Bukefalos 28 år!

Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Estivuz

Trådstartare
Har jobbat i ett stall på norra sidan av Stockholm under en månad i maj-juni.
Meningen var att jag skulle jobba längre men jag slutade eftersom det visade sig att jag skulle vara ensam på 45 hästar i ett otroligt tungjobbat stall med IDIOTER som arbetsgivare.

Dealen när jag började var 35-40 timmarsveckor, 12000 i lön, upstallning för hästen där 1000 kronor dras av på lönen.
Som jag förstod det då fanns det tillgång till boende och även detta skulle då dras av på lönen.
Eftersom lönen var så pass liten som den var så bodde jag inte där - jag bodde hemma och åkte kommunalt till jobbet. Klev upp 04.45, började jobba 06.30.

Tiden jag skulle jobba var mellan 06.30-11.00 sedan en paus på några timmar där jag kunde ex. rida min häst. Började igen 16.30 med insläpp och sluta 17.00.

Detta funkade bra så länge det fanns en praktikant på arbetsplatsen som hjälpte mig så vi var två och arbetsbördan var okej.
När hon slutade var jag själv på 45 hästar, och arbetstiderna som var överrenskomna räckte helt enkelt inte till. Jobbade mellan 06.30-12.15 och började insläppet klockan 15.00 var klar 17.30.
Där kan man klart och tydligt se att det inte längre var prat om någon 35-40 timmarsvecka utan 45-timmars.

Så jag sade upp mig. Lönen betalades ut två dagar försent, den 27e.
Först ville de inte betala den lönen vi kommit överrens om utan påstod att jag bara "hittat på det, tagit det ur tomma luften". Efter påtryckningar lyckades jag dock få dem att betala större delen av lönen. MEN det fattas 1125 kronor för tre dagar då jag jobbade extra utöver min månad som jag jobbade där. (jobbade 4 veckor + 3 dagar totalt).

Dessutom har jag en dags ledighet tillgodo som jag ej har fått betalt/ledigt för. Jobbade nämligen lördag-torsdag första veckan för att komma in i arbetet fortare. Fick ledigt en dag den veckan (fredag) och hade alltså en dags ledighet tillgodo. Arbetsgivaren påstår dock att jag inte alls ska ha någon ledighet. Denne menar på att det var under en "inskolningsperiod" de första dagarna och då får man ju inte betalt???? Enligt honom hade jag en mjustart...ehum.. idiot.

OKEJ jag vet att jag var en idiot som inte krävde anställningsavtal. (orkar inte rabbla upp varför, men det gamla vanliga, jag kände arbetsgivaren sen tidigare och trodde denne var seriös etc etc)

Så nu är det ju ord mot ord för att jag ska få mina pengar.

Har kollat upp företaget hos skatteverket och de har tydligen inte betalat några sociala avgifter sedan april. Kan man anmäla dem för detta? Jag har inte heller fått någon lönespec.
Vart kan jag vända mig? Finns det någon chans att jag kan få mina pengar?
Någon som har lite tips och hjälp? Jag är inte med i facket.



PM:ar gärna namn till det här företaget - så folk slipper hamna i samma sits som mig eller kanske råka stalla upp hästen där.. :angel: Skulle inte ha min häst där om jag fick betalt för det.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Inga papper och inget medlemskap i facket.

Ingen aning om vart du kan få hjälp faktiskt... Nu sitter du nog med skägget i brevlådan.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Inga papper och inget medlemskap i facket.

Ingen aning om vart du kan få hjälp faktiskt... Nu sitter du nog med skägget i brevlådan.

Något måste man väl kunna göra? Anmäla till skatteverket? De har även erbjudit mig svart lön.
Jag tänker gå till botten med det här, är så otroligt trött på de här människorna.

Har redan sagt till dem att jag kommer gå till ridsport, lokaltidningen m.m.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Nu kanske jag är fel ute, men vad är det som är det största problemet, du har en arbetstid på 8h 15 min, inget extremt, du klagar över att du jobbat 4 veckor + 3 dagar, mig veterligen finns det bara en månad som innehåller 28 dagar, en normal arbetsmånad är på ca 22 eller 23 arbetsdagar. Sedan att arbetsförhållandena är lite väl mkt är kanske en sak, men hann du med det du skulle?
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Nu kanske jag är fel ute, men vad är det som är det största problemet, du har en arbetstid på 8h 15 min, inget extremt, du klagar över att du jobbat 4 veckor + 3 dagar, mig veterligen finns det bara en månad som innehåller 28 dagar, en normal arbetsmånad är på ca 22 eller 23 arbetsdagar. Sedan att arbetsförhållandena är lite väl mkt är kanske en sak, men hann du med det du skulle?

Jag har alltså räknat veckor, måndag-fredag.
Har jobbat från helgen vecka 20 (17 maj) till vecka 25 den 18 juni. Jag får det till 4 hela veckor på 3 extra dagar.

Som jag skrev i inlägget - jag hann inte med det jag skulle, mina arbetsdagar var ju längre än vad som var överrenskommet. När jag tog upp detta med arbetsgivaren undrade denne vad det var som tog så himlans lång tid??? :grin:
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Det är ju frågan om du har jobbat vitt. Om företaget inte har betalt in avgifterna så har du ju inte gjort det. Vilket i sin betyder att om du anmäler företaget anmäler du dig själv också. Så det hella hänger ju lite på om det ska räknas som ett sommar jobb vilket kan ge lägre lön och ingen skatt eller om det ska räknas som ett vanligt jobb och vitt.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

nu skall jag inte låta gnällig men den tiden du skriver i inlägget är 5 timmars arbetstid, hur det kan bli 40 timmar på en vecka är för mig en gåta. Träning av egna hästen har jag svårt att se att du skall få betalt för
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Det är ju frågan om du har jobbat vitt. Om företaget inte har betalt in avgifterna så har du ju inte gjort det. Vilket i sin betyder att om du anmäler företaget anmäler du dig själv också. Så det hella hänger ju lite på om det ska räknas som ett sommar jobb vilket kan ge lägre lön och ingen skatt eller om det ska räknas som ett vanligt jobb och vitt.

Anmäla mig själv? Hur skulle det gå till?
Jag har lämnat in papper till arbetsgivaren om jämkning eftersom jag inte jobbat annars. Behöver inte betala skatt, gränsen ligger på 17.000 eller så i år.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

nu skall jag inte låta gnällig men den tiden du skriver i inlägget är 5 timmars arbetstid, hur det kan bli 40 timmar på en vecka är för mig en gåta. Träning av egna hästen har jag svårt att se att du skall få betalt för

Jag har jobbat 45 timmar per vecka. Tiderna 06.30-11 och 15.30-17.00 var det som var överrenskommet. och det funkade i praktiken om man var två.
Som jag jobbade vart det mycket mer. och då slet jag som ett djur för att hinna någorlunda i tid och bli klar till halv 6. Tog inte en minuts paus, eller stannade upp en sekund. T.om stallägarna tyckte synd om mig och tyckte det var förfärligt att stallägarna var för snåla för att betala för två stallpersonal. Tidigare hade det tydligen varit 2 personal men de sade upp den ena.
En tjej flyttade från stallet och en av anledningarna var bristen på personal. Hon tyckte det hade varit rörigt med 2 personal och bävade för hur det skulle bli med bara en.
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Dealen när jag började var 35-40 timmarsveckor, 12000 i lön, upstallning för hästen där 1000 kronor dras av på lönen.

Tiden jag skulle jobba var mellan 06.30-11.00 sedan en paus på några timmar där jag kunde ex. rida min häst. Började igen 16.30 med insläpp och sluta 17.00.
Detta ger ju endast 5 timmar/ dag = 25 timmar/vecka alltså under vad du fått betalt för om avtalat var 35-40 timmar/vecka

Jobbade mellan 06.30-12.15 och började insläppet klockan 15.00 var klar 17.30.
Detta ger iofs 8,25 timme/dag = 41,25 timme/vecka vilket ger 1,25 timme mer än avtalat men sett till att du när där var praktikant jobbade 10 timmar mindre än avtalat/vecka så lär det väl jämna upp sig tycker man och snarare vara så att du utslaget jobbat mindre än 40 timmar per vecka (om nu inte prektikanten var där bara någon enstaka dag)

Där kan man klart och tydligt se att det inte längre var prat om någon 35-40 timmarsvecka utan 45-timmars. 41,25 för att vara exakt

Så jag sade upp mig. Lönen betalades ut två dagar försent, den 27e.
Hade ni alltså avtal om att lönen skulle betalas ut den 25e ? Annars är nog den 27e den vanligaste lönedagen i landet

MEN det fattas 1125 kronor för tre dagar då jag jobbade extra utöver min månad som jag jobbade där. (jobbade 4 veckor + 3 dagar totalt).
4 veckor är ju ingen månad 4,5 veckor däremot brukar man räkna som en månad

Se svar i texten ovan
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Som jag skrev i inlägget - jag hann inte med det jag skulle, mina arbetsdagar var ju längre än vad som var överrenskommet. När jag tog upp detta med arbetsgivaren undrade denne vad det var som tog så himlans lång tid??? :grin:


Utan att vara otrevlig, men arbetsgivaren kanske hade fog för sin fråga!? Vi betalar inte övertid t.ex. för de anställda som inte har hunnit la´går´n på "rimlig" tid då det endast varit löpande uppgifter. Att de har varit tvugna att jobba 1-2 timmar längre betyder inte automatiskt att det har varit jobb i den omfattningen.

Kicki :laugh:
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Utan att vara otrevlig, men arbetsgivaren kanske hade fog för sin fråga!? Vi betalar inte övertid t.ex. för de anställda som inte har hunnit la´går´n på "rimlig" tid då det endast varit löpande uppgifter. Att de har varit tvugna att jobba 1-2 timmar längre betyder inte automatiskt att det har varit jobb i den omfattningen.

Kicki :laugh:

Arbetsgivaren hade absolut inte fog för sin fråga. Jag har arbetat i många olika stall förut, är otroligt effektiv och vet i vilken ordning man ska göra saker och ting för att spara tid. Jag har mycket goda referenser.

Alla människor jag pratat med (utom arbetsgivaren) tycker det är rent förjävligt hur dom kan låta någon vara själv på ett så stort stall.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

25 får man lön. Jag ringde den 26e och pushade på dem och de skyllde på att de var sent ute.
Det här är skojare det handlar om, inga seriösa hästmänniskor.

Ska anmäla dem till skatteverket iaf.

Sen en fråga hur är det med semesterersättning? Visst har man rätt till det från första arbetsdagen? När jag tog upp det påstod herr arbetsgivare att det minsann ingick i lönen på 12 000 i månaden... haha..

Sen läste jag LAS 6 c § "Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet. Om anställningstiden är kortare än tre veckor, är arbetsgivaren inte skyldig att lämna sådan information.
Informationen skall innehålla åtminstone följande uppgifter: bla bla bla"


Då betyder det alltså att det är arbetsgivarens skyldighet att upprätta anställningsavtal och inte jag?
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Om du inte pushar på att få ett avtal så får du nog stå ditt kast.

Och semesterersättning är vanligt att det är inbakat i lönen, har själv haft så i 1½ års tid.

Sen är jag intresserad på hur då får ihop det till en 45h arbetsvecka. Gylles uträkning är ju korrekt och inte är det 45h inte.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

jag tror jag vet vilket stall det handlar om. Visserligen förstår inte jag heller hur det ska funka med 40 timmars vecka på alla dessa hästar i vinter, med den relativt långa vägen till hagarna och alla 500 täcken och skydd som folk där bara måste ha på sina hästar. Det är ett tungjobbat stall om det är det jag tror att det är, det vet jag som både jobbat och stått i det stallet. Men det funkar bättre när man fått in lite rutiner, även om jag ändå inte förstår hur tiden ska gå ihop sig.

Men annars kan det ju typ vara så som jag förstått så har de stått utan personal ett tag, så då kan det ju gott och väl stämma att de inte betalat sociala avgifter sen april, du började ju jobba i maj!

Och angående lönen, 1 månad är mer än 4 veckor, dvs det vore rimligt att inte få betalt för de "extra" 3 dagarna. Såvida du inte fick lön/vecka, men då är det ju en annan sak. Om du dessutom har haft en del dagar mycket kortare, så är det ju inte fulla dagar du jobbat, dvs troligen inte lika mycket lön som en full dag. Samt att det inte är allt för ovanligt att få lönen en månad i efterskott så att säga heller, om det inte är specifikt sagt att lönen betalas ut i förskott.
 
Senast ändrad:
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Jag tror du har gissat rätt på stallet.

Well jag ringde skatteverket idag och arbetsgivaravgiften skulle ha varit inne för två dagar sedan och de har inte fått in någon - så nej, de har inte betalat in något för mig.


Precis, jag har gjort det på 8-9 timmar nu på sommaren. Hur det skulle ha gått till i vinter vill jag inte ens tänka på. Meningen var ju att jag skulle jobba där ett tag.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Om du inte pushar på att få ett avtal så får du nog stå ditt kast.

Och semesterersättning är vanligt att det är inbakat i lönen, har själv haft så i 1½ års tid.

Sen är jag intresserad på hur då får ihop det till en 45h arbetsvecka. Gylles uträkning är ju korrekt och inte är det 45h inte.

Om det ska vara inbakat ska det väl ändå vara avtalat. VIlket det inte var.
Man kan ju inte komma o påstå sådant efteråt. Likadant som han påstod att boendet, ja det var ju en löneförmån. Det kom han och sa till mig efteråt - när jag har suttit och åkt kommunalt istället för att bo där för att spara pengar.

Men jag får lite den känslan att många här tycker att det är ok med svartjobb och oseriösa arbetsgivare inom den här branchen, samt en skitlön för det jobb man utför.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Men jag får lite den känslan att många här tycker att det är ok med svartjobb och oseriösa arbetsgivare inom den här branchen, samt en skitlön för det jobb man utför.

Nä. Det är nog snarare så att den som går med på att jobba svart och inte bryr sig om att fixa papper på jobbet lite får stå sitt kast när det börjar krångla sen. Det är ju därför man har anställningsavtal m.m.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

men är det inte lite ett känt faktum att stalljobb är slitigt, dåligt betalt och med usel trygghet!

det borde inte vara så fövånande, för detta har stötts o blötts i årtionden!

Det är ju ofta såhär när man får sitt första jobb att man bara lyssnar till det gottiga, allt annat går en förbi, man e glad att fått ett jobb.

men du kan aldrig förvänta dig att få något annat än det som står på pränt vare sig i stall eller på bensinmacken mm

du måste ha ett avtal och det är lika mycket din skyldighet att se till. att jobba utan avtal innebär ju dessutom att man är oförsäkrad, och att jobba med hästar utan försäkring är verkligen inte bra.

Jag ror du fått lära dej lite av denna månad, att nästa gång så ska du ha allt på papper s¨å du verkligen vet vad du tackar ja till
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 737
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 923
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 307
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 625
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Tips på laddhybrid
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp