Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag pratar om att blandrashundar sällan har erkänd bakgrund när det gäller hälsa och mentalitet.
Men om det är möjligt att se deras linjers statistik någon stanns så får du gärna upplysa mig om var 🙂
Nej du skrev "Hur förklarar du då all okontrollerad blandrasavel som är mycket hög i Sverige?"
Blandrasaveln i Sverige är väldigt låg jämfört med medlet.
Okontrollerad blandrasavel är EXTREMT låg i Sverige i jämförelse med resten av världen.
Du sprider felaktigheter.'
Och du lägger nu till en mening där du bjuder in till diskussion om avel över blandrasavel (hur man kan spåra linjer osv om föräldrarna är av olika ras/flera raser.
Du jagar mig i varje tråd men när det kommer fram att du har fel så kommer det att du ej vill diskutera avel med mig. Suck.
Ta ansvar för ditt.
 
Nej du skrev "Hur förklarar du då all okontrollerad blandrasavel som är mycket hög i Sverige?"
Blandrasaveln i Sverige är väldigt låg jämfört med medlet.
Okontrollerad blandrasavel är EXTREMT låg i Sverige i jämförelse med resten av världen.
Du sprider felaktigheter.'
Och du lägger nu till en mening där du bjuder in till diskussion om avel över blandrasavel (hur man kan spåra linjer osv om föräldrarna är av olika ras/flera raser.
Du jagar mig i varje tråd men när det kommer fram att du har fel så kommer det att du ej vill diskutera avel med mig. Suck.
Ta ansvar för ditt.
Du misstolkar inlägget. Om du läser tråden och inläggen från början och i sin helhet och i rätt ordning så klarnar det nog🙂
 
Nej du skrev "Hur förklarar du då all okontrollerad blandrasavel som är mycket hög i Sverige?"
Blandrasaveln i Sverige är väldigt låg jämfört med medlet.
Okontrollerad blandrasavel är EXTREMT låg i Sverige i jämförelse med resten av världen.
Du sprider felaktigheter.'
Och du lägger nu till en mening där du bjuder in till diskussion om avel över blandrasavel (hur man kan spåra linjer osv om föräldrarna är av olika ras/flera raser.
Du jagar mig i varje tråd men när det kommer fram att du har fel så kommer det att du ej vill diskutera avel med mig. Suck.
Ta ansvar för ditt.
Var hittar man statistik som säger att blandrasaveln är lägre i Sverige än i andra länder? Gathundar räknas inte till avel utan det ska vara planerade kullar av tikägaren.
 
Det finns ett stort engagemang och säkert en välvilja och ambition hos uppfödaren, men saknas erfarenhet och uppenbarligen ärlighet. Det låter alltså jättebra för någon som själv saknar erfarenhet (och därmed kunskap att reda ut problemen som dök upp i förra kullen), och den som kan något om rasen kommer tappa intresset helt så fort de ser testresultaten på SKKs avelsdata.
Jag är inte säker på det faktiskt eftersom hen inte alls är intresserad på att svara på frågor om sin avel..
 
Men herregud, tänk att få en otursvalp som min egen när det gäller skador och inte kunna undersöka den. Det är ju djurplågeri att avla fram sådana hundar.
Hunden hade vid ett års ålder så ont av sina dåliga höfter att det diskuterades operation, men inget gick att göra pga mentaliteten. Katastrof.
 
Uppfödaren avlar iaf inte som hen vill påstå på sin tjusiga hemsida.
Om man verkligen var ute efter att få fram nyfikna, mentalt sunda och hälsosamma hundar (som uppfödaren själv skriver) så borde hen skrota linjen. Förra kullen var verkligen inte bra. Ingen mening med att utvärdera om man inte tar till sig resultatet.

Tycker det är så intressant att ni sitter och säger att hela kullen är dålig. Förklara gärna hur du tänker.
 
Men på riktigt! Ge er!!!!!

Hunden med hanteringproblem har en ägare som haft tidigare hundar med hanteringsproblem. Hunden som fick en autoimmunsjukdom är friskförklarad sedan 1 år tillbaka och ja hunden med hanteringsproblem fick C/D på höfter.

Men de andra 7 hundarna i kullen då? Är det skit samma att de alla andra är trevliga, friska och bra hundar?

Fy för vad ni ska hacka på den människan!
Vänta nu, menar du att det är köparens fel att hunden är så rädd att den inte går att undersöka?

Och ja, avelsvärdet på en tik som har lämnat sådana problem sjunker drastiskt, även om hon själv hade haft ett lysande MH.

Men visst, OM hon nu ändå är bra nog att avla på, VARFÖR väljs en hane som har så dåliga förutsättningar att komplettera hennes svagheter?
 
Du ska para med en hane som har ett syskon men epilepsi!
Ja, det ska jag. Och jag är 100% öppen med detta. Det står överallt, alla svagheter och hur vi resonerat när vi ändå valt att göra kombinationen. Alltså kan alla göra informerade val om de vill testa detta eller inte. Jag är dessutom helt öppen för att diskutera mitt resonemang.

Jag skriver inte sagor på sociala medier för att sälja valpar till folk som inte vet hur de kan hitta information.

---

Vad hade du tänkt att du skulle uppnå med att påpeka det förresten? Trodde du att jag inte var öppen med den informationen?
 
Det handlar ibland om vad man har att välja på.
Hur kräsen det går att vara i en viss population
 
Senast ändrad:
Det är svinviktigt som uppfödare att vara kritisk mot sin avel.

Vikten av detta kan inte påtalas nog!
Att bli hemmablind, skylla på ditten och datten och därmed inte "se" brister i sina avelshundar är tyvärr rätt vanligt rent generellt.

Jag har själv genom åren diskvalificerat hundar från avel. Ingen har bara "perfekta" hundar liksom.
En tik i början av min karriär som uppfödare för att hon gick från superstabil till jäkligt skum mentalt efter sin första (och enda) kull. 7 Superstabila, trevliga och friska valpar blev det och ingen gick i avel.
Några hundar, både tikar och hanar för att jag inte tyckt de haft tillräckligt bra, praktiska arbetsegenskaper även om provresultat varit bra, några för att de inte exteriört hållit måttet, en pga värksvaghet (utan medicinsk anledning) följt av totalt ointresse för sina valpar och några pga parningsovillighet sånt elände är inget jag vill ha in i mina linjer.

Har dessutom löjligt ofta sållat bort avelshanar pga jag tyckt att de har för dåliga arbetsegenskaper för att duga till avel, trots att de har en ch-titel eller två.

Det är lätt att producera valpar, men det är ibland svårt att se vägen till slutmålet och tappar man bort det målet så är man som uppfödare lite illa ute.
 
Shiban min är också ett måndagsexemplar och ur en kull som inte blev särskilt lyckad. 😅 Hon funkar ju för mig, men med facit i hand och sedan en annan valpköpare (från kullen innan) tog kontakt med mig efter att de även tagit över mamman till kullen och beskrev problemen de hade med båda hundarna, skulle den tiken aldrig gått i avel. Särskilt inte TVÅ gånger!

Det betyder inte att min hund inte är fin. :heart
 
Jag tyckte att min första vallhund var alldeles fantastisk. Åh vad jag tyckte att han var klok, vallade bra och var kul att leva med. Han kändes helt perfekt faktiskt!

Som tur var hängde jag med folk som kunde visa mig fler hundar. Och jag var nördig nog att inte stanna upp med min första "perfekta" hund, utan skaffade fler, såg fler, lärde mig mer. Jag började jobba med får för att lära mig allt. Och med några år till på nacken, lite mer perspektiv på saken, så kunde jag se att nä, han var ju faktiskt inte nått vidare stabil. Glad med mig ja, men rätt farlig för andra. Och så bet han ju fåren ibland och ställde väldigt ofta till det.

Om jag bara hade hängt i miljön runt hans uppfödare de första åren, så hade hans svagheter bortförklarats och normaliserats. Om jag inte hade kommit ur kursmiljön och kommit in i arbetsmiljön, så hade jag inte sett hur stor jäkla skillnad det är på en hund som "vallar" och en hund som -vallar-. Då hade jag tyckt att han var fantastisk, och jag hade säkert önskat mig en valp efter honom.

Jag har gått igenom rätt många hundar sedan dess, tränat och startat massor av hundar i mitt yrke och haft en hel drös med hundar i egen ägo. Trots att jag har ett enormt intresse för avel så har det blivit en kull på alla dessa år. Massor av hundar som jag har kunnat avla på, har strukits på grund av en liten tendens till kvarstående rädsla, tendens till stress, bristande arbetsegenskaper osv.

Jag blir alltid kall inombords när jag ser folk starta kennel och börja avla på sin allra första hund, för att "den är fantastisk". Speciellt när vi pratar om arbetande hundar så är det så jäkla mycket kunskap och förståelse som ska till för att kunna utvärdera en hund inför avel, en kunskap som man -inte kan skaffa sig- på en handfull år med sin första hund.

Ju mer man vet, desto mer inser man att man inte kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp