Osäker ryttare och unghäst = problem

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Myy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 304

Myy

Trådstartare
Hej!

Jag behöver goda råd och tips. Är osäker i hoppningen och min hoppglada, men helt orutinerade unghäst, har börjat tycka att detta med hoppning är lite läskigt.

Problemet bottnar bl.a. i att jag inte kan få avstånden att stämma. Löshoppar en hel del, men även då ser jag att avstånden blir fel och försöker då direkt att rätta till hindren när jag ser detta. Då jag rider så märker jag även då efter första eller andra gången att avstånden blir fel och försöker rätta till det. Men det är inte alltid så lätt när jag rider.

Min häst har dock varit väldigt osäker i början av "utbildningen", då stannade han nästan alltid på alla hinder en gång innan han hoppade hindret. Sedan kom det en period då han blev "övermodig" och ville kasta sig över alla hinder han såg. Kunde nästan inte rida dressyr om det fanns ett hinder uppsatt, för att han drog mot hindret hela tiden. Nu har vi hamnat i den onda cirkeln att han försöker springa förbi hindret alternativt tvär stannar framför hindret om det är på en rak ansatts. Rider jag över ett litet hinder från en sväng ex: från hörnet och in på diagonalen så hoppar han oftast hindret direkt. Men han biter gärna tag i bettet och vill ligga på. Jag blir då mycket osäker eftersom jag inte vet om han kommer att tvär stanna, springa förbi eller om han bara tycker att det skall bli kul. Ställer jag upp två hinder längs långsidan på ridhuset med 15 meter så stämmer inte avståndet alls utan det blir 2, 5 eller 3,5 språng.
Lägger jag en travbom och sedan 2,3 m till litet kryss och efter krysset 5,5 m till litet rättuppstående så blir det bara super trångt. Travbomen blir för långt bort och mellan kryss och rättuppstående måste jag ha närmare 6,5 för att få ett språng.

Rider för instruktör 1gång/veckan men bara dressyr. Har tidigare tagit även hopplektioner men det var nu länge sedan. Min häst är 5 år och hinder "höjden" ligger mellan 30-50 cm beroende på dagsformen. Hästen är dock löshoppad upp till 1,10m. Vad gör jag för fel? Någon som vill ge mig tips och råd?

Sv: Osäker ryttare och unghäst = problem

Okej, det låter ju inte så kul:(
Men jag skulle ta hjälp av en tränare med det samma!;)

Det jag tycker du borde göra är att ta lektioner. Det är det bästa. Sen ska du tänka på att rama in ordentligt, just på din häst. Om hästen känns ostadig vid långa ansatser, alltså vinglar lite, så måste du rama in, och rama in. När du kommer mot hindret sära lite på händerna, så fort hästen är påväg på sidan av hindret led tillbaka den och var med med skänkeln. Men om hästen bara böjer sig som en banan rätar du ut den och kickar till med skänkeln.

Ett tips är att börja lågt, då kan din häst ta det från stillastående, för du måste visa att det inte är okej att göra på det viset.
Och du som ryttare måste verkligen bestämma dig om du ska hoppa hindret, om ryttaren är osäker så blir hästen ännu mer osäker. Och sluta oroa dig för att den ska tvär nita, du och din häst måste börja lära er att komma överens. Visa att du bestämmer!
Sen som du kanske redan vet, så är små saker som: Om häste går på sidan, HALT direkt vänd tillbaka inte rida förbi och kom på det igen, för då fick ju häste som den ville. Använd spö om den inte lyssnar.

Alltså, rama in, sära på händerna, i värsta fall sätt dig ner i sadeln och börja på lägre höjder så hästen börjar känna sig säker.
Hoppas det funkar ! /Natalie

Hoppa aldrig hästen utan att ha ngn rutinerad ryttare eller allra helst tränare med. Bäst av allt hade väl egnetligen varit om någon annan kunde hjälpa dig att utbilda hästen.

Hur gammal är hästen förresten?

Alla hästar är väl mer eller mindre osäkra i början, det är ju naturligt. Och om du då har fel avstånd/inte riktigt kan hantera situationen kommer hästens självförtroende att brytas ner och till slut vill den kanske inte hoppa alls. Så för att bryta den onda cirkeln, ta hjälp och hoppa för guds skull inte själv!

Ett tips är att börja lågt, då kan din häst ta det från stillastående, för du måste visa att det inte är okej att göra på det viset.
Och du som ryttare måste verkligen bestämma dig om du ska hoppa hindret, om ryttaren är osäker så blir hästen ännu mer osäker. Och sluta oroa dig för att den ska tvär nita, du och din häst måste börja lära er att komma överens. Visa att du bestämmer!
Sen som du kanske redan vet, så är små saker som: Om häste går på sidan, HALT direkt vänd tillbaka inte rida förbi och kom på det igen, för då fick ju häste som den ville. Använd spö om den inte lyssnar.

Alltså, rama in, sära på händerna, i värsta fall sätt dig ner i sadeln och börja på lägre höjder så hästen börjar känna sig säker.
Hoppas det funkar ! /Natalie

Hon skrev ju att de hoppar lågt. Sedan tycker inte jag att det är någon vidare bra idé att ta till spö på en orutinerad unghäst!:eek:
Bättre att någon annan hoppar hästen till en början, då TS skriver att hon är osäker. En orutinerad unghäst ska helst ridas av en någorlunda rutinerad ryttare som är säker på sig själv.

Jag tycer att det bästa du kan göra med din häst det är att lämna den på tillridning hos någon duktig unghäst utbildare, väl investerade pengar. Man ska inte tragga med en unghäst om det bara blir fel. En osäker ryttare +en unghäst blir alldrig bra.
Sen efter det tycker jag ett du ska skafa en bra tränare, eller träna för den som ridit till hästen.

Det är klart man kan använda spö på en unghäst, men man måste veta varför och vad man vill ha ut av det, och ge mycket beröm när hästen gör som du menar.

LYCKA TILL

Säger som alla andra- Ta hjälp!

En orutinerad häst ska ridas av en rutinerad ryttare och en orutinerad ryttare ska rida på en rutinerad häst!

risken finns att både du och hästen blir avskräckta och aldrig mer hoppar.

rid hästen på marken om du känner att det går bra och överlåt hoppningen åt ngn annan som är rutinerad på unghästar och passa på att under tiden träna dig sjäklv på en mer rutinerad häst, så kan du ta över hästen i hoppningen igen när ni båda är tryggare och då hoppa för tränare.

(kuriosa: en 5-åring bör befinna sig på minst iaf 1.00 m-nivå uppsuttet om inget speciellt hindrat den i utvecklingen/utbildningen)

Senast ändrad av en moderator:

...och börja för guds skull inte laborera för mkt med avstånden med en unghäst! det kan ge den stora problem i framtiden.
som john whitaker sa (typ): "bästa sättet att förstöra en unghäst är att utbilda den på fel avstånd"

en femochenhalva som du beskriver, SKA vara just 5,5m mellan hjälphinder och hinder och speciellt när det är så lågt som du säger borde det bli LÅNGT mellan hindrena.

Först och främst så håller jag med alla ovan - ta hjälp av tränare direkt och hoppa inte utan tränare tills ni fått det att fungera med förtroende hos både häst och ryttare.

En unghäst som är svag och osäker behöver hjälp. Att hoppa i trav är lite jobbigt för dem, men ändå bättre än att börja i en galopp om den inte är stark nog. Anledningen till att du inte får avstånden att stämma är att hästen är så "grön" att den helt enkelt inte hoppar riktigt som den ska. Om man tittar på 5,5:an du försökt med, så gissar jag att du rider i en ganska försiktig trav in (därav lite långt med bommen) och sen hoppar hästen ett långt språng över krysset och far iväg efter, och därför blir det för trångt till oxern. (Dock mystiskt hur det kan bli det när det är så lågt...)

Nu vill vi ju att du tar hjälp av tränare, men för att lösa det problemet du har på den här övningen gäller det att du travar i ett bra tempo. Vanlig frisk trav med bra takt. Avståndet för en orutinerad häst kan du öka upp till kanske 6 m, men absolut inte mer. Hästen måste lära sig att bromsa upp. Låt det vara lite trångt tills den lär sig. Efter serien kan du lugnt sakta av till trav igen. Sen är 30-50 cm knappt hoppning för en ridhäst, det är upphöjda kavaletti! ;) Låt krysset vara lågt och sen försök få upp höjden på oxern iaf mot 70-80 så hästen kan hoppa ett vanligt språng!

Det du skriver om din häst är inget konstigt, så beter sig alla unghästar och får de inte det stöd och den hjälp de behöver så lär de sig inte heller rätt!

Men som sagt var - hitta en hopptränare och lycka till!

PS: Vid löshoppningen ska hästar gå på 6,80-7,20. Behöver du länga mer går hästen absolut för fort och hoppar bara på fart med en helt felaktig språngkurva. Lugna ner den och även löshoppa den i trav ett tag om den inte backar av när du kortar ner avståndet!

Hej och tack för ditt svar!

Alla har rekomenderat tränare och ja, jag skall försöka hitta en bra hopptränare igen. Min förra flyttade och har inte tid att åka längre sträckor eftersom hon tävlar mycket. Till den/de som trode att jag var orutinerad vad gäller unghästar så är svaret att jag nog inte anser mig vara det men att det just i hoppningen med denna hästen har blivit så att jag känner mig osäker på mig, hästen och hoppningen. Därav denna tråd. Nog om det.

Det jag undrar över Cyllene är hur jag kan löshoppa i trav? Han vill gärna rusa in i hinderserien. Är det studs så bromsar han och kommer lugnt andra gången men annars så vill han som sagt gärna rusa. Bockar och tycker att det är superkul. Så hur kan jag då få honom att travhoppa?

Hoppa i trav är en jätte bra idé, då har både ryttare och häst gott om tid på sig innan hindret, och så blir det inte lika svårt med avstånd. Jag hoppar nästan alla unghästar jag rider mest i trav, just för att de ska hinna med. Markbom tycker jag också man ska ha, så att den har en linje att "sikta in" sig på.

Men framför allt att ha en bra tränare, eller åtminstonde någon annan lite kunnigare som kan stå på backen och hjälpa till. Lycka till!

Du springer helt enkelt med honom i traven och släpper honom försiktigt mot hindret. Annars tänker du ju helt rätt som använder studsen om det bromsar honom själv. Det är det som är viktigast i det här läget - få honom att backa av och inte rusa. Han måste anpassa sig till avstånden och inte tvärtom!

Precis, missade det lite. Var övertydlig med markbom. Rulla gärna ut den ca 30 cm innan hindret för att hjälpa honom få en bra språngkurva.

Knapp lån. Uppdatering.

Nu har det lossnat!

Tack för tipsen angående löshoppningen, de gjorde susen! Rider nu även hopplektioner för privattränare och det fungerar riktigt bra. En lite clear round på klubbnivår har det blivit också, bara för träningens skull.

Den "bekväma" hopphöjden är fortfarande 60 cm men nu flippar jag inte ur när hindren blir lite högre utan litar på min häst och han har börjat ta förhållningarna så som jag vill.

gratulerar! :)

det är så skönt när det fungerar och är på väg åt rätt håll!

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 332
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 397
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 589
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Renoverings-hjälpen
  • Klädråd, bröllop.

Hund, Katt, Andra Djur