Otöjbara stigläder - tips

domino

Trådstartare
Nu är jag trött på mina stigläder från CH (Hööks). Ok för att det är bra läder, mjukt och smidigt men det töjer sig utav h-vete! :crazy: Har redan fått göra 2 extrahål nu och måste nu göra ännu ett :mad:
Så nu vill jag ha ett par som inte töjer sig, dvs av läder men med nylonkärna är det va? :devil:
Gärna så billiga som möjligt och svarta :angel:

Sv: Otöjbara stigläder - tips

Alexandra_W skrev:
Kolla på www.lillhastenistav.se

Jacsons i kalvläder med nylonkärna. Kolla speciellt på priset :love:

De är mjuka, fina och jag kan rekommendera dem!
:bow:
200kr bara! :eek: :)

En fråga om längden jag ska ha då...
På damläder brukar jag få ha på översta hålet eller göra 1-2 extra. :o Då borde väl inte junior (130 cm) bli för korta?

Den sista dm:ern på damlädren använde du väl ändå inte? Jag har junior, perfa. :D

Nope! :D Men räcker flärpen till "hållaren" som man sticker den genom då? :o

Jag beställde ett par stigläder från Lillhästen nu i veckan.
Det är just Jacsons med nylonkärna som jag beställt också!
Billiga samt att de verkar väldigt bra, men tänk på att frakten går på en del med..
Fast du kanske ändå är i farten och ska beställa mer saker från Lillhästen?

På gamla hoppsadeln - ja, nån dm över. Nuvarande dressyrsadeln - nej, kom jag på. :p

köp syntet :) har det på min wintec.dom är väldigt "stumma" rider jag länge så får jag ont i knäna,men dom töjer sig inte ;)

Kolla på nylonförstärkta stigläder finns på hööks mm.
De bästa är parlanti (italienskt) men då faår man ju betala för det också 900kr för 1 par stigläder

Ok, men om du kollar på denna bilden:
20050205012.jpg

Det är damläder jag har där. Tror du 130cm blir för kort så inte flärpen sticker ut. Dessa är ju uttöjda med... :confused: :crazy:

Vilka i-landsproblem man har... :D :p

Jag har de med nylonkärna från Prestige, dom är jättebra!
fastän på nått vänster är dom snea ändå..haha eller så är det jag som har olika långa ben för jag har ett håll mellan 19 och 20 som jag kan ha på ena och på den andra har jag 20..mysko.

De töjer sig olika eftersom man ofta sitter upp på samma sida varje gång.

Har du jämfört dom då så att hålen sitter på samma ställe på båda lädren då?

Pariani heter de. Sen vet jag inte om de är så mycket bättre än några andra, de flesta med nylonkärna tycker jag är bra. Det som skiljer är väl isf läderkvaliteten.

De med nylon töjer sig också dock inte lika mkt som de utan, dock töjer sig både jacson, chetak och de från hööks nästintill lika mkt som vanliga stigläder, dessutom är de i mkt dåligt material och hålen äter sig större ganska fort. Hoppar själv med mkt korta läder däreav stor belastning på stiglädret, och samtliga av dessa tre har jag kasserat redan efter några månader då hålen nästan är genomätna till nästa hål och stigläderna inte längre ser pålitliga ut, tyvärr är det så att vill man ha ett par som håller så får man köpa de dyra (blir billigare i längden) har nu själv amerigo och prestige och båda dessa är bra. Vill bara varna för Hdr som är dyra men dåliga, såg dock härom dagen att i affären hängde både tunna (vilka var de jag hade) och ett par som var betydligt kraftigare, så det är möjligt att de har gjort om dem nu så att de är bättre.
I vissa märken skiljer sig tjockleken ganska rejält mellan dam och junior, både chetak och jacsons juniorläder är säkert ca 1 cm tunnare på bredden i junior vilket ju borde innebära att dessa har ännu sämre hålbarhet till vuxen än vad damläderna har.

amerigo är kalasbra men inte precis gratis :angel:

Hoppla och tack för varningen. Tänkte köpa budgetvarianten men då skippar jag det. Har ett par Prestige och ett par Jaguar hittills, båda är bra men dom är dyra.

Okej tack för varningen!
Min fd medryttarhästs sadel hade nylonförstärkta stigläder (Griffin) och de var super, töjde sig inte alls och det var juniorstrl. Tyvärr finns ju inte de att få tag på nu har jag sett... Kostade 299 så de var ju prisvärda med.. så sånna hade jag velat haft.. :(

Jag hade inte köpt Jacson, köpte det till min nya sadel, de tappade färgen, töjde sig, olika tjocka, hålen gick sönder mm... Det enda som var bra med dom var priset.. Lyckades hitta ett par prestige beg på buke annonser, tyvärr ljusbruna (mörkbrun sadel) men det skiter jag i! De är hur bra o fina som helst!=)

Liknande trådar

Utrustning Finns det verkligen otöjbara stigläder? Jag köpte nämligen ett par (tror det var från Globus) "otöjbara" stigläder med nylonkärna, men...
Svar
11
· Visningar
1 389
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den... 2
Svar
24
· Visningar
4 247
Senast: skiesabove
·
Utrustning Nu är jag på jakt efter nya stigläder. De gamla är ett par Knights och trots att det är nylonkärna så töjde de sig! :eek: :mad: Så nu...
Svar
10
· Visningar
1 257
Senast: Nate
·
Utrustning Smort och donat och fixat med nya sadlarna så snart är det dags för premiärridning hemma. Men vissa 'problem' har uppstått... 1...
Svar
5
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka