Osunt förhållande till mat

Crossline

Trådstartare
Jag har insett att jag har ett ganska osunt förhållande till mat. Jag äter om möjligt till maten/godiset/fikan är slut om inget hejdar mig. Jag berömmer mig själv med mat och jag firar saker genom att äta. Jag hat svårt att titta på film utan att ha något att tugga på. Jag blir beräknande och "hetsig" vid tanken på hur jag ska få den största biten smörgåstårta. Jag slutar inte äta när jag är mätt, jag har inte ens en tydlig mättnadskänsla. Jag kan alltid äta, även om jag inte är hungrig.

Det här medför så klart problem för mig, inte minst att hålla vikten dom jag kämpar med. Jag skulle gärna ha en mer avslappnad syn på mat. Tillägger också att jag aldrig hat haft en typisk ätstörning.

Har någon gått i till exempel kbt för att ändra beteende? Någon som känner igen sig?
 
Jag har insett att jag har ett ganska osunt förhållande till mat. Jag äter om möjligt till maten/godiset/fikan är slut om inget hejdar mig. Jag berömmer mig själv med mat och jag firar saker genom att äta. Jag hat svårt att titta på film utan att ha något att tugga på. Jag blir beräknande och "hetsig" vid tanken på hur jag ska få den största biten smörgåstårta. Jag slutar inte äta när jag är mätt, jag har inte ens en tydlig mättnadskänsla. Jag kan alltid äta, även om jag inte är hungrig.

Det här medför så klart problem för mig, inte minst att hålla vikten dom jag kämpar med. Jag skulle gärna ha en mer avslappnad syn på mat. Tillägger också att jag aldrig hat haft en typisk ätstörning.

Har någon gått i till exempel kbt för att ändra beteende? Någon som känner igen sig?

Det är klart ätstört om du frågar mig. Jag har haft anorexi och bulimi och känner helt klart igen mig. Jag har testat det mesta men skulle säga att jag har kvar en del problematik av den typ du beskriver. Kbt funkade inte för mig, men när jag fick nya antidepressiva och mådde bättre fick jag också energi nog att jobba med mig själv, min självkänsla och främst min syn på mig själv. Gillar jag mig själv blir mat så mycket mindre laddat direkt.
 
Det är klart ätstört om du frågar mig. Jag har haft anorexi och bulimi och känner helt klart igen mig. Jag har testat det mesta men skulle säga att jag har kvar en del problematik av den typ du beskriver. Kbt funkade inte för mig, men när jag fick nya antidepressiva och mådde bättre fick jag också energi nog att jobba med mig själv, min självkänsla och främst min syn på mig själv. Gillar jag mig själv blir mat så mycket mindre laddat direkt.

Ja, på så sätt är det ju ätstört. Men jag har aldrig kräkts upp mat eller känt ångest efter jag har ätit. Problemet är att jag skulle behöva gå ner cirka 10 kg och det skulle vara så mycket enklare om jag var lite mer avslappnad ihop med mat.

Och självkänslan är det inget större fel på. Jag tycker om mig själv.
 
Jag svarar lite som @Hyacinth. Jag känner igen mig. För mig är det där ungefär sviter att leva med efter att ha varit allvarligt anorektisk som ung. Jag tänker inte mycket på det längre, det är som det är.
 
Jag har insett att jag har ett ganska osunt förhållande till mat. Jag äter om möjligt till maten/godiset/fikan är slut om inget hejdar mig. Jag berömmer mig själv med mat och jag firar saker genom att äta. Jag hat svårt att titta på film utan att ha något att tugga på. Jag blir beräknande och "hetsig" vid tanken på hur jag ska få den största biten smörgåstårta. Jag slutar inte äta när jag är mätt, jag har inte ens en tydlig mättnadskänsla. Jag kan alltid äta, även om jag inte är hungrig.

Det här medför så klart problem för mig, inte minst att hålla vikten dom jag kämpar med. Jag skulle gärna ha en mer avslappnad syn på mat. Tillägger också att jag aldrig hat haft en typisk ätstörning.

Har någon gått i till exempel kbt för att ändra beteende? Någon som känner igen sig?

Jag tycker det låter som ett ätstört beteende. Ätstörning är mer än anorexi.

Utöver det du beskriver ovan, hur äter du i grunden? Äter du regelbundet och allsidigt? Äter du tillräckligt eller händer det att du försöker hålla igen lite för att kompensera för hur du ätit dagen innan eller i förebyggande syfte inför tex godis och fika?

Det första steget i ätstörningsbehandling, oavsett det handlar om restriktiva bekymmer eller mer rör sig om hetsätningsproblem är ofta att stabilisera ätandet. Att vara noga med att äta en ordentlig frukost, vid behov ett mellanmål, en bra, tillräcklig lunch, ett mellanmål och så en bra middag. Det gäller att hålla i med sina planerade måltider oavsett om man svävar ut i hetsätningar mellan dem. Jag har sett personer med hetsätningsproblem gå ner i vikt genom att göra så.

Innan man stabiliserar ätandet kan det vara bra att under en tid föra en matdagbok och bara observera hur man äter. För dig skulle den också kunna innehålla korta notiser om känsla i samband med måltid och hur mätt du blev.

Att tänka på att alltid tugga ordentligt, även när man äter något oplanerat eller "fel", kan också vara en pusselbit,

Lite lästips är Mattillåtet av Gisela van der Ster och Att övervinna hetsätning av Christopher Fairburn. Båda dessa böcker kan användas som självhjälpsböcker, men används även i professionell ätstörningsvård.
 
Känner igen mig själv. Håller dock en för mig lämplig vikt tack vare att jag rör på mig väldigt mycket.

Det enda som fungerar för mig är att tänka på vad som är en lämplig portion, bara servera det till mig själv, skriva shoppinglistor och inte(!) köpa något mer än vad som står på dem (och då se till att inte skriva med godis på de listorna) samt att äta mat innan jag äter onyttigheter. Hela tiden rutiner, rutiner, rutiner. Äta frukost, lunch, middag och kvällsmat. Är jag inte hungrig så äter jag ändå vad som ser ut att vara en lämplig portion. Är jag hungrig så äter jag inte i hopp om att känna mig mätt utan äter tills jag blir "ohungrig".

Men som exempel funderade jag i går kväll på om jag skulle äta. Jag vet att jag med lätthet hade kunnat få i mig en ben & jerry då och har en i frysen. Funderade då på vad jag ätit under dagen och bestämde mig för att glassen inte behövdes. Istället la jag mig och kort därefter sov jag :p Tror att i princip alla som har ett hum om hur jag faktiskt äter suckar djupt åt mig, men jag själv är nöjd nu när jag äntligen slipper ångest eller annat jobbigt i samband med mat.
 
Ja, på så sätt är det ju ätstört. Men jag har aldrig kräkts upp mat eller känt ångest efter jag har ätit. Problemet är att jag skulle behöva gå ner cirka 10 kg och det skulle vara så mycket enklare om jag var lite mer avslappnad ihop med mat.

Och självkänslan är det inget större fel på. Jag tycker om mig själv.

Man behöver inte ha ångest för att det ska vara ett ätstört beteende. Med dig låter det som att stress kan ligga bakom? När jag är stressad äter jag antingen inget alls eller ALLT. Så om du känner att det kan bero på stress är det ju bäst att ta itu med vad som ligger bakom det, antingen själv eller med terapeut. Jag gick i KBT av andra anledningar men har kunnat applicera det jag lärde mig där på ätandet också. Samt att handla efter listor, inte handla när jag är hungrig, försöka äta en portion på bestämda tider och försöka tänka till när jag blir jättesugen på något (eller allt). Typ, varför vill jag ha det här? Är jag stressad/ledsen/uttråkad/whatever. Det brukar bromsa för mig. Att bli medveten och inte bara äta av bara farten.
 
Jag är EXAKT så,
Önskar det fanns mer hjälp.
Jag har kontaktat vården och fick träffa en dietist som inte förstod vad jag menar. Jag ville få träffa en psykolog men då det var brist på tider ansågs jag inte prioriterad,

Suck.,, man skulle typ kunna äta ihjäl sig utan att få hjälp.,,,

Enda alternativet jag hittat är att hå privat vilket kostar mkt.,,
 
Frågan är, vad ligger bakom? Är det känslor osv som blir jobbiga eller är det bara att du hetsäter/inte har något stopp?

KBT/ACT fungerade för mig eftersom jag åt pga känslor. Jag har dock haft problem med anorexi/bulimia osv under flera år och sen blev allt bara knas och en ond cirkel. Hos den psykologen jag är nu pratar vi ALDRIG om mat, bara känslor i allmänhet och det runt mig. Hur man hanterar det osv.
 
Känner igen mig helt. Jag har precis ett sant betende, njuter tex sällan av att äta en glass utan tänker redan innan jag börjar att jag ska hämta en till sen.

Jag har minst 20 kg jag behöver bli av med
 
Det är så svårt att ge råd såhär på internet men jag vill rekommendera dig att söka vård. Vårdcentralen kanske till en början?
Eller ring din närmsta ätstörningsenhet för att rådfråga!

Spontant tänker jag dock att du kanske behöver jobba med någon form av matschema för att få iordning på rutiner och mängder samt att det borde vara lämpligt med terapi för att jobba med det bakomliggande.

Vet inte hur utbredd din problematik är men googla binge eating disorder eller hetsätningsstörning och se om du känner igen dig.
 
Utöver det du beskriver ovan, hur äter du i grunden? Äter du regelbundet och allsidigt? Äter du tillräckligt eller händer det att du försöker hålla igen lite för att kompensera för hur du ätit dagen innan eller i förebyggande syfte inför tex godis och fika?

Jag äter faktiskt ganska bra just nu, håller mig till LCHF och äter på bestämda tider. Vegetarisk kost med inslag av fisk och skaldjur. Men det tar ju inte bort känslan av maten, att jag går och räknar ner timmarna till nästa måltid och då inte för att jag inte blev mätt, utan för att få äta. Jag håller aldrig igen, jag äter min standard-portion oavsett vad jag har ätit dagen innan.

Det enda som fungerar för mig är att tänka på vad som är en lämplig portion, bara servera det till mig själv, skriva shoppinglistor och inte(!) köpa något mer än vad som står på dem (och då se till att inte skriva med godis på de listorna) samt att äta mat innan jag äter onyttigheter. Hela tiden rutiner, rutiner, rutiner. Äta frukost, lunch, middag och kvällsmat. Är jag inte hungrig så äter jag ändå vad som ser ut att vara en lämplig portion. Är jag hungrig så äter jag inte i hopp om att känna mig mätt utan äter tills jag blir "ohungrig".
Jag har svårt att bedömma vad som är en lämplig portion. Jag försöker äta ur mindre tallrikar/skålar för att portionen ska kännas större än vad den kanske är. Jag skriver alltid shoppinglistor och det är sällan jag köper hem godis, men det är klart att det händer. Speciellt om jag ska fira något, eller belöna mig efter en jobbig vecka på jobbet. Jag tycker ändå att jag har ganska bra rutiner som jag tycker funkar för mig. Men det är mer tankarna kring mat som stressar mig. Jag har svårt att känna mättnadskänsla. Ohungrig vet jag knappt hur det känns. Jag inbillar mig liksom att jag måste vara tydligt mätt, inte "nu har jag ätit så att jag vill spy-mätt" men en tydlig känsla av att vara nöjd. Det blir såklart bättre när jag äter som mest regelbundet och "tydligt". Nu ska jag äta dom här 2 kokta äggen, sen blir det inget mer fram tills middagen, till exempel. Det brukar jag kunna hålla mig till.

Man behöver inte ha ångest för att det ska vara ett ätstört beteende. Med dig låter det som att stress kan ligga bakom? När jag är stressad äter jag antingen inget alls eller ALLT. Så om du känner att det kan bero på stress är det ju bäst att ta itu med vad som ligger bakom det, antingen själv eller med terapeut. Jag gick i KBT av andra anledningar men har kunnat applicera det jag lärde mig där på ätandet också. Samt att handla efter listor, inte handla när jag är hungrig, försöka äta en portion på bestämda tider och försöka tänka till när jag blir jättesugen på något (eller allt). Typ, varför vill jag ha det här? Är jag stressad/ledsen/uttråkad/whatever. Det brukar bromsa för mig. Att bli medveten och inte bara äta av bara farten.

Då måste jag i så fall ha varit stressad sedan tidiga tonåren, för det här är inget nytt beteende. Jag vet faktiskt inte vad som skulle kunna vara grunden till mitt förhållande till mat. Ibland tänker jag att jag kanske bara gillar mat för mycket, eller att jag kanske försöker kompensera för något annat, vad vet jag inte.

Bara klargör att jag inte vräker i mig godis varje dag, jag har det inte ens hemma. Men för mig kan en smörgås vara onödigt ätande, för att jag faktiskt inte är hungrig utan att jag bara äter för att jag gillar det, eller nåt. Jag behöver inte vara uttråkad eller ledsen för att vilja äta lite extra, jag bara gör det, fast det inte behövs.

Jag är EXAKT så,
Önskar det fanns mer hjälp.
Jag har kontaktat vården och fick träffa en dietist som inte förstod vad jag menar. Jag ville få träffa en psykolog men då det var brist på tider ansågs jag inte prioriterad,

Suck.,, man skulle typ kunna äta ihjäl sig utan att få hjälp.,,,

Enda alternativet jag hittat är att hå privat vilket kostar mkt.,,

Skönt att inte vara ensam!


Toppen!

Frågan är, vad ligger bakom? Är det känslor osv som blir jobbiga eller är det bara att du hetsäter/inte har något stopp?
Jag vet inte vad som ligger bakom, jag har ingen aning. Kanske försöker kompensera för något annat, vad vet jag.
Jag hetsäter inte till vardags så att säga, men till exempel om jag "får lov" att unna mig något på kalas eller liknande, så vill jag gärna äta ordentligt för att jag får, just idag. Förstår du hur jag menar? En vanlig jobbdag hetsäter jag aldrig och äter väldigt redigt och ordentligt, men så fort jag får lov så ska det ätas som om det inte finns någon morgondag, till exempel brukar jag ha en dag i veckan där jag bryter min diet. Det är den dagen jag längtar efter hela veckan.

Känner igen mig helt. Jag har precis ett sant betende, njuter tex sällan av att äta en glass utan tänker redan innan jag börjar att jag ska hämta en till sen.
Exakt så!

Det är så svårt att ge råd såhär på internet men jag vill rekommendera dig att söka vård. Vårdcentralen kanske till en början?
Eller ring din närmsta ätstörningsenhet för att rådfråga!
Jag har faktiskt pratat med min vårdcentral om det här redan för ett par år sedan. Dom förstod mig inte alls och det gjorde till att jag aldrig försökte igen...
 
En vanlig jobbdag där jag jobbar kväll kan se ut så här
Kaffe innan morgonpromenaden.
Kesella med lite funlight.
En omelett med de grönsaker som brukar finnas hemma, innan jobbet.
På jobbet dricker jag en proteinshake, mest för att jag inte har tid att äta något vettigare på mitt jobb.
När jag kommer hem har jag antingen förberett chiapudding, eller så tar jag bara lite yoghurt med frysta bär.

Låter som jättelite mat nu när jag skriver upp det såhär. Men när jag riktigt tänker på det så går jag faktiskt inte hungrig dessa dagar. Jag försöker vänja in mig vid mindre portioner, för mina tidigare portioner har inte varit normalstora på något sätt.

Mitt problem är egentligen inte att jag faktiskt äter för mycket. För det ser man här på min vanliga dag att jag inte gör. Utan mitt problem är att jag triggas så jävla mycket vid tanken på att få äta lite senare, imorgon eller nästa vecka. Jag kan se fram emot ett trevligt restaurangbesök med vännerna mest för att jag ska då få äta och unna mig. Som en annan skrev i tråden, att inte kunna njuta av glassen man har i handen för att man redan är borta i frysen och hämtar nästa i tankarna. Så känns det precis för mig.

Jag kan liksom googla på restaurangers menyer, inte för att finna inspiration eller så, nej utan för att läska mig själv när jag är sugen. Typ läser menyer som andra läser poesi. Haha. Jag är så fast i tanken på att fredag innebär fredagsmys, och blir det inget så är det en väldigt dålig fredag. Fredagsmys behöver inte vara 2 kg godis utan är desto oftare morotsstavar med dipp, men då är fredagen som den ska vara, annars känns det tråkigt. Det är dom här tankarna jag skulle vilja bli av med, att jag är så himla fixerad vid hur det ska vara och att jag redan är framme vid nästa måltid hela tiden.
 
Jag har faktiskt pratat med min vårdcentral om det här redan för ett par år sedan. Dom förstod mig inte alls och det gjorde till att jag aldrig försökte igen...

Det kan ju vara så att personen som du var i kontakt med på din vårdcentral inte var insatt i den typen av ätstörning. Jag tycker att du ska ta kontakt med närmsta ätstörningsenhet som MiniLi föreslår. Du har absolut inget att förlora på det. Problemet är som du skriver kanske inte att du äter för mycket, utan att dina tankar är så fixerade på mat. Även om ätstörningsenheten skulle komma fram till att de inte kan hjälpa dig så kan de säkert hjälpa dig vidare till kompetent person.
 
Det kan ju vara så att personen som du var i kontakt med på din vårdcentral inte var insatt i den typen av ätstörning. Jag tycker att du ska ta kontakt med närmsta ätstörningsenhet som MiniLi föreslår. Du har absolut inget att förlora på det. Problemet är som du skriver kanske inte att du äter för mycket, utan att dina tankar är så fixerade på mat. Även om ätstörningsenheten skulle komma fram till att de inte kan hjälpa dig så kan de säkert hjälpa dig vidare till kompetent person.

Jag ska nog försöka att kontakta dom igen. Tack :)

Har du några andra glädjeämnen/glädjekällor/nåt att se fram emot i livet; förutom mat?

Ja absolut! Mat är en så liten del av livet egentligen, men av någon anledning gör jag den delen så stor och laddad.
 

Liknande trådar

Mat Jag tänkte först skapa ett anonymt nick men sen kände jag nej, jag tänker inte skämmas för att jag har ett problem som jag söker hjälp...
Svar
4
· Visningar
1 071
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp