outtröttlig häst !!

Sv: outtröttlig häst !!

okej! :D

det ska nog funka, hans känns som en häst som behöver aktiveras
.
nu har dom snart släppts på bete och jag hoppas jag får upp hans hull nu under sommarn. hö ska vi ge sålänge de äter det och inte gräset räcker till. kraftfoder kommer han också få när jag rider = annars behöver han inget, kanske hippo alfa med mer lucern i, eller nåt annat. kanske hackad lucern istället för hö?

ja du har rätt, det verkar i alla fall vara så med de flesta travare jag har träffat. det är inte ofta de tappar mycket när de vilar.

det där med galen av för lite foder är jag osäker på. i vintras fick han väldigt mycket och då var han likadan. min pappa som tog hand om hästarna i vintras när jag inte var hemma så mycket, tyckte synd om honom när unghästen och det dräktiga stoet fick kraftfoder, så ja, han gav honom också. :smirk:

*hönspappor*

det resluterade i en himla mycket överenergi.

Falun skrev:
Hej, ursäkta men har du hört talas om stress???????????????
Din häst kommer inte att hålla länge när du utsätter den för denna behandling och varför ger du den inte ett bra hö? allt låter helt fruktansvärt och jag tror att du borde ta reda på mer fakta om hur en häst fungerar. Ursäkta att jag låter arg men jag måste erkänna att jag blir väldigt upprörd.
Det finns allt för många hästar som blir förstörda på grund av stress, visst finns det pigga hästar men du måste ju tänka lite annorlunda när det gäller din sitution. Du kan ju inte mena hästen är enbart pigg, en häst tar inte ut sig totalt i det vilda pga att den är pigg som du säger, och den instinkten sitter så djupt rotad att din häst inte heller gör så. Fråga dig varför och tänk lite så har du förhoppningsvis svaret framför dig.
Du ger honom dåligt hö och havre, sen stressar han något fruktansvärt när du är med honom och sen undrar du varför han inte går upp i vikt, ursäkta men hur länge har du haft häst?
Nej nu måste jag sluta... det här blir inte snällt srivet men jag vill att du ska förstå att du måste tänka efter lite och lära dig att läsa din hästs signaler... Ta ett exempel som att 80 % av alla galopphästar har magsår pga stress... Det är vanligare än vad man tror och jag vet för min var likadan... Så snälla tänk efter själv och lyssna inte så mycket på alla andra...

hm.. det är en intressant teori du har, och jag är öppen för alla förslag!

men det här känns nästan som ett påhopp - att jag inte kan någonting och att mina hästar mår jättedåligt och att jag inte borde ha häst.:crazy:

som någon annan sa - man lever och man lär!
tror inte heller din hästhållning är perfekt, du har väl också problem ibland? jag ställde mest en enkel fråga; hur orkar han? har han inte tappat så mycket som jag trodde? för det verkar ju inte så.. sen har travhästar väldigt lätt att hålla uppe flåset osv under viloperioder.

på tal om höet - så duger det utmärkt till honom! han får givetvis så mycket han behöver + mineraler. visst att det är lite mindre näring i det, men det kompenserar jag med mängd och mineraler! (dessutom är det svårt att få tag i hö) och när han RIDS får han även kraftfoder. när han bara står så räcker höet utmärkt. dessutom har han ALLTID under de år jag känt honom varit svår att få upp i hull.

har inte varit hemma så mycket och har inte kunnat ha så stor koll på honom. (se inlägget över vad jag tänker göra den närmsta framtiden)

men att min häst är stressad - no way. visst vad vet jag, men jag känner min häst. han har ALLTID varit sån här. även hos sin ägare (jag lånar hästen så länge jag vill ha honom).

det är en travhäst som har avlats för att springa fort, och denna hästen har tävlat nästan hela sitt liv och högt upp i klasserna. kan jag klandra honom att han är pigg och att han vill springa på? kan jag klandra honom för att han älskar att arbeta och blir helt knäpp om han inte får göra det? kan jag hjälpa att han råkar vara het?

på dig låter det som att;
jag alltid stressar med min häst, vi tar det aldrig lugnt tillsammans. vi är säkert alltid ute och flänger i skogen också. i en jäkla fart rent ut sagt? alltid att jag arbetar han till det yttersta?

vi brukar gosa väldigt mycket, bara vara ute och gå i skogen han och jag. ibland får han springa efter mig, bara ha kul och leka. oftast skrittar vi ut långa turer i skogen, i en härlig och lugn miljö som man blir helt avstressad av! ibland kör vi lite trav i skogen också (då blir han glad, alltid spetsade öron framåt och med god fart) ibland kan jag arbeta han lite lugnt i form, andra dagar är han pigg och ligger på rätt mycket. ibland tar vi en liten galopptur för det är vad han älskar mest av allt. men tyvärr gör vi det inte så ofta då det ofta slår slint i hans skalle efter en bit.

så du skrittar bara och tar det lugnt med din häst?
bara för att vi råkar galoppera fort en gång i skogen, dömmer du mig. att jag lät han fortsätta galoppera var mest för att jag blev paff, att han orkade och inte blev trött. han sprang inte på pga av stress, han tyckte ju att det var kul!

vi har inte kommit riktigt till det där "lugna ridhäst psyket" än, eller vad du skulle kalla det? det tar tid att omskola en het travhäst, även om han är på god väg då han är väldriden. men det där "jobba, jobba, fart, fart" sitter fortfarande inristat i hans skalle.

så min häst är stressad och har magsår för att han råkar vara HET??

vad menar du med;
//Det finns allt för många hästar som blir förstörda på grund av stress, visst finns det pigga hästar men du måste ju tänka lite annorlunda när det gäller din sitution. Du kan ju inte mena hästen är enbart pigg, en häst tar inte ut sig totalt i det vilda pga att den är pigg som du säger, och den instinkten sitter så djupt rotad att din häst inte heller gör så. Fråga dig varför och tänk lite så har du förhoppningsvis svaret framför dig. //

??

vad exakt är min situation?
sen säger du att min häst kommer inte hålla länge till om jag fortsätter med denna behandling.. vaddå för behandling?? :eek:

Malin / nu blev jag lite ledsen !
(sen ursäktar jag mitt första inlägg då det tydligen blev helt fel och alla missuppfattar det.. :D )

Hej!!!

Jag har en lika pigg häst som du. Jag såg att du heter Netted som användarnamn. Min hästs pappa heter Netted. Kanske de är släkt? :)

MVH Sara

Hej!

Min häst heter inte Netted, utan det är mest för att jag tkr om det ;) har fastnat för det & sen så var det väl en travhäst som hette så?

/ Malin

Angående maten; hästen kan bli stressad av felaktiga balanser i foderstaten, det behöver inte bara vara 'för mycket' eller 'för lite'. Min häst är också het och skulle gärna springa timme ut och timme in, men det får hon inte :D Men jag vet hur det känna med hästar med oändligt med energi! Ofta är de väldigt känsliga individer, dvs känsliga för felsittande utrustning och fel foder. Skriv gärna hövärdena och hans vikt+arbete så kan vi räkna !

Mitt förslag; räkna foderstat! Sen tycker jag att du ska klättra, gå mycket i terräng etc så han får använda kroppen till annat än att springa rakt fram, plus som nån sa - motivera huvudet på honom. Hitta på nya små övningar och lekar.

Dessutom måste han ju inte vara slut efter ridpassen, som nån skrev. Det är aldrig min äst heller :D

OCh ursprungsfrågan; hur ORKAR han? Ja det undrar jag med, vissa individer bara gör det ... men muskler lär han inte ha, han springer nog och har sig på ren och skär vilja :) Så lägg upp en träningsplan och följ den oavsett hur pigg/trött han blir av passen. Tycker jag !

Falun skrev:
Ta ett exempel som att 80 % av alla galopphästar har magsår pga stress...

Tror du har lite fel där, det är inte pga stress hästarna har magsår

En stor amerikansk forskningsundersökning har visat att hästar är ännu mera predestinerade att få magsår än människor. Uppskattningsvis har 25-50% av alla föl magsår. Bland de vuxna hästarna har forskarna uppskattat att 100% av alla hästar någon gång under sin livstid lider av magsår!

Ingen vet säkert varför hästar i löpträning har större risk att utveckla magsår än andra hästar. Det är dock troligt att fodringen åtminstone är ett skäl. Många gånger så får hästar som tränas mkt en stor del av sitt foderbehov täckt av kraftfoder.

Jag håller nog med mackan. "roligheten" tar över. jag skulle rida "lagom" dvs arbeta normalt för din hästs kapacitet under några månader innan jag "busgalopperar" mm, för att bygga upp senor, leder och framför allt en riktig kondis. om han är smal av naturen men har svårt att lägga på sig kilon skulle jag se till att skaffa bättre hö eller varför inte hösilage för att han ska ha något att bygga kroppen av. vad gäller kraftfoder kanske du kan prova krossad korn? då blir hästen nog inte lika het, som på havre.

ska påpeka att jag inte är någon expert, men dessa tips har fungerat på de hästar jag har varit i kontakt med.

Lycka till!! :)

Jag har också en sån. Hon har bra kondition och är för det mesta snäll men hon är född het och kommer alltid vara sån.

Det går inte att rida/köra henne trött. En gång skulle jag rida henne trött, galopperade henne på travbanan 8 varv (8 km) i full fart, sen orkade inte JAG längre. :smirk:

Hon skulle nog springa tills hon stupar.

*KL* Travhästar är kapplöpningshästar fast i trav.
De är avlade att vilja springa fort.

Om höt är sämre, så bör du fodra upp med enrgi o proteiner.
Ge gärna luzern o Betfor + mkt. hö.

Rid med huvudet.

hahaha jaa det är nog hjärnan, varmbloden är ju som de är! men ändå störtsköna..

Mitten skrev:
Angående maten; hästen kan bli stressad av felaktiga balanser i foderstaten, det behöver inte bara vara 'för mycket' eller 'för lite'. Min häst är också het och skulle gärna springa timme ut och timme in, men det får hon inte :D Men jag vet hur det känna med hästar med oändligt med energi! Ofta är de väldigt känsliga individer, dvs känsliga för felsittande utrustning och fel foder. Skriv gärna hövärdena och hans vikt+arbete så kan vi räkna !

Mitt förslag; räkna foderstat! Sen tycker jag att du ska klättra, gå mycket i terräng etc så han får använda kroppen till annat än att springa rakt fram, plus som nån sa - motivera huvudet på honom. Hitta på nya små övningar och lekar.

Dessutom måste han ju inte vara slut efter ridpassen, som nån skrev. Det är aldrig min äst heller :D

OCh ursprungsfrågan; hur ORKAR han? Ja det undrar jag med, vissa individer bara gör det ... men muskler lär han inte ha, han springer nog och har sig på ren och skär vilja :) Så lägg upp en träningsplan och följ den oavsett hur pigg/trött han blir av passen. Tycker jag !

okej, jag förstår. nej, att dom blir slut nästan varje ridpass är ju inte alls bra - vilket han heller aldrig brukar vara. tror aldrig jag har kört slut på honom, vilket inte kan vara bra för dem..

tyvärr har vi ingen analys på årets hö, men nästa år ska vi försöka fixa det. dels har det inte blivit det pga att jag inte har vart hemma speciellt mycket och dels är det mest pappa som haft hand om hästarna i vinter.

jag tycker att du tycker bra :smirk:
har försökt att mest skritta ut långa rundor nu i början. längre har jag inte kommit förräns hans gamla skada har dykt upp.. (inte pga min ridning - ifall någon nu råkar missuppfatta mina tidigare inlägg) .. utan det är för att han helt enkelt inte håller. skadade sig nämligen för ett år sedan i ett travlopp vilket resulterade i denna skadan.

nu väntar jag på att se vad hans ägare säger när han kommer på fredag för att kolla upp honom..

jo jag gav honom korn innan men jag vet inte, jag är inte speciellt fast med det.. vet inte riktigt varför faktist :crazy:

precis, världens bästa! dels är det ju deras arbetsvilja som gör att man tycker om dem på mycket.

haha.

ja dom är ju sånna .. våra älskade travare :smirk:
hur är hon annars din travare? :D

tror faktist att han ändå har hållt sin grunkondition osv i bra skick under vintern på eget initiativ. han är sån.

Lillaloppan skrev:
Om du nu har erfarenhet av stressade hästar så hade du kanske kunnat dela med dig av dina kunskaper istället för att enbart kritisera trådskaparen. H*n har ju startat en tråd här och ber om hjälp.. Sen håller jag med dig i att hästen ska ha bättre foder. Angående magsår så är det inte enbart galopphästar som får det, det är inte ovanligt inom travsporten heller. Nu menar jag inte att denna hästen har magsår.
Man lever och lär, det innebär inte att man lär sig läsa sin hästs signaler på en kvart.. Kanske behöver man hjälp från något utomstående ibland och att be om hjälp eller fråga frågor är inget fel! Tvärtemot! Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar.

Hej ja ni får ursäkta att jag skrev kritiserande. Det var inte meningen och jag brusade upp en aning, förlåt det var klumpigt gjort.
Självklart är det inte bara galopphästar som får magsår, travsporten är nog förmodligen snäppet värre.
Vad jag kan säga om hästen är att man måste tänka över hela situationen och inte bara låsa sig i själva ridningen. Hur mycket är hästen ute? Har den kompisar och bra hagar? Vad äter den? Har den fri tillgång till hö? Får den sina behov uppfyllda. Många hästar blir stressade och får problem med ex krubbitning och vävning för att de inte får sina behov uppfyllda. Har hästen ont? Är tänderna kollade av en bra hästtandläkare? Ändrar man på de saker som är bristande, en sak i detta fall är fodret. Väldigt viktigt- ta bort kraften och ge fri tillgång med ett bra hö/ hösilage.
Vi jobbar efter pnh och har många tips om hur man gör med stressade hästar men man måste syssla enbart med pnh om de ska fungera. Ett bra förhållande gör att hästen blir mindre stressad så jag tycker att du som har hästen kan kolla upp lite, tex www.parelli.se

Vill bara säga att varmblod är helt underbara, har själv haft två. jag kritiserar inte rasen. Det är själva sporten jag inte riktigt gillar. Ja för stora kraftfodergivor ihop med stress och hårt arbete korta stunder kan ju inte bli annat än fel.

Så där är min med. I gångsatt nu efter 6 månaders vila pga skada och sedan halkan då han gick oskodd. :) Just nu skrittar vi massor och tränar huvudet och han är nästan piggare när vi kommer hem än när vi gav oss ut.

För bara 4 veckor sedan starta jag igångsättningen och då var han apsur nu skiner han som en sol när han får jobba. Det är till och med roligare än att gå i högt gräs och mumsa.

Jag vet inte om det är typiskt travare att inte tappa muskler för min har inte tappat några muskler speciellt märkbart faktiskt. Skulle min få travar skulle han kunna hålla på bra länge också. Så man får sätta stopp. Rent kroppsligt går han inte tat trötta ut men rent psykiskt med mycket övningar där han får tänka själv så brukar jag lyckas ibland.

Falun skrev:
Vad jag kan säga om hästen är att man måste tänka över hela situationen och inte bara låsa sig i själva ridningen. Hur mycket är hästen ute? Har den kompisar och bra hagar? Vad äter den? Har den fri tillgång till hö? Får den sina behov uppfyllda. Många hästar blir stressade och får problem med ex krubbitning och vävning för att de inte får sina behov uppfyllda. Har hästen ont? Är tänderna kollade av en bra hästtandläkare? Ändrar man på de saker som är bristande, en sak i detta fall är fodret. Väldigt viktigt- ta bort kraften och ge fri tillgång med ett bra hö/ hösilage.
Vi jobbar efter pnh och har många tips om hur man gör med stressade hästar men man måste syssla enbart med pnh om de ska fungera. Ett bra förhållande gör att hästen blir mindre stressad så jag tycker att du som har hästen kan kolla upp lite, tex www.parelli.se

Hästen går ute dygnet runt, året runt. Har bra hästkompisar som han äter och umgås med, hö får dem så de nästan har fri tillgång. Tänderna är det inga problem med, dock har han en gammal skada som vi ska röntga nu. Hästen och jag har ett mycket bra förhållande, vi leker tillsammans och tar det lugnt.

Vad jag kan se är det inga brister i vårat förhållande/hans hästliv.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 683
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka