Outvecklad 2-åring?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Thornbird
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 204
T

Thornbird

(Jag lägger tråden här eftersom det handlar om mitt quartersto, och jag vill ha specifika råd kring denna ras).
Jag har tyckt att mitt sto har sett ganska fin ut, hon är liten och feminin men har ändå varit välmusklad. Hon var tunn under samma period förra året, men då hade hon lite problem med tänder som behövde raspas.

Nu är hon fin i hullet, har lagom mycket fett på kroppen, men är omusklad och tanig.
Flera personer har misstagit henne för en arab, och det är ju inget man vill höra om en quarter :grin:

Jag har sett bilder på andra 2-åriga quartrar, och även om jag förstår att de utvecklas väldigt individuellt, så tycker jag att de flesta ser ut att vara mer välutvecklade än mitt sto.
Hon har förvisso vuxit en del på höjden, men när ska hon börja växa på bredden då?

Hon får i princip fri tillgång till hösilage av bra kvalitet, och två kilo kraftfoder om dagen. Men jag kanske borde tillsätta något? Eller använda något annat foder?
Nu är det snart sommar och bete, så då är jag säker på att hon kommer biffa till sig lite.
Men under vintern har hon ju inte motionerat så mycket, och hon har ju ingen lekkamrat att springa med i hagen, så hon bygger ju inte direkt några muskler genom träning. Min gamla valack står helst stilla och äter...

Så här ser hon alltså ut nu. Hur tycker ni att hon ser ut?
27018142.jpg

27018146.jpg

27018144.jpg

Är det normalt att unghästar pendlar i hull/muskulatur? Hur bör en 2-årig quarter se ut?
Vad kan jag göra för att "bygga upp" henne?

Jag vill ju ha en quarter som ser ut som en quarter! :cry:

Sv: Outvecklad 2-åring?

Hej!
Tycker hon ser fin ut :)

2 åringar brukar inte vara vackra ;)

Jag har en som är 4 år nu. Efter vintern så har de hänt mycke. Nu har hon fått bredd både bak o fram. Men hon kommer inte att bli någon jätte biff utan bara lagom. Men min erfarenhet är att de som ska bli biffiga o stora tar tid på sig. Pappa vet jag ju hur han ser ut men hur ser mamma ut???

Hur mycket energi och protein får hon i sig? Vad ger du för kraftfoder (märke, värden energi och protein)
Hur ser hagen ut som hon går i?
Vad har du för strö i boxen?

Unga hästar växer och har mycket större behov än vuxna hästar vad gäller näringsinnehåll i fodret. Om hon tunnat ut under vintern är det inte alls så konstigt, eftersom det, utöver tillväxten, går åt massor med protein och energi till pälssättningen. Sen växer de ju ofta i perioder olika mycket och då kan man se stora skillnader på hästen.
Eftersom du hade samma "problem" förra året så tycker jag att det pekar mot att du har för låga värden i fodret, MEN sånt är lättare att veta när man vet vad det är du ger henne och vad det innehåller.

Ja, precis, det tar tid att växa och ska man bli stor så tar det ju längre tid än om man ska bli liten. (generellt)

Jag har tyvärr ingen analys på hösilaget. Hon får Krafft Groov 125 + lite havre. Jag vet att det förmodligen finns bättre alternativ, men tror tyvärr det är svårt att få tag på där jag bor. Jag måste åka ganska många mil för att få tag på något annat än Krafft, men ge gärna tips på andra alternativ så kan jag ta reda på om det går att få tag på.

Men förra året var hon tunnare i hullet, vilket hon inte är nu. Och efter att vi åtgärdade hennes tänder så lade hon på sig ganska snabbt. Nu har hon som sagt inga problem med hullet.

I vinter har hon gått i en mindre hage som är ganska platt. Det har varit mycket snö, så det har inte gått att springa så mycket i hagen. Nu går hon i en större hage, men den är inte heller särskilt kuperad. Dock så finns det lite skog med stockar och stenar att ta sig över.

Har spån i boxen, men har även haft torv och halm under perioder när spånet var slut i butikerna.

Brukar de inte vara större redan från början om de ska bli stora? Hon har alltid varit ganska liten, med tanke på stammen. Nu är hon kanske 148-150, men hon kanske kommer växa ännu mer på höjden?

Jag har gett min unghäst lusern hackat strå vid tillfällen då jag tyckt att honhar behövt något extra.
Hon har också vuxit upp på fri tillgång på HS utan analys.

Men alla unghästarna har utvecklats fint och vuxit bra på det fodret.

Självklart är ju en fullständig analys det bästa men ibland funkar det helt enkelt att få till det.

Kolla tänderna ofta på din unghäst, jag fick kolla min 3-4 gånger per år under hennes 2-3 år.
Jag kollar fortfarande henne ofta då det händer en hel del i hennes mun.

Lycka till med din tjej, jag tycker att hon ser helt ok ut!

Jag tycker nog din häst ser rund, bred och fin ut "för att vara två år", åtminstone på bild nr 2.

Men visst är din häst av "blandstam" också? Både pleasure och reining?

Egentligen vill jag påstå att en pleasurehäst är nästan en helt annan ras än en med reiningstam, och blandar man dessa så går det ju inte på förhand att säga vad avkomman kommer att ärva från vem. Både exteriört, växthastighet, muskelmassa mm...

Naturligtvis ska man ge dom ett bra foder och en lekkompis hade ju varit det optimala. Man får göra så gott man kan och det tvivlar jag inte på att du gör :)

Då är det svårt att säga nåt öht, men kolla om du kan få tag på lusern nånstans. Lusern räknas mer som grovfoder (som t ex hö) än som kraftfoder (som KRAFFTs pellets). Så man kan ge mer av lusern då, utan att hästens mage "klagar". Tror du kan få bättre effekt med 2 kg lusern (hackat strå eller blötlagda pellets) än med de pellets du ger nu.

Sen är det ju lite klurigt med unghästar. Det går åt MASSOR till saker man inte ser eller kan mäta och deras behov är mycket högre än en färdigvuxen hästs behov. Eftersom de växer och utvecklas är det ju inte konstigt om de ser lite konstiga och "fula" ut. Jag tycker dock inte att din 2-åring ser så "ful" ut. Lite lite tunn, men inte unghästful. Och hon kommer nog "ikapp" med betet sen.

Hej :)
Tycker inte att din 2 åring ser mkt tunn ut , möjligtvis platta muskler på baken men detta bygger du upp nu med mer energirikt o proteinrikt krafft foder, Luicern , linfrökaka, mer Groov eller så väntar du ett par veckor till betet . Är nog bra att låta dem växa upp sig lagomt ...dem kan växa både på bredd o höjd ända fram till 5 årsåldern. Många 2 åringar är inte snygga , vår såg ut som ett troll kom alltid sist i haltern som unghäst men är nu en Grand Shampion Mare , 6 år och färdigväxt.

Är det inte den som är ute på annons nu?

Du har en fullkomligt normal växt 2 åring. Hon ser fin ut.

Det jag skulle ändra på om jag vore som du är att ta bort havren ur hennes foder. Kraft 125 ger henne allt hon behöver. Havre är inget foder till en Quarterhorse.

Du behöver inte ge henne lusern eller något annat tillskott. Släpp henne på ett bra sommarbete (utan kraftfoder), låt henne busa och vara häst så ska du se att du har fått en rejäl rumpa till hösten.

Rumpan tränar man inte fram den är rastypisk.

Ska väl tillägga att jag föder upp Quarter och har rätt bra koll på hur en tvååring ska se ut =)

Undrar bara varför havre inte skulle vara ett bra foder till Quarterhästar?
Angående outvecklad eller inte, det finns rastypiska hästar och mindre rastypiska hästar, det är bara att acceptera.
Håller man på med avel, så är målet att föda upp välstammade, rastypiska hästar med bra temprament.
Finns många som istället för avel med kvalitet, ägnar sig åt avel i kvantitet.
Kan vara en av anledningarna till att vi ser fler och fler Quarterhästar som tappar sin rastyp!

Kan vara så att hon menar att många
quartrar goes Bananas :o på havre.
Alla mina gör det och många andra som jag känner.

Undrar varför?

Kan vara så att hon menar att många
quartrar goes Bananas :o på havre.
Alla mina gör det och många andra som jag känner.

Undrar varför?

havre innehåller explosiv energi och jag tror att quatrar helt enkelt inte behöver det. Vi fodrade stallets quatrar med havre innan. Över gick sedan till korn men det som fungerat bäst på dem har faktist varit Lucern pellets både för hullet och rätt sorts energi.

*KL*

Att det inte går att fodra quartrar med havre är trams.
En quarterhäst är en vanlig häst. En del funkar strålande på havre, en del gör det inte.
Jag vet många framgångsrika quarter och paintuppfödare som fodrar med hö, havre och mineraler. Och jag vet många som fodrar med andra fodermedel. Det viktiga är att man vet vad grovfodret innehåller och utgår från det samt det individuella behovet när man väljer lämpligt kraftfoder.

jag fodrar med havre :) inte alla men min 1 åring o mamman.

Hon blir inte galen av det och är kanon fin i kroppen :)

En gång i tiden fick jag lära mig att havre är en viktig del i unghästens foderstat. De har jag tagit med mig och de som fungerar på det får gärna äta de. Alla fungerar inte på havre men vissa gör de.

Jag håller med dig att det finns många som avlar utan att tänka på hur deras hästar ser ut. Det är riktigt sorgligt när man ser en Quarter som ser ut som en fullblodshäst.

Jag för min del avlar bara på mycket rastypiska och välstammade quarterhästar för att rasen ska gå framåt. Till min hjälp har jag två mycket meriterade hingstar.

Jag är inte lite stolt när jag står på tävlingsbanorna och tittar på mina avkommor. Det hade varit roligare om fler hästköpare hade varit intresserade av att tävla. Men när jag säljer en häst så letar jag efter rätt köpare inte efter någon som tävlar.

hehe du skulle bara veta hur många gånger jag har varit inne på din hemsida och dräglat över fölisar och 'förbannat' att jag inte har råd att ha en till häst. Min nästa häst kommer till 99% bli en quarterkompis med förutsättningar för tävling och senare ev. även avel :d;)

Det är roligt att höra! Det är bara att du ringer så kan du komma och gosa med fölen och med tanterna. Jag är så stolt över mina hästar och visar gärna upp dom. Jag väntar 4 nya föl nu i Maj så snart kommer det lite mera bilder på hemsidan :)

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 009
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 453
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 905
Senast: Verdandi
·
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka