Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Anmäla mig själv? Hur skulle det gå till?
Jag har lämnat in papper till arbetsgivaren om jämkning eftersom jag inte jobbat annars. Behöver inte betala skatt, gränsen ligger på 17.000 eller så i år.

Om du inte har anställningsbevis som visar din anställning och arbetsgivaren inte betalar in avgifterna för dig så är det ju ett svart jobb. Att det sedan inte var din mening att jobba svart blir ju svårt att bevisa.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

25 får man lön.

Tja, det är är olika på olika företag. Jag får lön den 27:e och jobbar på ett av de större industriföretagen i Sverige.
Och en månadslön räknas inte i veckor utan månader. En månad är mer än 4 veckor.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Skrev i första inlägget att det var dumt av mig att inte begära anställnigsavtal.... Behöver inte massa predrikningar på folk om att jag har lärt mig någon slags läxa. Sådana här arbetsgivare ska inte bedriva verksamhet, det är vad jag tycker. Många kanske är tysta och inte gör någonting åt saken och tycker "jag får skylla mig själv".
Men så tänker jag inte ha det.


Detta är inte heller mitt första jobb. Har haft andra vita stalljobb och det har aldrig varit några problem.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Jag har alltså räknat veckor, måndag-fredag.
Har jobbat från helgen vecka 20 (17 maj) till vecka 25 den 18 juni. Jag får det till 4 hela veckor på 3 extra dagar.

Som jag skrev i inlägget - jag hann inte med det jag skulle, mina arbetsdagar var ju längre än vad som var överrenskommet. När jag tog upp detta med arbetsgivaren undrade denne vad det var som tog så himlans lång tid??? :grin:

Jobbade du alla vardagar så har du jobbat 2 dagar utöver en månad. Månaden löper 17/5 - 16/6 Men eftersom den 17/5 är en lördag och du vill räkna den utöver ordinarie arbetstid så får du räkna anställningen från den 19/5-18/6 och du får enbart den lördagen utöver månaden.

Om du har tagit längre tid på dig än vad arbetsgivaren anser vara rimligt så är det faktiskt du som måste bevisa att det inte går att göra jobbet på den tid som arbetsgivaren påstår. Om du tar längre tid på dig för att du är långsam, eller inte har hittat snabbaste rutinerna är ingentingg som arbetsgivaren betalar dig extra för.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

fast samtidigt är dessa inte ovilliga att skriva papper och ge vit lön, även om de inte drar sig för att ge svart lön heller.. Så jag vet inte om jag tycker att de inte ska få vara arbetsgivare. De har tidigare anställda som både jobbat ett bra tag, varit nöjda och trivts med jobbet.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Normalt sett räknar man månadslön på hel kalendermånad. D v s 1-31 (eller 30 i förekommande fall). Har man inte jobbat full månad får man avdrag för de dagar man inte varit där (hur man räknar brukar avtalet ange).

Sedan ska du utöver detta ha ersättning OM du jobbat helgdagar som inte är avtalat ska ingå i schema.

Semestersättning ska utgå separat, 12 % på lönebeloppet normalt.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

25 får man lön.

Jag jobbar inom skogsindustrin på ett stort företag.
Våra löneperioder löper från den 17 ena månaden till den 16 nästa månad, med löneutbetalning den 27:e.

Dagen för löneutbetalning varierar alltså en del.
Min syster är på ett mindre företag inom plastindustrin och de får lön den 16:e för innevarande månad.

Fick du inget papper på något när du började där?
Stallplatsen skulle du ju få utöver lön minus 1000 kr.
Är inte stallplatser dyra i stockholm? 5000 kr?
I så fall ska du ju förmånsbeskattas för den?!
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Jag jobbar inom skogsindustrin på ett stort företag.
Våra löneperioder löper från den 17 ena månaden till den 16 nästa månad, med löneutbetalning den 27:e.

Dagen för löneutbetalning varierar alltså en del.
Min syster är på ett mindre företag inom plastindustrin och de får lön den 16:e för innevarande månad.

Fick du inget papper på något när du började där?
Stallplatsen skulle du ju få utöver lön minus 1000 kr.
Är inte stallplatser dyra i stockholm? 5000 kr?
I så fall ska du ju förmånsbeskattas för den?!


:idea:

det där med förmånsbeskatta var något jag också tänkt på
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Ännu ett exempel - snälla, alla som läser det här:


TA INGA JOBB UTAN ETT KORREKT ANSTÄLLNINGSAVTAL.


Det spelar egentligen inte så stor roll vilka villkor det är (lön/förmåner/etc är en förhandlingsfråga) bara det är reglerat skriftligen och därmed sker utan att det begås ekobrott.

Genom att fortsätta att göra det stödjer ni organiserad kriminell verksamhet, som ofta får liknande konsekvenser för er som arbetstagare.

En gång till: Se alltid till att få ett anställningsavtal som reglerar anställningen. Annars står ni helt utan skydd om det strular, till och med det lilla minsta.

Vi måste gemensamt arbeta bort den kriminalitet som finns i alltför stor utsträckning i hästbranschen - och det gäller då att ALLA tar sitt ansvar - såväl företagare, arbetstagare och kunder.

På så vis kan vi skapa en attraktiv bransch som ger riktiga arbeten till bra arbetsvillkor.
 
Sv: Oseriösa arbetsgivare - inte fått lön (långt)

Precis, jag har gjort det på 8-9 timmar nu på sommaren. Hur det skulle ha gått till i vinter vill jag inte ens tänka på. Meningen var ju att jag skulle jobba där ett tag.

Jag vet att du inte orkar men kan ändå inte alls förstå hur man tänker att man " skulle jobba där ett tag" och ändå inte kräver ett anställningsavtal? Hoppas att din läxa ger alla andra här tankar i rätt väg.

Bra att du anmälde till Skatteverket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 734
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 921
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 307
Senast: Cocos
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 625
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp