Oseriös ägare!!!

B

**BORTTAGEN**

Jag har nyligen blivit medryttare på ett sto som tyvär ägs av en person som borde ha moppe i stället för häst....
Hästen är inte omskodd på minst fyra månader.Hoven har börjat växa över skon och en sko är helt skev och sitter löst.Hovslagaren kommer inte för än 16/12.Pratade med ägaren i dag och hon sa att hon tänkte rycka av skorna själv?! Medför inte det risk för skador på hoven? hästen är redan ömfotad som det är så jag har inte kunnat rida den på sistonde. ägaren har inte sett till sin häst mer än en gång på de senaste två veckorna. Jag fick ta hand om hennes häst fem dagar istället för två redan första veckan och jag fick ringa henne efter tre dagar och lämna rapport, hon ringde inte trots att vi bara träffats en gång tidigare. Nu har kraftfodret varit slut i snart två veckor som tur är ingår hösilage och korn i hyran. Jag och en kompis funderade på att ta hästen på foder under en tid men då uppdagades det att hästen inte är försäkrad. Hästen kan ingenting och inte ägaren heller. Ex. hon har tränat sitt varmblod i att TÖLTA???!!!hon har tagit ut sin häst max tre dagar i veckan och då ridit 2-3 timmar och kommit in med en häst skummig av svett. hästen hade ett gammalt skavsår i mungipan som orsakats av ett för stort bett. Såret gick givetvis upp när jag red för andra gången(det var så jag upptäckte det)I stallskåpet fanns inte ens jodopax el annan decinfection än mindre bommul eller helosan.Det har jag köpt nu. Tog även med ett bett jag hade på min gammla travare som passade ypperligt. så nu har såret nästan läkt.
Jag trodde i min enfald att jag skulle ha hand om en häst två dagar i veckan som avkoppling inte att jag skulle få en tung ansvars börda...
Vad gör man!!!
Hästen är ju så rar och kontakt sökande och hon vill så mycket trots att hon inte riktigt förstår alla gånger.
Det skär i hjärtat när man kommer dit och ser hur glad hon blir över lite uppmärksamhet.
Jag orkar snart inte mer då jag jobbar heltid och ville ta hand om en häst som avkoppling inte som en ansvars börda.
Vad gör man!!! :(
 
Usch,låter inget bra.Din sköthästs ägare låter ungefär lika ansvarstagande som en tjej i vårt stall.........heöt oansvarlig alltså.Vad händer om du pratar med henne?Inte ska en skötare behöva köpa saker osv och ska du ta hand om hästen som din egen så se till att skriva papper på vad som kommer att gälla så du inte blir lurad.Lycka till.
 
Vet inte riktigt vad du kan göra men ngt måste hända. Hur är stallet hon står i? De kanske kan prata lite med ägaren? Hota med anmälning?
För trots allt så är ju inte hästen ditt ansvar men jag förstår till fullo hur du känner det.
Man blir så ledsn när sådana personer skaffar häst. man undrar hur de tänker ibland... :(
Hoppas du hittar en lösning snart
 
Jag tycker du ska prata med henne till en början och påpeka lite fint om att det inte finns sårvårdsprylar vilket är ett måste osv. Om hon är oerfaren så hjälp henne på traven om vad en sårvårdslåda ska innehålla och om hur viktigt det är med skor o så. Inga hovar, ingen häst som vi alla känner till.
Vem tar hand om hästen när varken du eller hon är där? Kommer den ut om dagarna?
Betalar du medryttaravgift?

Jag tycker du ska skriva upp saker du köper till hästen och sedan be henne om pengar för det.
Och bättrar hon sig inte tycker jag du ska anmäla henne för att hästen miss-sköts!!!
Och man kan ju inte rycka bort skon från hoven, då skadas den juh.
När min häst fick en lös sko så tog en kille i stallet bort den som man ska, dagen efter var hovslagaren på plats...

Och hur lär hon hästen att tölta?? Vet hon vad hon ger sig in på överhuvudet taget???
Visserligen hade jag en travare en gång som både passade o tölta, men han valde det själv, men han var vältränad och fick god motion....

Stackars lilla pålla..... Så får man inte behandla någon!!
Hoppas du kommer på ett sätt att säga till henne så hon fattar att det är allvar...
 
Usch, jag får lite ont i magen och en känsla av att det här har jag hört förut... Om det är som jag tror så kan den här tjejen verkligen _ingenting_ om hästar och hästvård... Och tyvärr lär det inte hjälpa att prata med henne heller, det blir nog "anfall är bästa försvar" ganska omgående.
För hästens skull vore det underbart om du orkar vara kvar. Risken finns väl dock att om du sköter om hästen på bästa tänkbara sätt så får du skit för att du "tar över" ??
Hur är det i stallet för övrigt? Andra stallkompisar på samma nivå eller tar de hand om sina hästar bättre? Vad säger de om hästägarens sätt att sköta sin häst? Kan du få stöd via dem?
Lycka till, du har en tuff uppgift framför dig. Jag hoppas du orkar för pållans skull, men förstår verkligen om du ger upp. :bow:
 
*usch*
Stackars både Dig och hästen. :(
Om det finns andra människor i stallet är det lite konstigt att ingen annan reagerar starkt på detta! Det skulle jag ha gjort! :mad:
Hoppas att det löser sig ganska omgående! *håller tummarna*
Lycka till!!
 
Jag har stött på flera sådana här fall och det är ju tyvärr så att dessa ägare utnyttjar andras goda vilja.

Vet att det är svårt men vore jag dig skulle jag sluta sköta om denna hästen och prata med stallägaren att göra samma sak.

Ägaren kan skita i sin häst bara för att andra sköter den åt henne.

Ang fötterna är det djurplågeri och bör anmälas.

Det ultimata vore ju om ni kunde ta hästen på foder men endast om ni har tiden och pengarna till detta.
 
Hej vännen...

Även om du gör som nån här föreslog, slutade sköta hästen, har jag på känn att du ändå inte skulle kunna "släppa" den helt utan gå och oroa dig och ha dåligt samvete.

Vore jag du skulle nog antingen ta hästen på foder tillsammans med kompisen, om h*n är medveten om skicket på den, eller försöka övertala ägaren att sälja den.

Om du går till ägaren och säger att du vill ha hästen på foder men att den ska försäkras först, då krävs en veterinärinspektion, eller hur? Risken finns ju att hon motsätter sig detta men gör hon det inte så har du ju grund för att gå vidare med detta om du skulle vilja det.

För de ev. extra kostnaderna som uppstår iom detta kanske du kan vända dig till SHV Svenska hästarn värn för bidrag, jag vet inte om de hjälper till med sånt eller inte, men man kan alltid kolla med dem.

Lycka till och det minsta lilla du gör, gör stor skillnad för hästen. Hade det inte varit för dig skulle hon väl stå övergiven dagligen. :bow:
 
Om du inte kan ta hand om hästen själv av ekonomiska skäl kanske SHV kan köpa den?
 
Snälla, snälla du, sluta inte att sköta om den stackars hästen.
Jag har själv varit i samma situation som du. Jag tog hand om stallägarens häst som var bara en hårsmån från en hemsk död pga kallbrand.
Jag lyckades med hjälp av min ursnälla veterinär som gav mej medicin gratis. Det mesta var antibiotika salvor och varuprover.
Altt detta gjorde att hästen fick i drygt fem år en trevlig tillvaro.
Tills jag en fredag morgon kom dit och fann min häst ensam i hagen. Då hade ägaren skickat sin häst till slakt. Slaktbilen hade kommit sent på torsdagskvällen och hämtat henne. Då hon pga av vanskötsel inte såg så mycket, hade hon blivit rätt hysterisk. Så pass panikslagen att dom hade dragit in henne i bilen med hjälp av bla kogrimma och vinsch!!
Efteråt försökte dom få det till att det var mitt fel!!!
Men som tur var så stöttade både min veterinär och hovslagare mej.
Jag får trösta mej med att hästen fick några jättefina år på slutet.
Därför ber jag dej, ge inte upp.
Men jag blir inte arg eller förvånad om du inte orkar.
Jag vet hur hårt och svårt det är att ta hand om en vanskött häst.
Lycka till!!!!!
 
Hej Cloe!

Detta är ett stort problem, och som hästmänniska gör man allt för hästens skull! Mitt enda tips & råd är att du ANMÄLER ÄGAREN!!! Sådana människor ska absolut inte ha med hästar att göra! Det är din rättighet som människa att hjälpa till i en sådan här situation och göra det bästa av det. Hästen kan inom en snar framtid komma till en annan ägare/fodervärd som vill hästens bästa och som faktiskt vet hur man har hand om en häst. Och glöm inte, lägg inte alltför mycket mänskliga aspekter i det hela... var en aning självisk & allt kommer att lösa sig!
Lycka till...
 
usch vad jobbigt..

men jag tror inte lösningen är att anmäla för djurskyddsgrejen, de gör nämligen inget, om hästen får mat och inte blir slagen typ.

hästen har ju en idiotisk ägare, men ingen djurskyddsnisse gör något för att en häst rids fel, möjligtviss så kan det hända något pga fötterna, men det är inte så troligt det heller.

Du kanske kunde köppa loss hästen el något, prata med stallägaren för det är ju trots allt hon som hyser in en missköt häst i sitt stall. på något sätt kommer det kanske lösa sig.. :crazy:
 
Usch detta låter inte alls roligt :(

Men kan ni inte ta hästen på foder då, du och din kompis??
En försäkring kan ni ju teckna själva, en ren sjuk/olycksfallsförsäkring kostar inte mycket alls!!

Stackars pållen som har en sådan matte!

Lycka till!
// Anna
 
Stackars häst..... tror hästen är är evigt tacksam över att du tar hand om den. Försök prata med ägaren få henne att inse att hästen inte mår bra.... men det är ju klart, om hon inte är i stallet så ofta så ser hon inte hur hästen mår. Lycka till.
 
Suck! Det var pga. att andra i stallet reagerade som jag kom in som medryttare. Ägaren ville ha 1000 kr. för två dagar i veckan jag sá att max 500 som ska gå till hästen kunde hon få och det gick hon med på.Vi kom överens om att hon skulle rida fyra dagar i veckan och jag två, vad vi gjort under träningen och hur länge skulle föras in i en dagbok.Allt detta på mitt initiativ, för att vi skulle kunna bygga upp hästen på ett bra sätt. Jag fick idag höra att hästägaren fått en varning av hon som har stallet samt att ägaren även satt in en annons i gula tidningen om att lämna hästen på foder. Jag hoppas för hästens skull att det är någon som svarar. Jag har sagt till ägaren att hon borde sälja sin häst men hon bara yrar om att hästen är hennes allt!? Hur kan den vara det om man inte sköter om den trots att man är arbetslös och har hela dagarna fria. Hovslagare har hon inte haft råd med då hon inte har jobb eller A-kassa.
Jag undrar om hon tänkt informera mig om att hästen ev ska få en fodervärd...
Ja,ja får väl se mig om efter en annan häst som det inte är några problem med...Men pållan är ju så go... :cry:
 
PÅ tal om ägare som älskar sin häst. Jag vet en ägare som har haft sin häst hos olika fodervärdar och inte träffat sin häst på åratal. Inte ens mellan bytena. Inte ens träffat fodervärdarna.Jojo.
 
Jag tycker synd om dej och hasten!! Men tyvarr gar det nog inte att anmala, da hasten inte svalter samt har kroppsliga skador som inte tas omhand.
Detta med skorna ar en helt annan grej. Det ar inte alls farligt att dra av skorna sjalv, bara man vet vad man gor. Och skorna bor bli avdragna om de medfor lidande for hasten. Hon kommer att ma mycket battre av att inte ha skor, an att ha skor som orsakar smarta. Om de anda sitter lost, ska det nog inte vara sa svart att dra av dem. Lat nagon som kan dra av skorna. Det bor inte kosta speciellt mycket, aven om hovis gor det. Vadda hovslagaren kommer inte forrens 16/12?? Finns det ingen annan hovslagare, kan man inte ringa den som finns och fraga om han kan komma innan? Vad ar det for hovslagare ni har???

Det du kan gora ar att skota hasten sa bra som du kan, samt forsoka hitta nagon som vill ta hasten pa foder. OCH PRATA MED AGAREN!!
Jag tror inte att hon ar helt okunnig och elak, daremot tror jag att hon ar deprimerad och inte orkar. Det later som om hennes omstandigheter inte ar de basta.
Prata med henne, som en kompis - inte som en arg medryttare!!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 320
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 878
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp