Oskrivna regler hur man närmar sig en häst i en box eller spilta

Håller med!

Har en liten dam som förmodligen skulle kasta sig igenom väggen i sin iver att lyda detta framåt drivande komando. Hon är extremt känslig att rida.

Men en rolig incident var när en vän skulle hälsa på hästarna i hagen, men alla hästarna gick ifrån henne när hon försökte närma sig dem. Hon vart jätteledsen, men de gjorde ju bara som hon bad om.

Man ska inte smacka åt hästarna om man inte sitter på!

Annars är klart man ska annonsera sin ankomst, men det är bätter att säga nåt, typ "Hej, hur är det med dig idag?"
 
i mitt stall har vi tre stall i ett... kan man säga...
närjag går in i min del av stallet säger jag hej Iberis... då tittar hon upp och vet att jag kommer...
 
Här blir det ett "Heeej älsklingen" och ibland en glad gnäggning till svar.. han vet att jag kommer innan han ens ser mig :)
 
det beror ju helt o hållet på vad hästen har lärt sig, om den som föl alltid blivit smackad åt när den ska flytta sig åt sidan blir den ju bara fövirrad om nån kommer o säger åt sidan... samma sak jö! Titta på hur den som hft hästen innan gör...
Kramiz/jossan
 
Sv: Re: Oskrivna regler hur man närmar sig en häst i en box eller spilta

Jag står fast vid som många andra här att det är bättre att säga HEJ eller åt sidan + hästens namn när man kommer in till den eller ska flytta på den.
*kramar av styrka*
Magda
 
Sv: Re: Oskrivna regler hur man närmar sig en häst i en box eller spilta

Håller med dig fullständigt att smacka är framåtdrivande.
Men det finns ju runt om i vår hästvärld så många olika sätt hur vi ska hantera våra älsklingar. Hur man ska rykta, hur det ska visas att hästen är ryktad etc. Hur instruktörer får veta hur viktigt vissa saker är men när de sedan kommer ut på ridskolan så skippar de många av grundreglerna.
Hej svejs!!
//Tessan//
 
Sv: Re: Oskrivna regler hur man närmar sig en häst i en box eller spilta

horsedream skrev:
Jag skulle aldrig smacka åt en häst inne i en box för att få den flytta på sig. Det sitter i min ryggrad redan att det är fel, så det gör jag inte.
Fy skam för alla ridskolor och instruktörer som lär ut det. :mad:
Smackning är framåtdrivande hjälper. :bow:


Om jag går in till en främmande häst å den "ignorerar" mej och står med rumpan mot boxdörren så SJÄLVKLART smackar jag på den så den måste gå framåt så den dessutom blir tvungen att då "gå runt i boxen" å då automatiskt kommer fram till mej...
 
Sv: Oskrivna regler hur man närmar sig en häst i en box eller spilta

Är alla lika överens om att man inte i någon variant på ridning använder en framåtdrivande hjälp när man saktar av eller gör halt? Finns här inte en enda som använder framåtdrivande hjälper vid ryggning??? Det trodde jag var standard på våra ridskolor, men jag kanske får tänka om!

Jag håller med om att det inte är så vanligt att smacka innan man går in till en häst i spilta, men jag har inte en enda gång lagt märke till att någon häst skulle ha svårt att tolka budskapet. Jag tycker snarare de är väldigt duktiga på att få ihop kombinerade budskap som "smackning + uppbunden i stallgången + matte krälar på alla 4 på golvet + nåt rör sig under hoven = aha, hon vill att jag ska lyfta lite på hoven jag ställde på vaddstycket".
 
Sv: Oskrivna regler hur man närmar sig en häst i en box eller spilta

när jag närmar mig en häst överhuvudtaget så brukar jag gå lugnt fram och prata lugnt med den , stanna utanför boxen/spiltan och prata lugnt och vänta tills den blivit uppmärksam på dig, att den vet om att du finns där och tänker närma sig. när hästen vänder huvudet mot mig så brukar jag öppna boxdörren och gå in, och först börja klappa om och hälsa på den!

det är vad jag kan säga! :) lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
252
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 968
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 729
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp