Oskrivna regler hur man närmar sig en häst i en box eller spilta

H

horsedream

Ofta får man höra att man ska smacka när man närmar sig en häst eller ponny, men det finns samtidigt en gammal regel just att man aldrig ska smacka åt en häst i box, för att den ska flytta sig åt sidan eller veta att man kommer. Just för att smackningar är framåtdrivande hjälp och man ska inte förvirra hästen/ ponnyn i onödan. Smacka ska man bara göra när man vill att den ska förflytta sig framåt, t.ex. ut ur boxen eller spiltan. Vill man att hästen/ ponnyn ska flytta sig åt sidan så säger man helt enkelt ”Åt sidan och trycker på dess sida lite.” Om man vill uppmärksamma hästen att man kommer, så säger man HEJ plus hästens/ ponnyns namn och så vet den att man kommer. Om den sedan står i en spilta och man vill att den också ska flytta på sig så säger man bara ”Åt sidan eller flytta på dig, men aldrig ska man smacka in en spilta eller box, om hästen ska förflytta sig åt sidan och inte framåt. Jag menar inte att man då ska skrika utan bara säga lugnt vad man vill.

Vi alla hästmänniskor vill ju att våra hästar och ponnyer ska vet hur man beter sig, inte är förvirrade och är harmoniska. Vi vill ju att de ska ha den bästa hanteringen som möjligt eller hur?? :devil:
 
Jag har fått lära mej att man ska kalla på hästen och ha dess uppmärksamhet innan man går in till den.

Självklart smackar man inte!

Immer
 
Precis.

Jag går aldrig in till en häst innan jag fått ögonkontakt med den och fått en positiv känsla tillbaka. Får jag ett "LÄMNA MIG IFRED" av hästen så går jag.
 
Just så! Men sen är det ju inte kul när man har stallhelg!
 
Hm, när jag vill att min häst ska flytta sig i boxen för att ta av täcket brukar jag göra handtecken, åt sidan och ut, och smacka. Hon flyttar, i regel, sig snällt intill väggen och står still. Jag använder nog smackningen för att uppmärksamma henne på att jag vill att hon ska röra på sig och handtecknet för att visa åt vilket håll... Men jag smackar ju aldrig för att backa henne el likn, då säger jag "back". När jag närmar mig henne el likn så småpratar jag lite så att hon hör mig.
 
Försök...

'Försök att undvika att smacka i boxen.
Smackning är framåtdrivande och bör undvikas inne i en box eller en spilta.
Ha en bra 1:a maj. :rofl:
 
Re: Försök...

smackning är framåtdrivande just för att hästen har lärt sig det, inte naturligt.
Jag har olika smackningar. Tungan i gommen för ryggning, tungan mot tänderna för förflyttningar, pussljud för rollback, tungan mellan tänderna för spin, en dubbelsmackning med läpparna för galopp, osv.
 
Re: Försök...

Jag har också olika smacknignar. Fast inte lika många, bara tre! :) En för förflyttning (mer en harkling), en för backa och en för ökning i tempo.
Han förstår alla och kan skilja perfekt mellan dem.
 
Smacka?? :confused:
Här är det "Hej mattes älskling.." som gäller. Vill hon sen att jag ska komma in så gör jag det, om inte får hon vara ifred.
 
"Man ska aldrig smacka i en box för det är en framåtdrivande signal" vilket struntsnack!!Smackning är framåtdrivadne OM MAN LÄRT hästen det. Jag smackar både åt mina hundar och getter - inte som framåtdrivande siganl - utan "jag ber om upmärksamhet" signal.
 
Jag smackar aldrig i boxen, men inte för att man inte "ska" utan för att jag tycker att -Hej killen, här kommer jag! låter bättre.

Annars så är min valack väldigt duktig på att läsa mitt kroppsspråk, så han vet till 99% vad jag vill. Men jag har förstås haft honom i hela hans liv, från dag 1.

Han kan annars 15-20 olika kommandon när jag ber om något antingen i hanteringen eller i träningen.

Måste säga att vi är ett team! Vi känner varann utan och innan. :bow: Sen har jag varit väldigt noga med att inte hantera honom i boxen. Det är hans hem och där får han göra vad han vill. Ska jag träna eller bara visitera så tar jag ut honom i stallgången. Jag kräver aldrig något av honom i boxen. Men ska vi bara gosa så gör jag det i boxen tills han säger att det är nog.
 
håller med om att det rä bättre att prata med hästen än att smacka. Säger namnet på hästen / ponnyn och typ flytta dig elelr så. Och lägger handen på typ länden elelr så.
 
När jag kommer in i stallet så hälsar jag på hästarna genom att säga "hej hästarna".
Ska jag sen in till någon så pratar jag alltid med dom. Inget jag tänker på utan det bara är så. Går jag in till en främmande häst blir det oftast något i stil med "hej sötnos" eller "vad gullig du var".

Smackning, för mig, i detta sammanhang blir helt bakvänt.
 
Att smacka nar man gar in i box eller spilta ar ur tiden.

Hela iden med smackningarna var egentligen att gora hasten uppmarksam pa dig, och att du kommer in till denna (en ganska viktig grej da det forr i tiden mest anvandes spiltor).

Det racker garanterat med ett par ord, visslingar, vadsomhelst, bara du uppmarksammat hasten pa att du kommer in sa den inte blir skraj och hoppar i taket.
 
Smacka nä det har ajg aldrig hört att man ska göra när man ska visa att man kommer till en häst i spilta!
Därimot att man kan säga deras namn eller säga hej hej eller något som gör att hästen reagerar på att du kommer så den inte blir rädd och du får en smäll så du inte lever längre.
sedan beror det ju påvad du har lärt hästen att smackningen betyder. Vissa kanske har lärt hästen att det betyder backa eller gå åt sidan!
 
Skulle aldrig komma på tanken att smacka åt en häst när jag ville hälsa på den. Då vill jag ju att den ska stå kvar och vänta in mig. Smackar man skulle jag(om jag var häst) se det som ett tecken på att människan vill att jag går därifrån.
 
Har också fått höra att man ska smacka.

Fast jag gör inte det.
Brukar oftast vissla i en låg ton (oftast på samma sätt), eller prata uppmuntrande med honom. "Hej pussis" "Hej killen här kommer mamma". (min systers sambo kommenterade att han skulle velat se den förlossningen`) :o :D

/Anna
 
Jag skulle aldrig smacka åt en häst inne i en box för att få den flytta på sig. Det sitter i min ryggrad redan att det är fel, så det gör jag inte.
Fy skam för alla ridskolor och instruktörer som lär ut det. :mad:
Smackning är framåtdrivande hjälper. :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
252
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 722
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp