Ovälkommen katt

Migo

Trådstartare
Problem har uppstått. De senaste dagarna när jag har kommit hem är det en främmande katt inne i huset (kattlucka). Han skrämmer mina två unga och pissar på saker (min säng!!!). Vet att han är hemmahörande i en ladugård några hundra m härifrån. Det är inte synd om honom, har uppvärmt mjölkrum och matas ordentligt.

HUR ska jag få katten att sluta gå in här? Har provat att jaga och skrika, men det funkar inte, han kommer in så fort det är lugnt här inne. Jag vill inte gärna stänga kattluckan, då mina små just lärt sig att inte gå på låda inne...

Idag när jag kom hem var det TRE kattpissfläckar i min säng!!!(varit borta i två nätter och haft kattvakt- inga av mina katter hemma):cry::eek:

Nån som har något tips?
Tar gärna emot tips om hur jag får rent resårmadrassen också:crazy:

/Migo
sover på soffan inatt...
 
Sv: Ovälkommen katt

Plasttäcke på sängen för att slippa fler pissfläckar där.
Folk har försökt med ättiksprit (något utspädd), så får det avdunsta sen.
Finns säkert också biologiska sprayer...

Min gissning är att du får nog svälja förtreten och antingen stänga av luckan, eller också använda en sån där magnetisk lucka.

Är besökaren kastrerad? Varom inte får du hjälpas åt med ägaren att göra det. Det kan hjälpa, fast inte säkert förstås. Men det finns ändå positiva effekter av kastrering.
 
Sv: Ovälkommen katt

prata med den som äger katten. Hoppas på att dom bryr sej. Annars får du väl helt enkelt stänga luckan eller fixa så att den andra katten försvinner lite fint. (vill inte ha påhopp ang det nu. men en lösspringande katt går inte att fostra o bryr sej inte ägaren så...)

Finns även halsband till katterna tror jag man kan koppla till luckan så att den bara går att öppna när dina katter kommer i närheten. En sensor talar om att det är dax att öppna o dina katter kan komma in. Sen vet jag ju inte om jag skulle vilja ha halsband på mina katter. Men av två onda ting.
 
Sv: Ovälkommen katt

Stäng luckan när du inte är hemma, det är bättre att dina katter har låda inne alternativt att de är ute när du inte är hemma och har ett annat kryp in.

När du är hemma sprutar du vatten på katten och nu menar jag inte en snäll dusch med blomspruta utan regält. Ha ingen mat framme så slutar katten förhoppningsvis att komma till dej. Prata också med grannen om problemet, det är hans katt och hans ansvar.

Till sängen använder du först ren ättikssprit, absolut inte klorin, det tycker katter om och sätter sig gärna där igen. Sedan köper du textilrengöring som man använder till bilklädsel och gör som det står där. Avslutningsvis tar du ättikssprit igen på fläckarna så att stanken säkert är borta för dina egna katter med så att inte de börjar sätta sig i din säng. (Vi hade ett litet helvete innan vi förstod varför våra tidigare rumsrena katter började sätta sig på en speciell plats, när vi tog bort heltäckningsmattan så var det fläckar efter kattkiss på trägolvet:grin: när de var skurade med ättikssprit försvann även deras kissande där.)
Sedan lägger du plast över hela sängen, skulle katten komma in igen så tycker den att det är mycket obehagligt att kissa på plast.

Sedan går du till grannen med räkningen:devil:
 
Sv: Ovälkommen katt

Det finns väl katlucka med magnet - så har du motsvarande magnet i dina katters halsband. Då kan bara dina kissar öppna luckan.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp