Oseriös avel 2022

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Blodhundar Àr monstruösa med sitt hudöverflöd, men jakthundar Àr de inte.

De Àr spÄrhundar och vad jag vet funkar de fortfarande hyggligt bra som sÄdana trots att huden (som ursprungligen skulle hÀnga ner och rynka sig en del under spÄrarbete och dÀrigenom fÄnga upp mer av vittringen) gÄtt till sÄna hÀr sjuka överdrifter.
 
Det Ă€r som med bulldog, basset och en massa andra raser som tidigare hade en funktion och idag istĂ€llet avlas till en ytterlighet. 😞
Jag kan verkligen inte förstÄ varför. Det Àr sÄ jÀvla tragiskt. Det Àr inte vackert eller funktionellt och hundarna mÄr dÄligt.
 
Blodhundar Àr monstruösa med sitt hudöverflöd, men jakthundar Àr de inte.

De Àr spÄrhundar och vad jag vet funkar de fortfarande hyggligt bra som sÄdana trots att huden (som ursprungligen skulle hÀnga ner och rynka sig en del under spÄrarbete och dÀrigenom fÄnga upp mer av vittringen) gÄtt till sÄna hÀr sjuka överdrifter.
De anvÀnds dock Àven till jakt pÄ typ rÄdjur och harar, men dÄ i pack. TÀnker att en spÄrhund ocksÄ klassar in pÄ gemene mans definition av jakthund.
 
Jag fÄr upp nÄn sÄn dÀr stereotypt brittisk man i Instagramflödet ibland som har typ 30 blodhundar som anvÀnds till rÀvjakt eller nÄt och de ser inte alls ut som den pÄ bilden. JÀttesnygga hundar nÀr de Àr avlade för funktion. TyvÀrr fÄr jag ocksÄ upp massa smÀllfeta och extremavlade amerikanska blodhundar som ser för jÀvliga ut :cry:
 
Jaktpack med blodhundar. New Forest Hounds. :)
1699635625053.png


Plus i kanten för att de bara jagar mÀnniskor, inte vilt. :heart
 
Fattar inte hur man tÀnker. Inte heller hur framtida valpköpare tÀnker som vÀljer att köpa en valp.
Tror de som köper hundar frÄn sÄnna kullar Àr helt okunniga pÄ att sjÀlva forska pÄ avelsdata mm. De Àr nog sÄnna som tar för givet att stamtavla Àr en garant för bra hund och inte begriper att det bara Àr en ursprungsdeklarering som man sjÀlv fÄr kolla upp.
 
Ja men precis. Undrar verkligen tankegÄngen bakom liksom.
Uppfödaren avlar iaf inte som hen vill pÄstÄ pÄ sin tjusiga hemsida.
Om man verkligen var ute efter att fÄ fram nyfikna, mentalt sunda och hÀlsosamma hundar (som uppfödaren sjÀlv skriver) sÄ borde hen skrota linjen. Förra kullen var verkligen inte bra. Ingen mening med att utvÀrdera om man inte tar till sig resultatet.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Hundavel & Ras Att ta valpar pÄ sin tik Lite allmÀnt om tik, parning och valpning. Vill man lÀra sig mer, sÄ rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 713
Senast: lundborg
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Guldfasanerna
  • FlĂ€mtningar

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp