Jag såg ett par chow chowvalpar på en valputställning i mina tidiga tonår och föll handlöst för de söta nallebjörnarna! Naturligtvis fick jag ingen egen chow chow, så jag fick odla mitt intresse på de sätt jag kunde. I samma veva så började SKK ge ut Hundsport Special, som på den tiden innehöll valpregistreringar, röntgenresultat, utställningsresultat, importer etc, alltså allt sådant som idag finns på HundData. Jag läste allt om chow chow och började skriva ner informationen i ett kollegieblock och sätta in i en pärm. Detta var början på min samling med stamtavlor som idag innehåller över 14.000 hundar och som inkluderar samtliga chow chow som registrerats i SKK från 1946 och fram till 1964. Därefter har jag enstaka hundar fram till 1975 då jag har komplett fram tills idag. jag har även de flesta chowar som stambokfördes fram till 1946.
Jag lärde känna chowägare och uppfödare och såg alltid till att hänga vid chowringen på utställningarna. Som 16-åring skrev jag ett brev till den svenska uppfödare vars hundar jag beundrade mest och frågade om jag fick komma och jobba som kennelflicka under sommarlovet. Med vändande post fick jag svar om att jag var välkommen. Den sommaren levde jag min dröm och lärde mig massor om rasen. Det var också häftigt att få sköta om hundar som jag tidigare bara hade känt som namn.
Den hösten beslöt mina föräldrar att jag skulle få en chowvalp och de beställde en valp ur den kommande kullen hos uppfödaren jag hade jobbat hos. På nyårsafton 1987 kom jag hem med valpen Gurkan och jag har aldrig någonsin ens nuddat vid tanken på att byta ras!! När jag fyllde 18 år skaffade jag kennelnamn (körkortet väntade jag med tills jag var 47 år ...) och 1998 föddes min första valpkull. Idag lever jag med fem chow chow i åldrarna 22 månder till 13,5 år.
Jag älskar verkligen min ras!!!!! Och jag är stolt över att vara en riktig rasnörd!!!!
Fotot visar mig och min första chow chow Gurkan någon gång under första halvan av 1990-talet.
Visa bifogad fil 189098