Osunt förhållande till mat

Det är ju det jag undrar. Varför låter jag maten bli så viktig? Och hur kan jag göra den mindre viktig?
Tycker det är ganska så klart i ditt första inlägg att du kopplar maten direkt till känslorna. Det är lätt att dölja stress och ångest osv med att fokusera på något så. Är ju så med många ätstörningar, det handlar sällan om maten i sej självt utan man döljer ofta andra problem med den och dom tankarna. Så är det för mig iallafall, dom gånger jag fallit ner i ätstörningsträsket är när jag lagt av med andra självskadebeteenden och andra ångestlindrande saker. Jag mår dessutom helt okej i fokuserandet på nästa måltid och mat i allmänhet, dock så är det bara ett annat sätt att fly bort.

Sen vad du har för känslor som triggar det är ju något bara du vet och får försöka ta reda på och kartlägga lite.
 
Jag kände igen mig i varje ord förutom övervikten och när du sedan skrev att du inte åt något på jobbdagar så var det slut med igenkännandet ;). I min glans dagar kunde jag klämma 2 pizzor själv med ett par timmars mellanrum. Sedan jag träffade min sambo gick jag upp en del i vikt (han föredrar onyttig mat och har ofta godis/chips/läsk hemma = är rätt rejält överviktig själv) men det gick jag snabbt ner igen med viktväktarna. Så länge jag håller mig till någotsånär nyttig mat så har jag tydligen tillräckligt hög förbränning för att inte gå upp i vikt.

Jag tycker inte att jag har någon ätstörning. Jag tror helt enkelt att jag gillar att äta och har svårt för att bli mätt. Och att jag är lite hagalen! Även om jag tänker mycket på mat så finns det inga känslor av ångest i samband med mat. Om den inte är slut då :p.

Om jag hade ätit som du hade jag nog haft mycket mer negativa tankar kring mat, och ffa varit mer sugen på onyttigheter. Så jag hade satsat på att äta bättre de dagar jag jobbade. Samtidigt vet jag med mig själv att mitt totala matintag blir mindre om jag skippar frukosten och lunchen och ersätter den med en brunch istället. Jag vet att man ska bli mätt länge på havregrynsgröt men min kropp har inte läst den instruktionsboken tydligen.
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 071
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp