Varför i hela friden skulle någon någonsin skylla sig själv efter en våldtäkt? Helt orimligt i mina ögon!

Jag håller med dig såklart. Men jag har faktiskt funderat på det själv när jag varit otrogen. Tänk om jag skulle bli våldtagen? Skulle polisen se det som en våldtäkt? (Ja poliser är idioter ibland.) Vad skulle partnern säga? Skulle hen trösta mig eller tycka att jag fick skylla mig själv?

Eftersom att många i tråden tycker att det är en sånt stort svek vill jag veta hur de skulle reagera om de fick reda på att deras partner varit otrogen och att hen även blivit våldtagen av samma person. Skulle ilskan av sveken ta över?
 
Varför i hela friden skulle någon någonsin skylla sig själv efter en våldtäkt? Helt orimligt i mina ögon!

Jag håller med dig såklart. Men jag har faktiskt funderat på det själv när jag varit otrogen. Tänk om jag skulle bli våldtagen? Skulle polisen se det som en våldtäkt? (Ja poliser är idioter ibland.) Vad skulle partnern säga? Skulle hen trösta mig eller tycka att jag fick skylla mig själv?

Eftersom att många i tråden tycker att det är en sånt stort svek vill jag veta hur de skulle reagera om de fick reda på att deras partner varit otrogen och att hen även blivit våldtagen av samma person. Skulle ilskan av sveken ta över?
 
Men alltså om jag är i en relation och sen blir våldtagen på en hemmafest eller nåt så hoppas jag för allt i världen att min partner inte anklagar mig för otrohet. Eller hur menar du med frågan? Att om man valt att ligga med nån annan (dvs vad många räknar som otrohet), men sen ändrar sig (vill inte vara otrogen längre) men den tredje parten vill ligga ändå och väljer att våldta. Hänger nog inte riktigt med här
 
Men alltså om jag är i en relation och sen blir våldtagen på en hemmafest eller nåt så hoppas jag för allt i världen att min partner inte anklagar mig för otrohet. Eller hur menar du med frågan? Att om man valt att ligga med nån annan (dvs vad många räknar som otrohet), men sen ändrar sig (vill inte vara otrogen längre) men den tredje parten vill ligga ändå och väljer att våldta. Hänger nog inte riktigt med här

Min fråga handlade om att man redan är otrogen med någon som partnern inte vet om.
Jag kan beskriva ett hypotetiskt scenario: Man är hemma hos den man är otrogen med och har sex (frivilligt) utan att partner vet om det. Man sover över och blir sedan våldtagen på morgonen av samma man.

Vågar man berätta detta till sin partner?
Kommer polisen stå på ens sida?
 
Jag håller med dig såklart. Men jag har faktiskt funderat på det själv när jag varit otrogen. Tänk om jag skulle bli våldtagen? Skulle polisen se det som en våldtäkt? (Ja poliser är idioter ibland.) Vad skulle partnern säga? Skulle hen trösta mig eller tycka att jag fick skylla mig själv?

Eftersom att många i tråden tycker att det är en sånt stort svek vill jag veta hur de skulle reagera om de fick reda på att deras partner varit otrogen och att hen även blivit våldtagen av samma person. Skulle ilskan av sveken ta över?
Jag tror det är individuellt om en person säger "skyll dig själv" om denne har varit otrogen.
Det har inget med synen på själva otroheten att göra.
Dvs. det är två helt skilda frågor.
 
Min fråga handlade om att man redan är otrogen med någon som partnern inte vet om.
Jag kan beskriva ett hypotetiskt scenario: Man är hemma hos den man är otrogen med och har sex (frivilligt) utan att partner vet om det. Man sover över och blir sedan våldtagen på morgonen av samma man.

Vågar man berätta detta till sin partner?
Kommer polisen stå på ens sida?

Det är två olika scenarion du beskriver.
Det första: Du har sex frivilligt med en man = otrohet.
Det andra: Du blir våldtagen = våldtäckt

Att bli våldtagen är inte otrohet. Men om du hade sex med mannen innan du blev våldtagen så är ju det första sexet otrohet. Om du då väljer att anmäla och berätta för din man är ju upp till dig själv. Men man får ALDRIG skylla sig själv om man blir våldtagen!! Förstår inte ens hur du uppriktigt kan vara nyfiken en sån sak.
 
Det är två olika scenarion du beskriver.
Det första: Du har sex frivilligt med en man = otrohet.
Det andra: Du blir våldtagen = våldtäckt

Att bli våldtagen är inte otrohet. Men om du hade sex med mannen innan du blev våldtagen så är ju det första sexet otrohet. Om du då väljer att anmäla och berätta för din man är ju upp till dig själv. Men man får ALDRIG skylla sig själv om man blir våldtagen!! Förstår inte ens hur du uppriktigt kan vara nyfiken en sån sak.


För att det finns folk som tycker man får skylla dig själv i olika grad?
 
Om otrogna personer målas upp som svin och det från början är uppförsbacke vid anmälan av våldtäkt, kan du verkligen inte se hur de två tillsammans skulle kunna försvåra ytterligare?

Försvåras i vilket sammanhang?

Jag pratar om att våldtäcksoffer aldrig någonsin ska skylla sig själva. Inte hur svår processen är/blir.
 
Försvåras i vilket sammanhang?

Jag pratar om att våldtäcksoffer aldrig någonsin ska skylla sig själva. Inte hur svår processen är/blir.

Det är ju ingen som sagt att de SKA skylla sig själva. Frågeställningen blir ju snarare att det kan bli svårt att bli trodd av rättsväsendet och/eller partnern.

Med försvåras menar jag både med rättsväsendet och med en partner. Otrohet i sig, kanske svår situation, våldtäkt, svår situation. De tillsammans blir ju inte lättare.
 
Det är ju ingen som sagt att de SKA skylla sig själva. Frågeställningen blir ju snarare att det kan bli svårt att bli trodd av rättsväsendet och/eller partnern.

Med försvåras menar jag både med rättsväsendet och med en partner. Otrohet i sig, kanske svår situation, våldtäkt, svår situation. De tillsammans blir ju inte lättare.

Precis!

Men då får man stå sitt kast (vad det gäller otroheten) om man väljer att berätta hela historien för sin partner. Eller så får man helt enkelt ljuga för partnern, det är upp till en själv. Man har ju själv satt sig i otrohetssituationen och får därmed ta sig ur den på det ena eller andra viset. Men våldtäckssituationen har man aldrig någonsin någon skuld i.

Rättsväsendet bryr sig ju inte om du varit otrogen eller inte, de ska göra en bedömning av våldtäckten.
 
Precis!

Men då får man stå sitt kast (vad det gäller otroheten) om man väljer att berätta hela historien för sin partner. Eller så får man helt enkelt ljuga för partnern, det är upp till en själv. Man har ju själv satt sig i otrohetssituationen och får därmed ta sig ur den på det ena eller andra viset. Men våldtäckssituationen har man aldrig någonsin någon skuld i.

Rättsväsendet bryr sig ju inte om du varit otrogen eller inte, de ska göra en bedömning av våldtäckten.

Jag ser det nog som något mer nyanserat och mer sammanflätat än att det går att dela upp på det viset du föreslår.

Du har en bra tilltro till rättsväsendet du! Jag har inte riktigt det.
 
Jag ser det nog som något mer nyanserat och mer sammanflätat än att det går att dela upp på det viset du föreslår.

Du har en bra tilltro till rättsväsendet du! Jag har inte riktigt det.

Japp. Har bara bra erfarenheter av rättsväsendet så det speglar min uppfattning såklart. Men den kan ju komma att ändras i framtiden om något skulle inträffa så att min nuvarande uppfattning rubbas.
 
Det är två olika scenarion du beskriver.
Det första: Du har sex frivilligt med en man = otrohet.
Det andra: Du blir våldtagen = våldtäckt.
Jag tänker nog också så här, att det blir två olika saker. Och enligt mig blir våldtäkten klart värre än otrohetsligget pga då är det ändå två människor som gör något frivilligt (och den ene väljer också att vara otrogen samtidigt). Om den ena personen sedan blir våldtagen så är det ju ingen frivillighet inblandad längre.

Förstår nog ändå inte frågeställningen, men skulle tex min kompis Lisa (som har ett förhållande) frivilligt ligga med nån annan en gång, och sedan bli våldtagen av samma person hon låg med så skulle jag ju inte prioritera en föreläsning om moral och monogami först, utan istället försöka stötta henne pga våldtäkten då jag ser det som värre än att hon i första hand varit otrogen mot sin partner (även om jag inte tycker att det är en okej handling att utföra heller).
 
Jag håller med dig såklart. Men jag har faktiskt funderat på det själv när jag varit otrogen. Tänk om jag skulle bli våldtagen? Skulle polisen se det som en våldtäkt? (Ja poliser är idioter ibland.) Vad skulle partnern säga? Skulle hen trösta mig eller tycka att jag fick skylla mig själv?

Eftersom att många i tråden tycker att det är en sånt stort svek vill jag veta hur de skulle reagera om de fick reda på att deras partner varit otrogen och att hen även blivit våldtagen av samma person. Skulle ilskan av sveken ta över?
Om du blir våldtagen så är det ju inte att vara otrogen?
 
Min fråga handlade om att man redan är otrogen med någon som partnern inte vet om.
Jag kan beskriva ett hypotetiskt scenario: Man är hemma hos den man är otrogen med och har sex (frivilligt) utan att partner vet om det. Man sover över och blir sedan våldtagen på morgonen av samma man.

Vågar man berätta detta till sin partner?
Kommer polisen stå på ens sida?

Alltså. Jag tycker inte att otrohet är så lajbans som privatperson.

Men - i mitt yrke som polis ger jag blanka fan i om en person varit otrogen eller ej. Det har liksom inte jag som myndighetsperson ett skit att göra med.
Har man blivit våldtagen så har man. Punkt.
Spelar ingen roll om båda parter varit med på liggandet dagen innan, eller någon gång innan. Då skulle ju inte våldtäkter inom förhållanden kunna finnas, och det gör de ju.

Sen vet jag att också att det är jättesvårt att få till en dom när det gäller våldtäkt, då det så himla ofta är ord mot ord. Och det är fruktansvärt.
Men att poliser ska bry sig om huruvida en våldtagen kvinna varit otrogen känns ju typ orimligt. (men jag vet, det är klart att det finns de poliser som skulle väga in det också, sjukt nog)
 
Alltså, hade min partner varit otrogen för att i nästa sexakt bli våldtagen hade jag självklart inte bett hen skylla sig själv eller så, en våldtäkt är alltid en våldtäkt. Däremot hade jag under inga omständigheter inte varit ett par med honom om han erkänt att han gick till den bruden i otrohetssyfte för en första gång. Oavsett. Nu lär ju det knappast hända även om karlar kan bli våldtagna också.

För min del finns det flera saker i ett förhållande som gör att jag skulle välja att dumpa. Om mannen behandlar mig illa fysiskt, skriker fula saker åt mig, behandlar barnen illa, går med i IS eller vad det nu kan vara. Otrohet är bara en av de saker som gör att jag skulle välja att leva ensam och slänga ut honom. Jag har levt med en man som visade sig vara notoriskt otrogen i tio år när han var ut. Det gör ont. Jag sätter mig inte i den situationen igen. Tack och lov har min man samma inställning till just otrohet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
916
Hästmänniskan Hej, ridlärare (27 år) här. Hoppas att detta är okej att fråga här, annars får ni säga till, vet inte vilket annat forum man kan vända...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
3 588
Senast: hollypolly
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp