Oseriös avel 2023

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv åker jag på utställning ibland lite av samma anledning, för att visa upp en annan typ än den som vanligtvis vinner. Men jag väljer då mina domare väl (förutom när det krävs utställning för någon annan meritering, tex lure coursing).

För rätt domare kan mina seniorer få CK, men Lily har aldrig fått bättre än ett Very good. Och Lily är den snyggaste här hemma. Men även på saluki så finns det uppfödare som bara ställer ut under vinterhalvåret och då "göder upp" hundarna, och så håller de hundarna i toppkondition under lure coursing-säsongen. Så det är inte bara så att det är skillnad i konstruktionen på de flesta saluki som vinner på utställning och mina hundar, även hullet skiljer. Och vi är flera som fått kritik med "för mycket muskler" :rolleyes:

Det gör du rätt i 💪🏼

Vi hade egna domare för jaktsettrarna med men så åkte vi på stora stockholm en gång…
Tror de fick brunt band 😂
För smal, för dålig päls, för dålig könsprägel mm

Det gör du rätt i 💪🏼

Vi hade egna domare för jaktsettrarna med men så åkte vi på stora stockholm en gång…
Jag skulle verkligen vilja göra något för att ändra på hur galet det blivit, men.. vad kan man göra? Jag tvekar inte att ta upp ämnet för diskussion när möjlighet finns, även i möten med rasklubb osv för att försöka påverka genom rasklubben. Men det behövs mer. Och det är ju så genomgående på alla raser. I princip samtliga raser verkar ju ha en "utställningsvariant", som alltid är en mer osund version. Det känns så absurt. Och det bara fortsätter, blir värre och värre, och det är våra stackars hundar som lider pga det.

Det kanske skulle behövas ett uppror från veterärer och branschfolk a la trubbnosupproret riktat mot utställningsbranschen?
Släng gärna med fler extrema avvikelser som överpälsade hundar, övervinklade bakpartier mm.

Jag skulle verkligen vilja göra något för att ändra på hur galet det blivit, men.. vad kan man göra? Jag tvekar inte att ta upp ämnet för diskussion när möjlighet finns, även i möten med rasklubb osv för att försöka påverka genom rasklubben. Men det behövs mer. Och det är ju så genomgående på alla raser. I princip samtliga raser verkar ju ha en "utställningsvariant", som alltid är en mer osund version. Det känns så absurt. Och det bara fortsätter, blir värre och värre, och det är våra stackars hundar som lider pga det.
Finns många exempel där länsstyrelsen krävt bantning och även omhändertagit feta hundar.

Finns många exempel där länsstyrelsen krävt bantning och även omhändertagit feta hundar.
Nån får väl sätta sig på en större utställning och knåpa ihop lite djurskyddsanmälningar med bilder och stamtavlenamn på olika uppfödarens hundar då...

Jag har förstått det som att labradorerna ofta göds upp inför utställning och bantas till en mer "normal" övervikt sen. Vilket på något sätt är ännu värre för det betyder att de är fullt medvetna om att hundarna är gravt överviktiga i ringen.

Nån får väl sätta sig på en större utställning och knåpa ihop lite djurskyddsanmälningar med bilder och stamtavlenamn på olika uppfödarens hundar då...

Jag har förstått det som att labradorerna ofta göds upp inför utställning och bantas till en mer "normal" övervikt sen. Vilket på något sätt är ännu värre för det betyder att de är fullt medvetna om att hundarna är gravt överviktiga i ringen.
Så gjorde en tjej vi tränade agility med, hon hade en jättefin och nätt liten chokladlabbetik. När hon skulle ställas ut slutade hon träna en period.

Jag tror det krävs betydligt mer övervikt än vad du ser i en utställningsring för att de ska titta på en anmälan. De djur som omhändertagits har ju varit gravt överviktiga och dessutom brukar det väl ske efter att ägaren blivit tillsagd att banta dem, flera gånger.

Det är jäkligt trist att en mullig hund är normen för vissa raser i ringen, men jag upplever att de flesta är just mulliga snarare än gravt överviktiga på ett hälsofarligt sätt. Men visst, jag studerar inte andra raser på SKK jättenoga, så det är ju när man råkar se ett gäng labbar eller rottweilers som jag tänker på det.

Det gör du rätt i 💪🏼

Har du någon bild på dina jaktsettrar? Jag tror nog jag bara sett dom där med sjukt mycket päls under magen.

Har du någon bild på dina jaktsettrar? Jag tror nog jag bara sett dom där med sjukt mycket päls under magen.
Här är den snyggaste röda vi haft ♥️
IMG_1903.webp

Men så där såg settrarna ut när jag var barn - och de vann utställningar. Flera av mina grannar hade irländsk setter, men moderna utställningshundar ser ut som dockan Cindys hund

(de hade flockar av eleganta, enkla hundar :love:)

Jag gillar verkligen inte att så många hundraser (åtminstone de som inte också har prov) ska ha så tydlig könskaraktär. Jag tror att det hänger samman både med svårigheter att fa vissa hundar rumsrena och ffa med hanhundsaggressivitet.

(OBS! ordet "tror" - jag skulle bli glad om någon överbevisade mig. Mina vänner som ställer verkar ha roligt med sina hundar och jag skulle gärna hänga på med en ev. framtida hund)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Aktiva ledarhundar (utbruten från Oseriös avel 2023)
  • Oseriös avel 2022
  • Alaskan malamute

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka