Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Annons för Aussie där tiken har lämnat avkommor med hanteringsproblem, autoimmunsjukdom och grav HD. Varför parar man tiken igen?
Har hon lämnat de problemen i en kull eller med flera hanar? Om det är med en hane så måste det inte vara fel på något av avelsdjuren, utan det kan vara kombinationen som inte fungerade. I så fall ser jag inget fel med att tiken paras igen, så länge det är med annan hane förstås. Lämnar hon samma fel även med annan, obesläktad hane, så bör hon däremot inte gå vidare i avel.
 
Har hon lämnat de problemen i en kull eller med flera hanar? Om det är med en hane så måste det inte vara fel på något av avelsdjuren, utan det kan vara kombinationen som inte fungerade. I så fall ser jag inget fel med att tiken paras igen, så länge det är med annan hane förstås. Lämnar hon samma fel även med annan, obesläktad hane, så bör hon däremot inte gå vidare i avel.
Men alltså, med så allvarliga problem som den förra kullen har så är det INTE okej att "testa" med en till kull. Det låter ju helt befängt! Stackars hundar.
Jag kan förstå om man inte plockar ut en hund vars första kull blev fantastisk och den andra med en annan hane blev medioker, men det är ju nåt helt annat.
 
Men alltså, med så allvarliga problem som den förra kullen har så är det INTE okej att "testa" med en till kull. Det låter ju helt befängt! Stackars hundar.
Jag kan förstå om man inte plockar ut en hund vars första kull blev fantastisk och den andra med en annan hane blev medioker, men det är ju nåt helt annat.
Här finns ju dessutom MH som ger en ganska god fingervisning om vad som kommer nedärvas, knappast "oj vilken otur!"-resultat.
 
Har hon lämnat de problemen i en kull eller med flera hanar? Om det är med en hane så måste det inte vara fel på något av avelsdjuren, utan det kan vara kombinationen som inte fungerade. I så fall ser jag inget fel med att tiken paras igen, så länge det är med annan hane förstås. Lämnar hon samma fel även med annan, obesläktad hane, så bör hon däremot inte gå vidare i avel.
Alltså. Det beror ju helt på. Har man parat 2 bra individer med varandra och får skit så kan jag tycka det är helt okej att prova igen.
Men när det gäller hundar som var tveksamt avels material från början finns det ju ingen anledning att göra det en gång till.
 
Nu vet jag ju inte vilken tik det handlar om, men ja, många nya valpköpare tänker ”uppfödaren är ju experten, hen vet vad hen pratar om” och vågar nog inte gå emot, även om de har tvivel eller frågor… 🙁
Det finns ett stort engagemang och säkert en välvilja och ambition hos uppfödaren, men saknas erfarenhet och uppenbarligen ärlighet. Det låter alltså jättebra för någon som själv saknar erfarenhet (och därmed kunskap att reda ut problemen som dök upp i förra kullen), och den som kan något om rasen kommer tappa intresset helt så fort de ser testresultaten på SKKs avelsdata.
 
Har hon lämnat de problemen i en kull eller med flera hanar? Om det är med en hane så måste det inte vara fel på något av avelsdjuren, utan det kan vara kombinationen som inte fungerade. I så fall ser jag inget fel med att tiken paras igen, så länge det är med annan hane förstås. Lämnar hon samma fel även med annan, obesläktad hane, så bör hon däremot inte gå vidare i avel.

Mig veterligen har inte kullsyskonets kull heller blivit jättebra. 3 av 6 som är röntgade har Hd C. Och vissa mentala brister där med.
 
Här känns det som att uppfödarens känslor för hunden förblindat hen i bedömningen om hundens avelslämplighet.
Det är därför det är så himla bra med att saker syns på avelsdata.
Tyvärr syns långt ifrån allt.

Vikten av opartiska utvärderingar har lyfts i trådar förr och när man ser sån här avel så förstår man verkligen varför uppfödare inte enbart ska utvärdera.
 
Uppfödaren har varit verksam här och haft mycket åsikter om avel. Varför hen inte avlar som hen ger sken av på hemsidan eller uttryckt åsikter här kan inte bara vara okunskap.
Det ligger nog snarare känslor i beslutet.
Mycket märkligt att inte kunna se sina hundar för vad dom är.
 
Kanske hemmablind, helt enkelt? Man är så van vid det dåliga att det inte märks längre. Säkert en trevlig hund att leva med annars.
Jag tycker ändå det borde märkas en hel del i vardagen också?
Att leva med rädda stressade reaktiva djur påverkar ju hela livet?
(Nu vet jag inte vad problemet var med just dessa hundar)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 672
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp