Osäker på förskoletider!

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 19815
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 10 561
Sv: Osäker på förskoletider!

Nä det där tycker jag låter som trist attityd! Har precis skolat in min dotter och medan vi var där var det en nyinskolad pojke i gruppen reagerade precis som din son. Grät och ville vara i famnen. Han hade en favoritfröken som han ville vara hos. Hon bar och tröstade och var hur tålmodig som helst. Aldrig att det var någon menande blick till mig som förälder om hur jobbigt det var att han var så ledsen. Det fick mig som förälder att känna mig trygg.

Tyvärr har jag ingen aning om hur man hanterar det från din sida. Men jag ser nu när jag hämtar min dotter att pojken i fråga verkar vara glad, nöjd och ha vant sig vid situationen. Det kommer säkert din son också att göra snart.

Han är glad på morgnarna hela vägen tills jag ska lämna över honom till fröken, då börjar han gråta. Och när vi är på väg hem vill han gärna springa in igen, så det känns ändå som att han gillar att vara där, men att han vill att jag ska vara med.

Det låter ju ändå positivt. Han gillar att vara där men är inte redo att vara utan förälder än.

Det blir ju inte bättre av att särskilt en i personalen är väldigt skuldbeläggande. Igår när jag ringde för att höra hur det gick så sa hon att typ ”han skriker och skriker, det här går inte, Fröken A måste bära honom hela tiden och hon har så ont i sin rygg och det är snart jul (?). Jag svarade inte utan bad att få prata med Fröken A som är vettig.

Idag när min sambo hämtade så sa samma person att han bara skriker och skriker, det är så synd om honom (upprepat flera gånger), han väcker de andra barnen på vilan och vi har inga vikarier och det är så jobbigt för oss.

Fan. :cry:

Är jag fel ute som tycker att de väl får lösa sina problem på jobbet? Ska jag ha dåligt samvete för att de har ont i ryggen och inga vikarier?

Nä, ont i ryggen är ju självklart inget som ni ska lastas för. Om älsklingsfröken dock blir sjukskriven för detta så kommer ju ni i kläm. Däremot tycker jag inte att det är skuldbeläggande att säga att barnet skriker och gråter dagarna i ända. Det blir ju ohållbart för alla, speciellt för ert barn.
Har ni någon möjlighet att förlänga inskolningen? Det är väl vad jag spontant skulle tänka på att göra (vi hade tagit höjd för detta och sparat en hel del dagar som vi kunde använda om vi hamnat i den situationen). Just nu ser jag faktiskt det som den enda lösningen. Jag hörde faktiskt om en förälder som skolat in i 3 månader innan det fungerade men det är ju långt ifrån säkert att det finns ekonomisk möjlighet till detta.
Ett samtal till områdesansvarig kanske där man förklarar situationen och hör om möjlighet till extra resurs så att fröken A kan ägna sig mer åt barnet?
Åh, jag lider med er och barnet, inte roligt när det blir så.:cry:

Ja det blir ohållbart i längden men då gäller det ju att som personal vara lite konstruktiv och tillsammans med föräldrarna ta några minuter och resonera med dem kring situationen och inte bara upprepa hur synd det är om barnet och personalen själva utan att visa någon öppning för diskussion. Det kan ju knappast vara första gången ett barn är ledsen så msn borde väl ha någon form av strategi.

Sista dagarna vi hämtade hade hon en helt annan attityd, tror att övrig personal pratat med henne om hennes bemötande.

Jag tror också att det kommer gå bättre nu för barnet för vi komd på att han behövde sova. Han sov väldigt lite på vilan under hela veckan och vaknade alldeles för tidigt på morgnarna hemma. Natten till fredagen sov han mer än 12 timmar och sen en hel timme på vilan och personalen sa att det gått mycket bättre, han hade varit glad och lekt med de andra barnen. Hoppas verkligen att det var det som var problemet.

Senast ändrad av en moderator:

Fast egentligen får man inte ta ut FP under inskolningen.

För mig är det en ohållbar ekvation att barnen ska ha lång inskolningen, långt sommarlov, ledig alla lov och långt jullov. Vart ska man få alla semesterdagar ifrån?

Nu blev det här helt utanför ämnet, men jag ligger på soffan sjuk och sömnlös och det bara ploppade upp ;-)

Vi hade problem med dottern i början. Hon var trött och hungrig. Hungrig innan lunch och sen för trött för att äta. Ibland fick hon sova först och äta lunch efteråt.

Men sen började jag hälla i henne en flaska välling i princip med ytterkläderna på och det löste en del :-)

Var hon pigg och glad efter vilan tolkade jag det som att hon faktiskt tyckte det var okej att vara där.

Dock är hon inte som sin storebror som är en äkta förskoleunge. Men hon tycker det är helt okej.

Får man inte ta fp under inskolningen? Varför? Man jobbar ju inte utan har tagit ledigt för att vara med sitt barn. Måste man ta semester menar du?

Får man inte ta fp under inskolningen? Varför? Man jobbar ju inte utan har tagit ledigt för att vara med sitt barn. Måste man ta semester menar du?

Och tar du semester får inte barnet vara på förskolan. :p ;)

Det låter ju som att ni börjat få ordning på hur det fungerar. Det är (ofta) jättejobbigt i början i den nya förskolemiljön för barnen. Om jag var du skulle jag nog försöka korta dagarna och hämta direkt efter vilan och kanske försöka lämna lite senare. Dagarna blir kortare, men barnet lär sig ändå att man är på förskolan utan mamma eller pappa.

Såvitt jag vet får man ta ut fp under den del av inskolningen då man själv är på förskolan. Det gjorde vi iaf, och det var inga problem.

För att man under inskolningen lämnar barnet till barnomsorgen och går hem! Förutom den föräldraaktiva inskolningen då när man är med hela tiden.

Men vem kollar det?

Ingen.

För att man under inskolningen lämnar barnet till barnomsorgen och går hem! Förutom den föräldraaktiva inskolningen då när man är med hela tiden.

Men vem kollar det?

Ingen.

Vår inskolning (14 dagar) gick till så att jag var närvarande i princip hela första veckan (dock passiv), andra veckan lämnade jag kortare stunder som senare utökades till längre stunder. Det hade inte gått att sköta ett jobb under tiden förutom möjligtvis de två sista dagarna.

Nä jag vet, det fungerar inte i praktiken. Man får ta ut delar av dag om man nu skulle vilja vara extremt noggrann.

Men det är jättebra att du skriver att man som förälder ska vara passiv, under den föräldraaktiva inskolningen! (Det kanske skulle heta föräldrapassiv inskolning. Många har väldigt svårt med att vara passiva... Väldigt.

Ja om ni nu fortfarande inte tror mig...

FK skriver klart och tydligt att man bara får FP den delen av dagen man är med barnet och inte när man lämnar dem.

Hej alla föräldrar!
Är det dags att skola in ditt barn på
förskola? Du vet väl om att du kan ta
ut föräldrapenning under inskolningen,
men bara för den tid som du är
tillsammans med ditt barn på
förskolan. Du kan inte få
föräldrapenning för den tid som du
lämnar ditt barn på förskolan.
Är du med barnet på förmiddagen
men lämnar barnet på förskolan på
eftermiddagen kan du högst få halv
föräldrapenning för den dagen.

Senast ändrad:

Men det är jättebra att du skriver att man som förälder ska vara passiv, under den föräldraaktiva inskolningen! (Det kanske skulle heta föräldrapassiv inskolning. Många har väldigt svårt med att vara passiva... Väldigt.

Är det så? Man vill ju att pedagoger och barn ska klicka, det är ju de som ska vara tillsammans sedan. Själv tog jag med mig en bok:D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 679
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
777
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 454
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 858
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna