Oseriös ägare!!!

Hmmmmmm....Det finns en massa saker i ditt inlägg som jag reagerar mot
1. Inte skodd på 4 månader(duktig hovslagare som får skorna att sitta så länge)
2.Skada hoven genom att ta av skorna själv :confused:...(varför skulle det skada hästen??)
3. Ömfotad???? Hur kan en häst vara ömfotad av att inte blivit skodd på 4 månader??( Det som förmodligen hänt är att traktarmarna trycker in i trakten...dvs ...TA AV skorna och låt den gå barfota hellre)
4.Den har korn och ensilage!!! (Varför skulle den vara "vanvårdad då?)
5. Vad är det för vanvård i att TÖLTA :confused:

Är jag den enda här som inte tycker hästen verkar vara vanvårdad??? Får den vara ute i hagen??? Har den Vatten?? Är den mager???

det går lika bra att tvätta rent sår med bara vatten, eller tvål o vatten....
Verkar mer som att man skulle få skämmas om man anmälde för vanvård...GE ER nu..... :crazy:
 
Ja, man kunde ju önska tätare hovvárd och lite mer allmän koll pá sin häst, men med det som sägs vet vi kanske inte tillräckligt för att kalla det nágot sá grovt som vanvárd....
Brist pá omvárdnad är ju nágot annat.
Grannen har en häst med samma slags hovar och det känns ju inte bra att se... i det fallet bottnar det i okunskap. En ung tjejs första häst och föräldrarna utan kunskaper.
Tror säkert att det är ganska vanligt att mánga hästar bara gár och "driver", t ex mánga avelsston....
Jag skulle vilja säga till trádskrivaren: Ta reda pá mer och framförallt prata med ägaren innan du gár sá lángt som att anmäla.
Ett ganska välandvänt uttryck här pá Buke: Allt är inte svart eller vitt! ;)
 
jo, det är väl inte helt ok att låta fötterna växa över skorna, men det är mycket i inlägget som f.ö inte stämmer.....t ex varför man inte skulle kunna ta av skorna själv...och att man INTE tar av skorna då hästen uppenbarligen blir öm av att dom sitter kvar :crazy:...Varför vänta i 14 dgr(enl trådskaparen)
Det ä'r så enkelt att bara klaga på allt......
 
Tycker verkligen synd om dig, tycker inte du ska betala en massa pengar för problem!

Om du ringer till er distriktsvet och hör vad de kan göra vore det bra.

Jag ser det som väldigt svårt att få en fodervärd till en sådan häst? ( fötterna)
 
Undrar om inte du också är litet oseriös! Och framför allt okunnig! Jag skulle bli skitförbannad om nån liten okunnig unge snackade skit om mig på nätet. Slut på kraftfodret säger du, vad är korn då? Inte ens jodopax och helosan! Du vet väl att jodopax är vävnadsdödande och endast skall användas med måtta.

Du har inte blivit tilldelad en "tung arbetsbörda", du har alldeles själv tagit på dig den, frivilligt.
 
fy fan sånna där människor ska inte ha häst!! blir så arg :mad: jävla kärring säger ja bara! kan man inte ta hand om sin häst så ska man inte ha en heller! hade ja vart dig hade ja tatt henne direkt på foder å pratat med ägaren att hon inte kan hålla på så där!hade hon inte lyssnat så hade ja anmält hennen för vanvård!!!
 
Ibland blir jag trött när jag läser olika inlägg.
Vad handlar detta om? Hästen får grovfoder och kraftfoder (korn) - många hästar klarar sig på uteslutande grovfoder och får därmed också en bättre mage och mindre beteendestörningar - de får ju mer att göra med större mängd grovfoder. Det beror ju på vad man har för häst och hur mycket den hästen arbetar hur man vill utfodra.
Träna tölt? Betraktar du det som vanvård? I USA rids och tävlas varmblod, även i tölt! Dessutom - vad någon väljer att träna är faktiskt inte din sak!
Det är inga konstigheter med att ta av skorna på en häst.
Desinfektionsmedel ska inte användas i tid och otid - det är ett oskick att sätta på allt möjligt jox för minsta skav. Det kommer en dag då vi verkligen behöver de medel som finns - och då är det bra om de fortfarande fungerar.
Jag skulle aldrig släppa in en unge i mitt stall som inte har bättre förstånd än att se skillnad på vanvård och något annat.
 
Jag har inte sagt att hästen är vanvårdad och att jag ska anmäla någon!Jag kan inte allt och har inte påståt det heller men. Det jag tycker är att man ska ta hand om sin häst! man ser inte till sin häst 2 ggr på tre veckor. Man rider inte en häst i tre timmar om den stått i en vecka så att den får lätt korsförlamning enligt de andra i stallet(Det var innan min tid). En häst som inte tränas mer än två-tre gånger per vecka har inte muskler för så krävande övningar som tölt och tre timmars pass.
Hovarna börjar för övrigt spricka från sömmarna ner till hovens kant och då behövs väl en kunnig person att ta av skorna? plockade för övrigt loss en 3*4*2 cm sten som satt fastkilad mellan den skeva skon och strålen i går. Detta hade resulterat i att hästen var oren i gången.
Hästen klarar sig utmärkt på det basfoder hon fick, det jag ville markera var att ägaren inte tog sitt ansvar som hon är skyldig att ta nämligen att veta när kraften tog slut.
Det jag pratat om är en ägare som brister i sitt ansvar som hästägare nämligen att sköta sin häst på bästa sätt så att den mår bra och inte skadas.
Jag har själv varken råd eller lust att ta hästen på foder. Hon får inte flyttas från stallet och hyran är 3700/månad och det tycker inte jag att det är värt för en häst som inte kan någonting och inte har grund kondition.Hur go hästen än är. Har nu fattat beslutet att lägga av.Det tar mer energi än vad det är värt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 320
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 878
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 286
Senast: Cambrie
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp