Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg precis en uppfödare av en aktiv ras beskriva valparna i kullen som "lugna" och allmänt inte så som jag tänker mig att rastypiska valpar borde vara... Men så stod det också att de gärna skulle till utställningshem så jag borde väl inte vara jätteförvånad :cautious: Har fått intrycket att andra uppfödare i den rasen brukar skriva att hundarna ska till aktiva hem som gärna pysslar med hundsporter.
 
Nu fick jag syn på en kull (inte svensk dock) där mammatiken är ett resultat av parning mellan mor och son, och där pappan till kullen är en avkomma till tidigare nämnda son :crazy: Så, den enda som inte är supernära släkt med allt annat i stamtavlan är valparnas farmor...
 
Blandrasvalpar, korsning ovtjarka (eller "ovcharka") och dobermann. De kommer alltid att vakta och skälla om det kommer någon, men det är "0 risk för eventuella misstag" och de är sååå snälla och kommer aldrig att bita människor, ens om du försöker träna dem till att göra det. De beskrivs som "stora nallar".
 
Blandrasvalpar, korsning ovtjarka (eller "ovcharka") och dobermann. De kommer alltid att vakta och skälla om det kommer någon, men det är "0 risk för eventuella misstag" och de är sååå snälla och kommer aldrig att bita människor, ens om du försöker träna dem till att göra det. De beskrivs som "stora nallar".
Hahaha
Snarare kommer de aldrig att missa att bita människor...
 
Screenshot_20221010-100448_Facebook.jpg

Folk undrar varför han ska omplaceras....
Jag blir arg på riktigt att någon ens tänker tanken att korsa den här typen av raser.
Säger inte att hundarna nödvändigtvis måste bli galen men hur många lämpliga köpare kan det finnas till den här typen av hundar?!
 
Fick upp den här kombinationen hos en (icke svensk) kennel som rekommenderat inlägg på IG. Förstår inte varför men IG algoritmer är ju inte alltid logiska. Hur som helst, HUR kan man anse detta vara bra och fina hundar :confused::cry::rage:

Visa bifogad fil 101037
Vad är det där tänkt att vara för ras? Ser ju inte ens ut att kunna stå upp ordentligt? Kan ju omöjligt finnas förutsättningar för en frisk, sund hund med den exteriören? (att de dessutom ser ut som stora håriga paddor gör ju inte saken bättre - stackars hundar!)
 
Vad är det där tänkt att vara för ras? Ser ju inte ens ut att kunna stå upp ordentligt? Kan ju omöjligt finnas förutsättningar för en frisk, sund hund med den exteriören? (att de dessutom ser ut som stora håriga paddor gör ju inte saken bättre - stackars hundar!)
American bully pocket skulle jag gissa på? Eller bara en extremavlad bully av valfri storlek.
 
Vad är det där tänkt att vara för ras? Ser ju inte ens ut att kunna stå upp ordentligt? Kan ju omöjligt finnas förutsättningar för en frisk, sund hund med den exteriören? (att de dessutom ser ut som stora håriga paddor gör ju inte saken bättre - stackars hundar!)
Exotic bully. Dessa ser sunda ut jämfört med många andra :cry:
 
Men herreGUD!! Jag har alltid faktiskt trott att fotona på extrema Bullys varit photoshoppade. Nu inser jag att det är på riktigt.... Detta kan väl ändå inte bli tillåtet i Sverige?????
Såg en sådan där liten extrem Bully förra helgen, den såg för jävlig ut, som en groda men lät som en gris, vaggade fram. Såg ut att vara 10 år men var bara 6 månader 😑
Den stora bully-varianten är ändå rätt vanlig i Sverige, de är oftast väldigt otrevliga mentalt och allergiska hela bunten är min erfarenhet av dom uppskattat 100 st jag träffat.
 
Alltså om hunden har svårt att gå/låter när den andas så tycker jag att man ska anmäla till Länsstyrelsen. De kan ju kräva att hunden får komma till veterinär och kolla om hunden är uppfödd i Sverige.
Jag håller med dig! Just de här hundarna som bl.a. jag postat bilder på befinner sig dock inte i Sverige, det är utländska uppfödare. Jag vill tro, och hoppas!, att det inte ser riktigt såhär bedrövligt ut i Sverige :cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 670
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp