mellan exemplet och det du beskriver.

Ang. odling hemma så säger jag nog arbete som arbete.

Precis! Och odling hemma inriktad på att ge mat (inte bara ett par tomater, lite basilika och några bondbönor), kräver nog barnomsorg det med, för att fungera.

Om man inte är morgonpigg o kliver upp o käkar frukost i lugn o ro innan man väcker barnet

Du menar alltså att man har ett ojämbördigt förhållande för att en går ner i tid under småbarnsåren? Gäller det oavsett vem som gör det och även om man delar på det så att t ex pappan jobbar mindre ett år o mamman mindre ett år?

Om den ena är huvudsaklig förälder i praktiken och den andra är huvudsaklig försörjare, så har man ju väldigt olika livsvillkor, vilket så klart gör förhållandet ojämbördigt.

Naturligtvis spelar det ingen roll hur det där fördelas mellan parterna för själva ojämbördighetens skull, däremot spelar ju rollfördelningen roll för en massa andra saker i sammanhanget. Sannolikheten för att mamman skulle leva ett liv i periferin i relation till sina barn, är ju mindre än att pappan gör det, nästan oavsett hur allt annat är organiserat.

kl

Att gå ner i tid betyder inte automatiskt att man är den som ändå är mest med barnet. Detberor helt på arbetstiderna.

Jag har valt att jobba deltid fast jag får jobba mer om jag vill. Det medför att dottern antingen får sovmorgon eller hämtas tidigt på dagis, så hon slipper långa "heldagar". Så jag antingen lämnar eller hämtar, inte både och.
En av oss får morgonen med henne och en av oss eftermiddagen.
Jag är ledig varje måndag och umgås med henne själv hela dagen. Men så jobbar jag varannan helg (dock hemma kl 12 då) och då är det hon och pappan som har ensamtid.

Så trots att jag jobbar deltid och pappan heltid så får hon i princip lila mkt av oss båda, och hemmet tas hand om båda två i samma utsträckning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
777
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 858
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna