Oseriös avel 2025

Bukefalos 30 år!

Jag håller definitivt med om att det är värt att göra det (och försökte ju peppa systern till att göra det med sin hund ;) ). Men kopplat till avel just - om man vill avla på de individer i rasen som är bland de bättre, hur vet man det? Tänk om alla har lite halvtråkig mentalitet, men att det bara inte syns?
Det är därför även individer som inte ska gå i avel faktiskt behöver testas. För att utvädera föäldradjuren. Det var därför jag gjort BPH med bägge mina fjärilar. Trots att bägge var/är krypta

Det jag funderat på är om de som gjort sämre BPH är relativt dåliga individer i rasen, eller som majoriteten av de andra - det är ju svårt att veta när väldigt få gjort BPH.

Verkligen, jättesvårt när det inte beskrivs tillräckligt många för att få fram en 200-analys. Där får man åtminstone ett hum om vilken variation som finns inom rasen. Jag är själv på utkik efter en mindre hund för framtiden och det vete sjutton vad det blir i slutändan, för jag vågar inte chansa på nån ras där det saknas statistik.

Jag visste inte om jag borde posta här eller i annonstråden, för medan det naturligtvis är oseriös avel kan jag absolut tänka mig värre korsningar. Jag skulle gärna se dessa som vuxna. 😅
Whippet x Fralla. Svårt att tänka sig större motsatser.
Synd att bilderna är så dåliga!
1784497054102.webp

Jag visste inte om jag borde posta här eller i annonstråden, för medan det naturligtvis är oseriös avel kan jag absolut tänka mig värre korsningar. Jag skulle gärna se dessa som vuxna. 😅
Whippet x Fralla. Svårt att tänka sig större motsatser.
Synd att bilderna är så dåliga!
Visa bifogad fil 188397
Googlade bilder och det blir ju inte några vackra hundar, men sett från frallans vinkel så är det en vinst.

1784499815756.webp

Mini Mew har tack och lov somnat in. Jag hittar ingenstans om hur gammal han blev, men det kan inte ha varit många år. Tyvärr har ägaren skaffat en ny (som heter Mewtwo 🙄) och verkar även ha en liten tik på gång. Det hade inte förvånat mig om han parar dem senare 😞 Hundarna är bara leksaker som ska göra honom känd
IMG_0144.webp

Verkligen, jättesvårt när det inte beskrivs tillräckligt många för att få fram en 200-analys. Där får man åtminstone ett hum om vilken variation som finns inom rasen. Jag är själv på utkik efter en mindre hund för framtiden och det vete sjutton vad det blir i slutändan, för jag vågar inte chansa på nån ras där det saknas statistik.
Det här gör att jag har svårt att hitta en annan ras. Tycker mina är lagom storlek (7kg). Men har ibland önskat mindre jakt. Är så mycket värt med trygga, mentalt stabila hundar.
När 200-analysen kom på Borderterrier var det inga som hade brutit BPH och bara några enstaka som avstått skott. När jag gick BPH Pepsi så tänkte jag under testet att det är detta som gör att jag håller fast vid dem och inte har bytt.

Vad sägs om en blandning av golden och Chesapeake bay retriever? Inte det värsta jag hört men Chesapeake är generellt en rätt skarp och reserverad ras, så jag undrar varför man valt att blanda den med en golden. Lagom kul för valpköparna om dom tror att dom skaffar sig en mjukis som kommer älska alla och så får dom motsatsen.

Jag såg en kull med valpar på blocket där det står att Mamman är Belgisk Malinois och pappan är Siberian Husky. o.o
Jag har sett den blandningen innan och syftet var en draghund man även kunde träna med.

Just denna människa verkade sålla oerhört hårt och hitta hem som faktiskt skulle använda hundarna hur valparna blev som vuxna har jag ingen aning om men antar att alla inte ärvde den perfekta dragviljan och den perfekta Will to pleasen.
50/50 känns lite väl optimistiskt.

Vad sägs om en blandning av golden och Chesapeake bay retriever? Inte det värsta jag hört men Chesapeake är generellt en rätt skarp och reserverad ras, så jag undrar varför man valt att blanda den med en golden. Lagom kul för valpköparna om dom tror att dom skaffar sig en mjukis som kommer älska alla och så får dom motsatsen.
Måste ju vara pga inavel?

Wow. Beskrivningen låter som rent kaos.
Jag har aldrig träffat en språksäker fralla och om vi blandar det med BC (som ibland pratar ett helt eget språk) förstår jag helt att det blir galet.
Jag har faktiskt träffat frallor som är riktigt trevliga men andra hundar har ändå reagerat på deras läten och avsaknad av kroppsdelar.

Sen har jag såklart träffar bulldozertypen också och dom har ju noll hundspråk och på det inga kroppsdelar att kommunicera med kan dom överhuvudtaget nosa i marken med sina korta nackar och näsborrarna rakt i skallen :(

Det här var ett Blocketfynd så tillåt mig att tvivla på att det var genomtänkt utkorsning.

Intressant nog var alla valpar svarta trots föräldrarnas färger, undrar var det anlaget kom ifrån.
Från golden retrievern!
Goldens är recessiv röda (ee) och det döljer andra färger och mönster, så under det röda kan hunden vara svart, brindle, tanpoint etc.
Cheasapeake bay är bruna (bb), recessiv färg
Så valparna kommer bara visa brun färg om båda föräldrarna kan ge "b", om goldenföräldern är BB kommer inga valpar bli bruna. Valparna kan bli röda om båda föräldrarna kan ge "e", så om cheasapeakeföräldern är EE kommer inga valpar bli recessiv röda.

Liknande trådar

• C-höfter i avel?
  • Första uppfödarbesöket
  • En gång *din ras*, alltid...
  • Kai Ken

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat