Oseriös avel 2023

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns en pudeluppfödare som pumpar ut minst det dubbla om året 🙈
Hon är dessutom starkt emot ”gifter” så folk får inte vaccinera sina hundar köpts av henne och blir dom sjuka ska dom behandlas med uppfödarens örter.
Svårt då att tävla och ställa ut utan vaccinering? Samt sälja SKK-reggat, det är väl ändå ett krav inom SKK för försäljning av valp?
Men sådant pysslar kanske inte uppfödare eller hens valpköpare med då.

Det vet jag inte?
Dom är skk reggade och det är en relativt välkänd kennel.
Men visst kan man väl skk-regga innan vaccinering? Nu är jag inte superinsatt i avel, men vår hane fick en kull förra året - då behövde min dotter (som är hans officiella ägare) gå in och godkänna registrering av valparna. Det skedde när de var runt 5 veckor vill jag minnas, och det var först ett par veckor senare som de chippades, vaccinerades och vet. besiktades.

Men visst kan man väl skk-regga innan vaccinering? Nu är jag inte superinsatt i avel, men vår hane fick en kull förra året - då behövde min dotter (som är hans officiella ägare) gå in och godkänna registrering av valparna. Det skedde när de var runt 5 veckor vill jag minnas, och det var först ett par veckor senare som de chippades, vaccinerades och vet. besiktades.
Ja jag tycker det låter rimligt.
Ska man tävla behöver man vaccinera hunden men inför försäljning har har ingen aning om ifall det verkligen krävs.

Ja jag tycker det låter rimligt.
Ska man tävla behöver man vaccinera hunden men inför försäljning har har ingen aning om ifall det verkligen krävs.
Jag blev nyfiken så jag kollade köpekontraktet från det att vi köpte hanen och där står ingenting om vaccination, bara veterinärbesiktning och chipmärkning. Därmed borde det vara "fritt fram" att sälja ovaccinerade valpar även med SKK köpekontrakt.

Jag blev nyfiken så jag kollade köpekontraktet från det att vi köpte hanen och där står ingenting om vaccination, bara veterinärbesiktning och chipmärkning. Därmed borde det vara "fritt fram" att sälja ovaccinerade valpar även med SKK köpekontrakt.
Hm jag har verkligen för mig att det står att de ska vara det men vet såklart inte var jag sett det!

Alltid lika roligt med shelter utomlands som verkar gissa hejvilt på vilka raser som finns i blandraserna de lägger ut för omplacering. Deras "labbemix", "rottweilermix" och "weimaranermix" brukar oftast se ut mest som "gul kamphundsmix", "black and tan kamphundsmix" och "blå kamphundsmix".

Oftast är det för att runtgå breed bans hos olika hyresvärdar, eller för härbärget redan sitter på femtioelva pitbullkorsningar och vill få dom utplacerade snabbt. Oärligt i vilket fall som helst!

Oftast är det för att runtgå breed bans hos olika hyresvärdar, eller för härbärget redan sitter på femtioelva pitbullkorsningar och vill få dom utplacerade snabbt. Oärligt i vilket fall som helst!

Å andra sedan ser man samma gissningslek även hos blandraser som inte har tydligt kamphundspåbrå. På adoptionssidor i Storbritannien och USA kan t ex hundar listas som blandras med lapsk vallhund eller hygenstövare, trots att dessa raser är extremt sällsynta där(eller kanske just därför att de är lite exotiska) och att de inte har jättestora likheter med dessa hundarna i fråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Aktiva ledarhundar (utbruten från Oseriös avel 2023)
  • Oseriös avel 2022
  • Alaskan malamute

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka