Sv: outtröttlig häst !!
Falun skrev:
Hej, ursäkta men har du hört talas om stress???????????????
Din häst kommer inte att hålla länge när du utsätter den för denna behandling och varför ger du den inte ett bra hö? allt låter helt fruktansvärt och jag tror att du borde ta reda på mer fakta om hur en häst fungerar. Ursäkta att jag låter arg men jag måste erkänna att jag blir väldigt upprörd.
Det finns allt för många hästar som blir förstörda på grund av stress, visst finns det pigga hästar men du måste ju tänka lite annorlunda när det gäller din sitution. Du kan ju inte mena hästen är enbart pigg, en häst tar inte ut sig totalt i det vilda pga att den är pigg som du säger, och den instinkten sitter så djupt rotad att din häst inte heller gör så. Fråga dig varför och tänk lite så har du förhoppningsvis svaret framför dig.
Du ger honom dåligt hö och havre, sen stressar han något fruktansvärt när du är med honom och sen undrar du varför han inte går upp i vikt, ursäkta men hur länge har du haft häst?
Nej nu måste jag sluta... det här blir inte snällt srivet men jag vill att du ska förstå att du måste tänka efter lite och lära dig att läsa din hästs signaler... Ta ett exempel som att 80 % av alla galopphästar har magsår pga stress... Det är vanligare än vad man tror och jag vet för min var likadan... Så snälla tänk efter själv och lyssna inte så mycket på alla andra...
hm.. det är en intressant teori du har, och jag är öppen för alla förslag!
men det här känns nästan som ett påhopp - att jag inte kan någonting och att mina hästar mår jättedåligt och att jag inte borde ha häst.
som någon annan sa - man lever och man lär!
tror inte heller din hästhållning är perfekt, du har väl också problem ibland? jag ställde mest en enkel fråga; hur orkar han? har han inte tappat så mycket som jag trodde? för det verkar ju inte så.. sen har travhästar väldigt lätt att hålla uppe flåset osv under viloperioder.
på tal om höet - så duger det utmärkt till honom! han får givetvis så mycket han behöver + mineraler. visst att det är lite mindre näring i det, men det kompenserar jag med mängd och mineraler! (dessutom är det svårt att få tag i hö) och när han RIDS får han även kraftfoder. när han bara står så räcker höet utmärkt. dessutom har han ALLTID under de år jag känt honom varit svår att få upp i hull.
har inte varit hemma så mycket och har inte kunnat ha så stor koll på honom. (se inlägget över vad jag tänker göra den närmsta framtiden)
men att min häst är stressad - no way. visst vad vet jag, men jag känner min häst. han har ALLTID varit sån här. även hos sin ägare (jag lånar hästen så länge jag vill ha honom).
det är en travhäst som har avlats för att springa fort, och denna hästen har tävlat nästan hela sitt liv och högt upp i klasserna. kan jag klandra honom att han är pigg och att han vill springa på? kan jag klandra honom för att han älskar att arbeta och blir helt knäpp om han inte får göra det? kan jag hjälpa att han råkar vara het?
på dig låter det som att;
jag alltid stressar med min häst, vi tar det aldrig lugnt tillsammans. vi är säkert alltid ute och flänger i skogen också. i en jäkla fart rent ut sagt? alltid att jag arbetar han till det yttersta?
vi brukar gosa väldigt mycket, bara vara ute och gå i skogen han och jag. ibland får han springa efter mig, bara ha kul och leka. oftast skrittar vi ut långa turer i skogen, i en härlig och lugn miljö som man blir helt avstressad av! ibland kör vi lite trav i skogen också (då blir han glad, alltid spetsade öron framåt och med god fart) ibland kan jag arbeta han lite lugnt i form, andra dagar är han pigg och ligger på rätt mycket. ibland tar vi en liten galopptur för det är vad han älskar mest av allt. men tyvärr gör vi det inte så ofta då det ofta slår slint i hans skalle efter en bit.
så du skrittar bara och tar det lugnt med din häst?
bara för att vi råkar galoppera fort en gång i skogen, dömmer du mig. att jag lät han fortsätta galoppera var mest för att jag blev paff, att han orkade och inte blev trött. han sprang inte på pga av stress, han tyckte ju att det var kul!
vi har inte kommit riktigt till det där "lugna ridhäst psyket" än, eller vad du skulle kalla det? det tar tid att omskola en het travhäst, även om han är på god väg då han är väldriden. men det där "jobba, jobba, fart, fart" sitter fortfarande inristat i hans skalle.
så min häst är stressad och har magsår för att han råkar vara HET??
vad menar du med;
//Det finns allt för många hästar som blir förstörda på grund av stress, visst finns det pigga hästar men du måste ju tänka lite annorlunda när det gäller din sitution. Du kan ju inte mena hästen är enbart pigg, en häst tar inte ut sig totalt i det vilda pga att den är pigg som du säger, och den instinkten sitter så djupt rotad att din häst inte heller gör så. Fråga dig varför och tänk lite så har du förhoppningsvis svaret framför dig. //
??
vad exakt är min situation?
sen säger du att min häst kommer inte hålla länge till om jag fortsätter med denna behandling.. vaddå för behandling??
Malin / nu blev jag lite ledsen !
(sen ursäktar jag mitt första inlägg då det tydligen blev helt fel och alla missuppfattar det..

)