Söka hjälp - komplicerat förhållande till mat

Aliche

Trådstartare
Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp för så here goes. PS Jag vill klargöra att den här tråden inte handlar om att jag vill banta eller bli smal eller vikt, den handlar om mitt dåliga förhållande till mat.

Jag har insett att jag har inget bra förhållande till mat. Jag äter för mycket, kan inte hindra mig själv, jag hetsäter alltså inte men jag äter för mycket trots att jag vet att jag inte behöver äta så mycket, att det inte är bra. Efteråt mår jag dåligt och lovar mig själv att bli bättre, iböand håller jag i det i dagar eller veckor men oundvikligt så hamnar jag tillbaka i att äta för mycket. Om jag beställer hem mat från typ Foodora så beställer jag alltid 2 saker för jag är orolig att inte bli mätt, tänker att jag har resterna som matlådor men oftast slutar det med att jag äter upp det mesta iallafall. Och sen känner jag mig skyldig, svag, odiciplinerad som trots att jag vet att det jag gör är dåligt mot min kropp, inte snällt så kan jag ändå inte sluta. Jag är en känsloätare och en belöningsätare: ledsen, glad, dålig dag, bra dag, framgångar, motgångar så äter jag.
Jag kan få panikkänslor av att vara hungrig eller tanken på att vara hungrig..

Jag har ca 10 kg övervikt som jag vill bli av med för att må bättre i min kropp, nu känner jag mig tung och osmidig, jag orkar inte det jag vill. Jag äter bättre och tränar i perioder men när jag inte ser någon skillnad på varken våg eller i kläder på länge, i senaste fallet på 5 månader så blir ja deppig och, ja, äter trots att det är så urbota ologiskt. Och sen mår jag dåligt.

Så jag behöver ta tag i det här innan jag hamnar i ett riktigt destruktivt beteende och kanske en ätstörning.

Men i vilken ände är bäst att börja, terapi, dietist? Jag är ganska klar på varför jag beter mig på det här sättet så det jag är ute efter är sätt att hantera min känslor och mitt beteende, kbt kanske? Eller så kanske jag bara tror att jag, jag vet inte riktigt..

Ni som har haft problem med mat och ätande och som nu mår bättre hur gjorde ni, vart vände ni er, vad funkade bäst för er?

Jag älskar god mat och framförallt matlagning, det är avslappning för mig så jag vill verkligen hitta ett sätt att förhålla mig till det på ett hälsosamt samt igen.

Jag känner mig så himla dum för jag vet att det inte är farligt att vara hungrig, jag vet att jag bara behöver kanske hälften att det jag äter för att klara mig, jag vet att min kropp inte mår bra av att jag stoppar i den för mycket och framfärallt dålig mat, jag vet allt det men kan ändå inte bara äta mindre!
 
Det som kan stoppa mig när jag är i överätningsperioden är att repetera för mig själv ''det här är inte sista gången du får äta det här'' eller liknande som passar bättre. Jag avskyr att slänga mat så ofta trycker jag i mig tills jag mår riktigt illa om jag råkade ta för mycket på talriken.

Ät sakta, mindre tuggor, skär mindre bitar. När du ätit halva talriken ta en liten paus,ta ett djupt andetag, drick lite vatten, prata med sällskapet/fippla med telefonen i minst 5 minuter. Min överätningslust brukar markant minska efter det. Ät från assietter(stavning?) istället för en talrik, bättre att hämta två gånger än trycka i sig över mycket.

Gör en stor portion till två, dela köttbiten och potatisgratängen, fyll ut hålorna med olika grönsaker, sparris, broccoli etc.

Jag äter alldeles för mycket nu på sommaren då den finns massor med grillat, överallt.

Känner du att du börjar tappa kontrollen tycker jag du kan söka för det.
 
När du äter mer än du vill, vad är det som driver i stunden? Är du fortfarande hungrig efter en normalportion? Eller är du mätt men ändå fortsätter äta?

Jag tror att det alltid är bra att ha en dietist mef på ett hörn även när man är säker på att grundproblemet är tex psykologiskt.
För att ha chans att jobba med beteendet och känslorna så behöver man först reda i ätandet och se till att man gör rätt val kring maten. Du kanske behöver hjälp med att avgöra portionsstorlek? Kanske behöver ändra din måltidsordning? Kolla så att du har en korrekt variation?

Så jag säger dietist + terapi, men kanske starta med dietist om det är svårt att få tillgång till båda.
 
När du äter mer än du vill, vad är det som driver i stunden? Är du fortfarande hungrig efter en normalportion? Eller är du mätt men ändå fortsätter äta?

Jag tror att det alltid är bra att ha en dietist mef på ett hörn även när man är säker på att grundproblemet är tex psykologiskt.
För att ha chans att jobba med beteendet och känslorna så behöver man först reda i ätandet och se till att man gör rätt val kring maten. Du kanske behöver hjälp med att avgöra portionsstorlek? Kanske behöver ändra din måltidsordning? Kolla så att du har en korrekt variation?

Så jag säger dietist + terapi, men kanske starta med dietist om det är svårt att få tillgång till båda.
Jag har aldrig varit hos en dietist, är de bra på den känslomässiga delen också eller är de mer fokuserade på näringsinnehåll och kalorier?
Angående när jag äter så blir jag liksom inte mätt om jag inte äter absurda mängder, mättnadskänslan infaller bara inte av någon anledning. Ibland fortsätter jag äta fast jag har blivit mätt för, jag vet inte riktigt jag kan inte sluta.. Jag vet också att när mitt blodsocker går ner så känner jag verkligen av det: trött, irriterad, orkeslös osv så det spelar säkert in på något skevt vänster.
 
Jag har aldrig varit hos en dietist, är de bra på den känslomässiga delen också eller är de mer fokuserade på näringsinnehåll och kalorier?
Angående när jag äter så blir jag liksom inte mätt om jag inte äter absurda mängder, mättnadskänslan infaller bara inte av någon anledning. Ibland fortsätter jag äta fast jag har blivit mätt för, jag vet inte riktigt jag kan inte sluta.. Jag vet också att när mitt blodsocker går ner så känner jag verkligen av det: trött, irriterad, orkeslös osv så det spelar säkert in på något skevt vänster.
Dietister kan nog ha olika erfarenheter och utbildningar utöver sin grundutbildning. Men oavsett vad som är din grundproblematik så låter det som att du också har fått problem på ett mer konkret plan. Låter som att du vant magen vid stora portioner och så är det viktigt att säkerställa att du ger dig själv rätt förutsättningar.
Jag tror på dietist i första hand.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 541
Senast: Dorinda
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 208
Senast: Whoever
·
L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 634
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp