Min häst är ouppfostrad
* Hon står förvisso lös i boxen, på gången, ute på gården, i paddocken osv. ända tills någon går förbi med mat. Hon har ätstörningar...
* Uppbunden kan hon stå, dock spänner hon sig om repen sitter väldigt högt och är korta så att hon med sina 159 cm blir hängande. Hon vill helst kunna ha huvudet i mankhöjd.
* Springer inte över mig, eller någon annan, kan däremot springa förbi om man tokdrar i henne.
* Åker transport gör hon helst inte. Har blivit halvt mosad av en annan häst en gång och kan sedan dess inte stå riktigt stilla.
* Mjo, går att ha med sig överallt gör hon nog, men på "konstiga" platser (småbåtshamnar, soptippar osv - ja vi rider på konstiga ställen!) så kan hon trippa runt.
* En punkt jag kan glädjas åt: hon älskar veterinärer och hovslagare. Det värsta hon gör är att hon brukar behöva kisspaus när hon skos, men det talar hon om.
* Hon ser sur ut när man fodrar (ätstörningar!) men gör ingenting. Kan även grina upp sig en smula när man drar sadelgjorden. Folk som kommer fram till henne i hagen ska undersökas på jakt efter godis, hon gör visserligen ingenting farligt men alla tycker kanske inte om att hon försöker stoppa ner mulen i deras fickor
Men frågan är, vad gör jag åt mitt lilla monster... Transporteringen vet jag går att lösa, det är bara en ekonomisk fråga för mig, jag skulle behöva en egen transport och en bil jag vågar dra med och åka varje dag. Skulle nog inte ta många veckor innan hon stod lika snällt som innan hon blev mosad.
Men i övrigt... Det mesta handlar om att hon är så besatt av mat. Mera mat hjälper inte, hästen kan gå på bra bete och ändå få frispel om någon äter äpple i hennes närhet.
Sedan så tycker hon inte om att bli dragen i, vare sig det är en människa som leder henne eller om hon blir upphängd på stallgången (varför förutsätts det att alla hästar som ska stå i en stallgång är 1.70?). Jag har faktiskt aldrig tänkt på det här som problem förut, utan bara accepterat att "hon är sån", men i jämförelse så...
Jag ahr nog bara jämfört med de andra hästarna i stallet förut, och undantaget lastningen så är hon och hennes hagkompis (som är snäll att transportera också men lite stirrig på nya platser) i särklass mest lätthanterliga. stallet rä visst fullt med vildhästar