Bukefalos 28 år!

osjälvständig hund (eller det är nog jag)

imported_gerbera

Trådstartare
Jag är hundvakt några dagar i veckan åt en fantastisk schäfer/rottiskorsning som är det allra raraste man kan tänka sig. Jag har bara haft henne några veckor, men det har fungerat bra från första början i många avseenden. Ingen separationsångest från matte och hon har varit hos oss över hela helger flera gånger. Sover gott och verkar trivas ganska bra.

Dock vill hon vara klistrad vid mitt ben mer eller mindre hela tiden. Det har förvisso gått framåt men hon vill alltid vara i samma rum, och gnyr varje gång jag går på toaletten. Jag pratade med ägaren och mot matte är hon inte så. Förmodligen för att matte har mer pondus... (dock har hon en annan vad jag förstår icke respektingivande person som tycker om hon beter sig så mot)

I början tänkte jag att hon skulle vänja sig vid en främmande omgivning och att detta beteende skulle försvinna. Men när ägaren berättade att hon tolkar det som att hon försöker köra med den andra personen har jag blivit mer uppmärksam på det. Jag försöker att inte göra en stor grej av att gå ut till tvättstugan utan henne ändå piper hon och är helt till sig när jag återvänder en minut senare.

På promenader tränar vi en del på ligg och stanna och utomhus klarar hon betydligt bättre att vara en bit bort. Hon kan bli något dragig i vissa situationer men uppför sig annars bra.

Har ni några tips?
 
Sv: osjälvständig hund (eller det är nog jag)

Det kunde ju vara värre...

How ever, hundar som ljudar har ofta för höga förväntningar på omgivningen. Som om de går och väntar på att nåt kul ska hända, eller att de ska få en uppgift.
Jag brukar rekommendera passivitetsövningar. Platslägg hunden på det ställe som verkligen är hennes, eller passa på när hon "chillar" av sig själv.
Passivitet innebär att man aldrig tar ögonkontakt och om hunden ligger tyst så ska man berömma, dock utan kontakt, dvs ingen röst, ingen ögonkontakt.

Använd gärna en förstärkare i början som "biter" och som verkar lugnande dvs: God Mat! Droppa matbiten framför hunden utan att berömma med röst eller annat.
När hunden fattat att det gäller att "Ligga still och hålla klaffen" så kan man få kyckling, då kan du lägga till kommando. Välj ett eget "Gå och lägg dig", "Plats", vad som helst, men bara när hunden redan gör rätt.

Vad det gäller dragandet så är det tvärtom, där ska du öka kontakten med hunden.
 
Sv: osjälvständig hund (eller det är nog jag)

Det låter vettigt. Hur länge ska man passivitetsträna i taget?
För hon förstår ju "gå och lägg dig" men förstår sällan varför hon ska ligga kvar.

hur berömmer man utan röst? är det då man droppar mat?
 
Sv: osjälvständig hund (eller det är nog jag)

Kriteriet för en övning bestämmer alltid du.

Dvs, hur länge ska hon ligga och knipa käft för att få en kycklingsbit.

Om vi säger att det är en hund med mycket stress och hunden verkligen tycker att det är dens uppgift att i alla lägen hålla koll.
Platslägg, gå så långt i från hunden att hunden tål det, kanske bara en meter vad vet jag. Låt säga nu att hunden söker din kontakt, stirra stint i väggen ovanför hunden. Du har en kycklingbit i din hand, det kan hunden gärna få veta.
Men, hon ska själv räkna ut vad som krävs för att få dig att lämna ifrån dig kycklingen. Låt säga att hon i en nanosekund, sänker näsan och suckar. "Äsch, hon vill inte prata med mig"
Inget ljud från din sida, utan bara droppa kycklingbiten framför hunden.

Jag lovar, ligger kyckling högt på önskelistan så kommer hunden att försöka förmå dig till en till bit. Hon kommer raskt att komma på "Ligger jag bara still och håller klaffen så...."
När ni sedan är överens om vad du vill, då skulle jag lägga till kommandot, om du sedan använder "Gå och lägg dig", spelar ingen roll. Men det viktiga är att hunden redan ligger och är tyst.

Typ: Det du gör just nu är precis vad jag vill.

Så i början kan det handla om 30 perfekta sekunder, som sedan ökas på. Bara det blir det just du vill att det ska bli.

Vill även lägga till att här handlar det inte om att köpa 30 kilo kycklingfilé utan berömmet ska vara oregelbundet för bästa resultat.
Du kan inte använda röst, för det är kontaktsök, men vanlig hundmat tex.
För att var sjunde gång eller nåt, låta det bli en jackpot.
 
Senast ändrad:
Sv: osjälvständig hund (eller det är nog jag)

*kl på mig själv*

Glöm inte att när hunden redan ligger och "chillar" så har du bästa övningstillfället. Greppa ett par hundmatskulor, gå förbi, inte titta. Och droppa samtidigt som du säger "Gå och lägg dig"
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 510
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 426
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 558
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 640
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp